Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin filter

Produkter
(logga in för att koppla)

MrJameson

Medlem
Jag har tänkt att beställa Cokin ND-filter från Warehouseexpress.com , men har ingen erfarenhet av att beställa från utlandet.
Är det någon som vet om detta företag är seriöst eller ej ? törs man ?

Jag har beställt grejjer från dom utan några problem.

Har för mig att jag fick fota av nån räkning första gången, för att dom skall se att det är kontokortsinnehavaren som beställer. (för sånt går ju inte att fuska med?)

Det är ett bra startkit. Dock så måste du tänka ett varv på vilket objektiv du skall använda filtrerna på då du även behöver anpassningsringar och att P systemet inta kan användas på objektiv under 24mm (Fullformat) utan att ge vinjettering.

Om du köper från www.speedgraphic.co.uk så går det smidigt och snabbt.
Annars har Scandinavianphoto Cockinfilter ND, jag har nyligen köpt. Har man tur får man ett utan violett stick.

Just det, violett stick...

Mina Cokinfilter ger bilderna ett mycket starkt rosa stick, så vill man inte arbeta med bildbearbetning så är det ju inte så kul. Andra märken än Cokin (dyrare också) är mer neutrala.

Jag använder Cokins adapterringar och hållare, men använder Lee filter istället. Lee har inte samma färgstick som Cokin.

Dito säljer liknade filter i samma storlek som lee. Har för mig att dom heter Hitech dom är helt ok bättre än cokin.
Dito är en yrkesbutik ligger bredvid nynäsvägen rätt nära globen.

Det är ett bra startkit. Dock så måste du tänka ett varv på vilket objektiv du skall använda filtrerna på då du även behöver anpassningsringar och att P systemet inta kan användas på objektiv under 24mm (Fullformat) utan att ge vinjettering.

Jag har planer på att införskaffa ett Tamron AF SP 10-24 till min Sony A700, skulle jag få problem där ?

Jag har planer på att införskaffa ett Tamron AF SP 10-24 till min Sony A700, skulle jag få problem där ?

Ja du kommer få viss vinjettering, även med Wide hållaren. Vanliga P hållaren klarar 24-28mm och Wide hållaren klarar ner till 20mm utan att vinjettera. 10mm på APS-C är ju 16mm på fullformat.

Ja du kommer få viss vinjettering, även med Wide hållaren. Vanliga P hållaren klarar 24-28mm och Wide hållaren klarar ner till 20mm utan att vinjettera. 10mm på APS-C är ju 16mm på fullformat.

Vad är då ett lämpligt objekt om man vill ta landskapsbilder och samtidigt utnyttja ND-filter ( typ Cokin ) för att få lite mer dramatisk himmel ?

Vad är då ett lämpligt objekt om man vill ta landskapsbilder och samtidigt utnyttja ND-filter ( typ Cokin ) för att få lite mer dramatisk himmel ?

Alternativet om du vill köra objektivet på vidaste läget är att köpa Cokins Pro hållare som har 100 mm filter eller Hitech från Dito som tipsades om tidigare i tråden.

Hitech varianten tycker jag är bättre, den ger inte färgstick och hållaren är mer robust. Dock så är den lite dyrare.

Men jag vet flera som kört canons 10-22 med cockins wide hållare och sedan beskurit bilden lite grann för att slippa den värsta vinjetteringen.

Allt beror på vilket resultat man vill ha, att handhålla filterna är ju också en variant.

Jag använder Lee filter 150x100 mm på croppad kamera - EOS 40D
och Canon 10-20mm.
Garanterat ingen vinjettering alls, inte ens i vidaste läget 10mm!!
Å inget jävla blåstick heller med Leefilter.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto