Annons

CMYK - 4färgstryck

Produkter
(logga in för att koppla)

Lingonberry

Medlem
Hej

Jag är i ett läge då jag skulle behöva fixa bilder till tidningsframsidor, samt fixa planscher. Grejen är att jag inte kan vad som gäller kring CMYK. Jag vet att varje tryckeri har sin egen ICC-profil som man bör hämta, men vad innebär detta? Jag tror mig veta att det handlar om att göra om färgrymderna från de som belyses på skärmen till de som fylls på papperet. Alltså från t.ex. sRGB/adobe RGB till CMYK (Cyan, Magenta, Yellow/ Key (som oftast är svart).

Jag antar att min fråga handlar om hur jag fixar detta i Lightroom eller Photoshop. Ser man på Scott Kelbys fixarknep så har han ett antal procentsatser som han tycker brukar funka, men vad betyder de?

/Martin
 
De flesta bra tryckerier har tagit fram egna cmykprofiler. Vanligast är att det finns två olika, en för bestruket papper och en för obestruket (matt). Eftersom alla pressar har sina egenheter bör det också finnas profiler till varje enskild press på tryckeriet.

En del tryckerier bryr sig inte om detta (eller saknar kunskap) och brukar då säga att man kan använda "Euroscale coated V2" t.ex.

Det handlar mycket om att man inte vill ha för hög färgmättnad. I cmykläget kan det som mest bli 400 % färgmättnad (100% för varje delfärg). På ett bra papper och i en bra press kanske 320-350% fungerar bra, medan i dagspress eller på obestruket papper är en färgmättnad på 260-280% att föredra. Detta är på grund av punkförstoringen som alltid sker mer eller minder. En bild med för hög färgmättnad i en dagstidning kan bli katastrofalt dålig.

Om du jobbar med bilden kan du låta den ligga kvar i RGB tills det är dags att skicka iväg den. Du kan också förhandsvisa hur den kommer att se ut i cmykläget när du jobbar med den. (ctrl/cmd + Y i photoshop)

När du är nöjd med bilden kan du cmyka i PS, välj "Edit- convert to profile". Leta upp din profil och tryck ok. Spara en kopia av bilden, nu har du förmodligen kastat bort en massa nyanser som inte får plats inom cmyk.
 
Senast ändrad:
Tack för svaren. Jag känner dock att jag fortfarande hänger lite i det blå på vissa frågor...

De flesta bra tryckerier har tagit fram egna cmykprofiler. Vanligast är att det finns två olika, en för bestruket papper och en för obestruket (matt). Eftersom alla pressar har sina egenheter bör det också finnas profiler till varje enskild press på tryckeriet.

En del tryckerier bryr sig inte om detta (eller saknar kunskap) och brukar då säga att man kan använda "Euroscale coated V2" t.ex.

Detta är ju intressant... Man förutsätter ju liksom att de ska ha koll...

Det handlar mycket om att man inte vill ha för hög färgmättnad. I cmykläget kan det som mest bli 400 % färgmättnad (100% för varje delfärg). På ett bra papper och i en bra press kanske 320-350% fungerar bra, medan i dagspress eller på obestruket papper är en färgmättnad på 260-280% att föredra. Detta är på grund av punkförstoringen som alltid sker mer eller minder. En bild med för hög färgmättnad i en dagstidning kan bli katastrofalt dålig.

Här är jag lite (läs mycket!) nybörjare... Finns det litteratur om CMYK? Kan jag hitta ställen på nätet som tar upp det hela på djupet?

Om du jobbar med bilden kan du låta den ligga kvar i RGB tills det är dags att skicka iväg den. Du kan också förhandsvisa hur den kommer att se ut i cmykläget när du jobbar med den. (ctrl/cmd + Y i photoshop)

Bra tips!

När du är nöjd med bilden kan du cmyka i PS, välj "Edit- convert to profile". Leta upp din profil och tryck ok. Spara en kopia av bilden, nu har du förmodligen kastat bort en massa nyanser som inte får plats inom cmyk.

När jag Cmykar - vilket filformat vill jag helst landa på i slutänden? Jag jobbar med RAW in i Lightroom, och ibland editerar jag i PS som konverterar RAW till TIFF. Är det OK att hamna på en Cmykad Jpeg med storleken 3MB när man skickar iväg bilden till tryck? Eller är det i minsta laget? Vill man hamna på en cmykad TIFF med storleken 120MB av samma bild?

3MB är ju hyffsat mycket enklare att maila :)
 
Tack för svaren. Jag känner dock att jag fortfarande hänger lite i det blå på vissa frågor...



Detta är ju intressant... Man förutsätter ju liksom att de ska ha koll...



Här är jag lite (läs mycket!) nybörjare... Finns det litteratur om CMYK? Kan jag hitta ställen på nätet som tar upp det hela på djupet?



Bra tips!



När jag Cmykar - vilket filformat vill jag helst landa på i slutänden? Jag jobbar med RAW in i Lightroom, och ibland editerar jag i PS som konverterar RAW till TIFF. Är det OK att hamna på en Cmykad Jpeg med storleken 3MB när man skickar iväg bilden till tryck? Eller är det i minsta laget? Vill man hamna på en cmykad TIFF med storleken 120MB av samma bild?

3MB är ju hyffsat mycket enklare att maila :)
• De större seriösa tryckerierna har oftast bra koll. Det är sämre ställt med de mindre digitaltryckerierna och små källartryckerier, de jobbar ofta i blindo och är nöjda med det resultatet de får ut per default. Trist men sant.

• Vet ite var du kan hitta djupgående kunskap i detta, men många större tryckerier brukar ha en skaplig förklaring på sina hemsidor. Här är en länk till en Googlesökning: http://www.google.com/search?client=safari&rls=en&q=vad+är+cmyk&ie=UTF-8&oe=UTF-8

• När du har cmykat kan det vara läge att ge bilden en extra skärpeknuff. Den skärpa du ser i skärmen kommer att upplevas mycket mindre när bilden hamnat på papper. Ang filformat kan du mycket väl lämna bilderna i Jpeg, förutsatt att du inte sparat samma Jpeg flera gånger eftersom det blir en försämring varje gång den sparas. Tiff, PSD eller något annat okomprimerat format är bäst, men då ska det till en optimal tryckning i en väldigt bra tryckpress på bästa tänkbara papper för att man ska se skillnad i det färdiga trycket.

Edit: En jpeg har samma pixelupplösning som en tiff, jpegbilden är bara mindre viktmässigt.
 
Senast ändrad:
Hej

Jag är i ett läge då jag skulle behöva fixa bilder till tidningsframsidor, samt fixa planscher. Grejen är att jag inte kan vad som gäller kring CMYK. Jag vet att varje tryckeri har sin egen ICC-profil som man bör hämta, men vad innebär detta? Jag tror mig veta att det handlar om att göra om färgrymderna från de som belyses på skärmen till de som fylls på papperet. Alltså från t.ex. sRGB/adobe RGB till CMYK (Cyan, Magenta, Yellow/ Key (som oftast är svart).

Jag antar att min fråga handlar om hur jag fixar detta i Lightroom eller Photoshop. Ser man på Scott Kelbys fixarknep så har han ett antal procentsatser som han tycker brukar funka, men vad betyder de?

/Martin

I första hand rekommenderar jag dig att använda ett tryckeri som löser allt det här åt dig. Du skickar din fil "o-cmykad" och de sköter resten.

Sedan är det ju självklart så att om du är intresserad av att lära dig det här så kan du läsa mer om det. Däremot så tar det mycket tid att bli riktigt bra på det, och om det inte är det du vill lägga din tid på så går du på min första rekommendation. Den passar för de allra flesta.
 
I första hand rekommenderar jag dig att använda ett tryckeri som löser allt det här åt dig. Du skickar din fil "o-cmykad" och de sköter resten.

Sedan är det ju självklart så att om du är intresserad av att lära dig det här så kan du läsa mer om det. Däremot så tar det mycket tid att bli riktigt bra på det, och om det inte är det du vill lägga din tid på så går du på min första rekommendation. Den passar för de allra flesta.

Japp, det är sant. De allra flesta vet inte vad skillnaden är och behöver egentligen inte veta det. Bilden kommer alltid att bli cmykad oavsett om det är en vanlig utskrift på hemmaskrivaren eller om det ska bli en bild i en dagstidning/magasin. Fast om man vet lite mer och cmykar själv har man bättre kontroll på hur slutresultatet blir.
 
Jag tackar

Då har jag fått lite mer koll på saker och ting. Tack för att ni tog er tid!!

En snabb fråga: Hur brukar ni skicka sådana här grejer till tryckerier? På CD eller via mail? Vilka bra, billiga, gratis zip program bör/kan man använda om man vill maila?

Åter till frågan om tryckerierna brukar gilla JPEG eller PSD, TIFF? Om de ska cmyka antar jag att de vill ha okomprimerade grejer...

Tack, som sagt.
 
Då har jag fått lite mer koll på saker och ting. Tack för att ni tog er tid!!

En snabb fråga: Hur brukar ni skicka sådana här grejer till tryckerier? På CD eller via mail? Vilka bra, billiga, gratis zip program bör/kan man använda om man vill maila?

Åter till frågan om tryckerierna brukar gilla JPEG eller PSD, TIFF? Om de ska cmyka antar jag att de vill ha okomprimerade grejer...

Tack, som sagt.

Jag mejlar alltid.

WinRAR är ett bra komprimeringsprogram.

Tryckerier har olika önskemål för hur original ska se ut. Du skapar det original som just ditt tryckeri efterfrågar. Att de cmykar bilder innebär inte att du inte kan skicka JPG. Det viktiga är att du levererar den färgrymd ditt tryckeri efterfrågar.

Den enkla regeln är: Gör som tryckeriet vill så är chansen störst att slutresultatet blir som du vill.
 
Många tryckerier har en FTP där du kan ladda upp material. Om du kör Mac är det bra att markera filen/filerna och högerklicka (eller ctrl + klick) Sedan väljer du "komprimera".
 
Grafisk Kokbok

Jag kan varmhjärtat rekommendera "Grafisk Kokbok" version 3. Där står massor med bra information och kunskap om just dessa saker. Om du ska fortsätta arbeta med att göra affischer och liknande är det en jättebra bok att ha till hands vid frågor.

Sen håller jag med tidigare inlägg, och vill gärna tillägga att kommunikation är nyckeln. Ring och fråga, ring och fråga en extra gång om du är osäker. Det mycket enklare att göra rätt från början, än att tryckeriet måste gå in och fixa grejer när skadan redan är skedd. :)

Sen vill jag påstå att en TIFF på 120 meg som blivit en jpg på 3 meg är lite väl hårt komprimerad. Att maila bilder är OK, men det är oftast bättre att ladda upp via FTP, eftersom det är snabbare. Om du skickar tiff är det bäst att packa/komprimera filerna med WinRAR eller likande innan så att de får ett binärt format.
 
Här är jag lite (läs mycket!) nybörjare... Finns det litteratur om CMYK? Kan jag hitta ställen på nätet som tar upp det hela på djupet?

Den klassiska boken på detta område är Professional Photoshop: The Classic Guide to Color Correction skriven av Dan Margulis. Här kommer du lära dig allt om hela processen fram till en tryckbar bild. Skärpning, färgkorrigering med mera. Han är dock rena motsatsen till Scott Kelby, dvs inga enkla tips om hur man gör saker, utan du får lära dig hur saker hänger ihop.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.