Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Coca Cola och mitt bildgalleri

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Jag förmodar att det inte är tillåtet, men vill försäkra mig om det:

Jag fotograferar en Coca Cola-flaska innehållande T-röd.

1. Får jag lägga upp den på mitt galleri på nätet eller räknas detta som dålig reklam för företaget?

2. Ifall jag skriver över etiketten, räknas flaskans form in istället då det enbart (osäker) är Coca Cola som har den formen på sin flaska?

PeterWem skrev:
1. Får jag lägga upp den på mitt galleri på nätet eller räknas detta som dålig reklam för företaget?
På den första delen av frågan ("får jag...") är svaret ja; på den andra delen ("räknas detta...") är svaret förmodligen. Det ena har dock inget med det andra att göra.

Coca Cola - Pure Diesel Power

En gång tog jag fel och drack t-röd istället för cola.

Jag har en cola flaska med bensin i, eller om det nu var diesel, kan ju fota den och se om det händer nåt.

Varför undrar du?
Om mördaren i en film kör en volvo så kan väll inte Volvo hindra det, eller kan dom?

Senast ändrad:
Jag fotograferade en väldigt känd tändsticksask med ett nät framför, och frågade de som äger rättigheten till tändsticksasken. De tyckte inte alls jag fick bära mig åt på det viset med deras varumärke.

Chansa om du vll, men var beredd på att slåss med jobbiga företag :)

Tror både designen och varumärket (loggan etc) i sig är skyddade. Visst, Coca Cola kanske inte skulle gilla din bild och jag vet inte riktigt vad som gäller lagmässigt, men själv skulle jag lägga upp bilden.

Vill minnas att när några klasskompisar ville pynta vårt gymnasiekafé med Coca Cola posters m.m. och bli sponsrade så kom t.o.m representanter från företaget till skolan och kollade in kafét. De ville gärna sponsra, så länge deras skyltar syntes tillräckligt bra.

Re: Coca Cola - Pure Diesel Power

David G skrev:
En gång tog jag fel och drack t-röd istället för cola.

Jag har en cola flaska med bensin i, eller om det nu var diesel, kan ju fota den och se om det händer nåt.

Varför undrar du?
Om mördaren i en film kör en volvo så kan väll inte Volvo hindra det, eller kan dom?
Saken är den att det förmodligen kommer räknas som reklam för min sida, och jag vill gardera mig innan jag lägger upp någon annans varumärke.

Cola

Fota du så många cola-flaskor, burkar o s v som du bara orkar.

Hela flaskan med etikett/design är varumärkesskyddad. Alltså formen på flaskan också (om det är just den där kvinnliga glasflaskan du menar och inte en generell PET-flaska.

Du kan visa dina bilder hur mycket du vill. Vad du inte kan göra är att använda flaskan i en bild där du gör reklam för en annan produkt. Då använder du Coca Colas varumärke för att stärka en annan produkt vilket kalls för renomésnyltning.
Att bilden är "reklam" för dig är oviktigt då du hävdar konstnärlig tolkning.

Om du mot förmodan gör en utställning med politiska förtecken och t ex använder flaskan i syfte att smutsa ner företag. T ex att du fyller den med tomhylsor och fotar den med en krigskyrkogård som bakgrund. Ja då lär nog det stora företaget reagera och försöka få dig att upphöra osv... men återigen så länge det är din konstnärliga tolkning utan koppling till ett annat företags kommersiella syften så är det ok, även om företaget i fråga säkert kan bli rätt otrevligt.

Om du inte hade haft denna rätt så skulle ingen kritisk konstnär kunna verka.

Re: Cola

LuCyphre skrev:

Hela flaskan med etikett/design är varumärkesskyddad. Alltså formen på flaskan också (om det är just den där kvinnliga glasflaskan du menar och inte en generell PET-flaska.

Du kan visa dina bilder hur mycket du vill. Vad du inte kan göra är att använda flaskan i en bild där du gör reklam för en annan produkt. Då använder du Coca Colas varumärke för att stärka en annan produkt vilket kalls för renomésnyltning.

Om du mot förmodan gör en utställning med politiska förtecken och t ex använder flaskan i syfte att smutsa ner företag. T ex att du fyller den med tomhylsor och fotar den med en krigskyrkogård som bakgrund. Ja då lär nog det stora företaget reagera och försöka få dig att upphöra osv... men återigen så länge det är din konstnärliga tolkning utan koppling till ett annat företags kommersiella syften så är det ok, även om företaget i fråga säkert kan bli rätt otrevligt.

Har för mig det är så också, men ville inte skriva något. Jag skulle inte bry mig när det handlar om vanliga foton, men helt annan sak om det är för kommersiellt syfte och dylikt.

Angående det där med en volvo i en film, min första tanke var faktiskt "är det en stor film har säkert Volvo sponsrat med bil. :p " Läste någon artikeln en gång om BMW i filmer. Användes en BMW i filmen och hjälten körde den, eller bilen klarade sig i diverse scener, då var de sponsorer. Om bilen kraschas eller skurken körde så kanske de inte hade sponsrat med bil. haha

Re: Cola

LuCyphre skrev:

Tack!

PeterWem skrev:
2. Ifall jag skriver över etiketten, räknas flaskans form in istället då det enbart (osäker) är Coca Cola som har den formen på sin flaska?

Visst är flaskan skyddad till sin form, men vad jag kan förstå bara genom att du inte får ta flaskan i ett antal exemplar och sälja annan dryck i den.

Förstod nog inte riktigt det där med att den avfotograferade flaskan med T-röd skulle bli reklam för din sida. Som någon påpekat kan du inte låta Coca-Cola göra reklam för din sida genom sitt varumärke. Eller menade du reklam på något annat sätt?

Re: Re: Coca Cola och mitt bildgalleri

Kijana skrev:
Visst är flaskan skyddad till sin form, men vad jag kan förstå bara genom att du inte får ta flaskan i ett antal exemplar och sälja annan dryck i den.

Förstod nog inte riktigt det där med att den avfotograferade flaskan med T-röd skulle bli reklam för din sida. Som någon påpekat kan du inte låta Coca-Cola göra reklam för din sida genom sitt varumärke. Eller menade du reklam på något annat sätt?

Anledningen till T-röd är att det är praktiskt att ha i en colaflaska på en cykelsemester.
http://bp2.blogger.com/_8nYrbeJImBs/R5ZhmAZaEjI/AAAAAAAAAAU/vHGCT-IEznw/s1600-h/Colan.jpg

Så ifall jag lägger ut flaskan på http://stilbild.nu/galleri.htm så innebär det inte reklam?

Men säger Cola att dom tänker öppna ett upphovsrättsmâl mot dig om du genomför det, sâ kan du ju bedöma om det är värt besväret.
Även ett vunnet mâl kan bli dyrt.
Vi här kan ju bara gissa hur Cola resonerar, vad som är dâlig reklam kan ju bara företaget själva avgöra.

Gunnar D skrev:
Varför skickar du inte en exempelbild till Coca Cola och frâgar?
Sâ slipper du överraskningar sedan.
En sådan förfrågan kan tvinga företag att säga nej och agera på användanden som de annars skulle strunta i.

Varumärken måste försvaras för att behålla sin juridiska styrka, men Coca Cola kan nog strunta i att jaga amatörbilder på nätet som visar deras flaskor så länge de kan hävda att de är ovetande om användningen...

(detta är inget tips på vad som bör göras i det här fallet, utan mer ett allmänt perspektiv på att fråga varumärkesinnehavare)

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar