Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin A

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik F

Aktiv medlem
Hur är det med Cokins A system. Kommer det att sluta tillverkas eller kommer det bara att sluta marknadsföras i sverige?
 
Jag pratade nyligen med Cokins sverige grossist som sa att de har slutat att importera A systemet.

Daniel
 
Vad jag har hört är det inga bekymmer med tillverkningen av A-filter men den svenske agenten var enbart intresserad av P-serien. Det finns en adapter för att sätta P-filter i A-filterhållare (jag har en sådan) men jag vet inte om den nye agenten säljer dessa. Det är ett sätt att komma undan litet billigare med filterhållare men det hjälper ju inte mot dyrare P-filter....
Us
 
Vilken anledning, förutom priset, finns det att använda A-systemet? Man kan använda kortare brännvider med P-systemet, en del andra filtertillverkare (LEE, HiTech) gör filter som passar P-systemet och så dyrt är inte P-systemet även om jag inte känner till prisskillnaden mellan A och P, P-systemet tar även vidare diametrar på filterfattningen.

Det är klart, har man redan investerat i en rad A-filter kan det kännas lite surt att serien inte säljs mer.
 
Sumpen skrev:
.........................................................

Det är klart, har man redan investerat i en rad A-filter kan det kännas lite surt att serien inte säljs mer.
Undrar hur du menar??????
Har en massa A-filter (och P-filter). Känns inte ett dugg surt. Hade varit tristare om jag just bara köpt hållaresystemet och några enstaka A-filter. Nu har jag alla filter jag någonsin kan behöva. And then some......
Us
 
Han syftar förmodligen på att det vore surt om man har ett komplett A-system utom just det där filtret som gör att man tvingas köpa en P-hållare och bära med sig dubbla system. För det skulle jag tycka om jag nu använde A.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.