Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin filter till 82mm vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

Rjohan

Medlem
Hej!

Jag har tänkt köpa Sigma EX 10-20/3.5 DC HSM för nikon (till D3000) och då tänkte jag även köpa till Cokin filterhållare osv. Det är 82 mm filtergänga på objektivet och jag undrar vilken filterhållare jag ska köpa osv. Vill gärna ha tips på vad som kan vara bra att köpa till objektivet, och vilka delar jag ska köpa för filterhållaren etc.

Tacksam för svar :)

Efter att ha läst en hel del mer tror jag nog att det blir Sigmas 10-20 f4-5.6 istället.. Det skiljer ändå en hel del på priset och skillnaderna på objektiven verkar inte vara stora. Så då blir det 77mm istället, men då är frågan fortfarande, vilket Cokin set?

Det finns en filterhållare som inte är lika djup som den vanliga och jag tror det är denna. Det som skiljer den från den vanliga är att det bara finns plats för ett filter och i den vanliga finns det plats för tre om jag minns rätt.
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6829881
Du kommer ändå att råka ut för kraftig vinjettering eller tom se filterhållaren i hörnen vid 10-12mm. Om man vill undvika detta är det andra filtersystem som gäller men det är svårt att hitta dem i Sverige.

http://www.leefilters.com/camera/ har större filter och alltså kommer de utstickande delarna av filterhållaren längre ut från frontlinsen. Filtren håller betydligt högre kvalitet än Cokins men kostar därefter.

/FW

jag kan beställa från något annat land än Sverige men Lee filters är ganska dyra, deras startpaket kostar närmare 2 000 kr för att man ska ha allt man behöver för att "komma igång".

Helst vill jag ha ett paket där jag kan använda 10mm också, jag vill inte begränsa objektivet pågrund av ett filter. Men om det inte finns så får man väl leva med det, objektivet presterar ändå bäst vid 16mm ungefär.

jag kan beställa från något annat land än Sverige men Lee filters är ganska dyra, deras startpaket kostar närmare 2 000 kr för att man ska ha allt man behöver för att "komma igång".

Helst vill jag ha ett paket där jag kan använda 10mm också, jag vill inte begränsa objektivet pågrund av ett filter. Men om det inte finns så får man väl leva med det, objektivet presterar ändå bäst vid 16mm ungefär.

För att undgå vinjettering på vidvinkel , bör du ha Cokins Z-serie. Cokins filter är inte något att skriva hem om.

Jag råder dig till att satsa på LEE-systemet. Kanonbra hållare, och kvalitsfilter. Visst, lite dyrare , men kvalitet kostar.

Och det går utmärkt att använda ända ner till 10 mm , om du har WA-adaptern.

Alternativet är att helt enkelt hålla filtret med handen om du skall ner på 10-12mm. Då är förutsättningen att du har kameran på stativ förstås. Att du kanske inte håller filtret 100% still spelar ingen roll beroende på vad det är för filter förstås.

/FW

Jag funderar på ett ND graduate filter och ett vanligt ND 8 filter kanske, för längre slutartider till vatten osv. Är det Lee filters som gäller där också eller går det bra med andra? Vilka isåfall? Tänkte om man köper hållaren hos Lee och filter någon annanstans.

Tack för alla svar :)

Jag funderar på ett ND graduate filter och ett vanligt ND 8 filter kanske, för längre slutartider till vatten osv. Är det Lee filters som gäller där också eller går det bra med andra? Vilka isåfall? Tänkte om man köper hållaren hos Lee och filter någon annanstans.

Du kan använda LEE:s hållare till de flesta filter som är 150x100 , tex Hitech som är bättre än Cokins och billigare än LEE. Köp dom från England, mycket billigare än Sverige. Tror företaget heter Formatt.

Edit: Ska du bara använda filtret till att få längre slutartider, då ska du inte ha ett ND Grad (avtonat) utan ett ND ( Gråfilter ). Lee har ett nytt som heter The big Stopper, som är 10 stop. Men kostar lite som sagt.

Mycket roligt filter.

http://www.studiokitdirect.co.uk/Catalogue/Lee_Filters/Resin_Filter_individual/Big_Stopper.htm

Senast ändrad:

Som jag skrev tidigare, då behöver du egentligen ingen filterhållare. Vid långa slutartider måste du ju ha stativ och då kan du lika gärna hålla filtret framför objektivet, rör du filtret litet spelar det ingen roll, det kommer inte att synas.

Köp några Cokinfilter, de är relativt billiga och tillräckligt stora för att handhållas så kan du prova dig fram och investera i bättre filter och hållare senare när du vet vad du vill ha. Det enda kruxet med Cokins grå- och graduerade gråfilter är att de är kända för att ge färgstick. Det fixar du lätt i efterbehandlingen, särskilt om du fotar i RAW.

/FW

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto