Annons

CMOS och solen

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Hej,

vet att det här har diskuterats lite i olika trådar men hittar inte riktigt något klart svar. Alltså - kan CMOS:en ta skada om man fotar rakt mot solen? Har nån fakta att komma med på den här punkten?

Med tanke på att CMOS:en exponeras för ljuset så kort stund som den gör om man fotar så att solen är i bild så låter det ju underligt att sensorn skulle ta skada!? Jamena - hur ömtålig är den inte då om en 1/200 sekund klart solljus får den att flippa?

Tog några bilder mot solen igår och kom först efteråt att tänka på att det diskuterats en del huruvida sensorn klarar av sånt... Har inte märkt nått lurt med kameran efter den fotosessionen, fast jag tog närmare 100 bilder mot solen... :-/

Edit: Dom flesta bilderna som den här nedan har slutartider på 1/750 eller mer.
 

Bilagor

  • img_3762.jpg
    img_3762.jpg
    41.4 KB · Visningar: 555
Senast ändrad:
Ok, nu har 100 pers läst inlägget... 100 till utan svar och jag drar den slutsatsen att hela grejen om att CMOS:en skulle ta skada av solen bara är båg... ;-)
 
Vid långa slutartider och skarp sol rakt in så är det klart att nått kan gå sönder (förstorningsglas och papper :) ) men jag tror vi där snackar om sekundlångt eller liknande. själva ljuset tvivilar jag på är farligt utan snarare den värmeutveckling som kan ske.
 
Mazy skrev:
Vid långa slutartider och skarp sol rakt in så är det klart att nått kan gå sönder (förstorningsglas och papper :) ) men jag tror vi där snackar om sekundlångt eller liknande. själva ljuset tvivilar jag på är farligt utan snarare den värmeutveckling som kan ske.

Jo, det låter logiskt. Har lite svårt att komma på en situation där man vill fotografer mot solen med en slutartid på en sekund...? Så det kan ju hända att det hela alltså är ett akademiskt problem?
 
Tror dom flesta tillverkare skriver i sina manualer att man inte bör hålla kameran riktad mot solen under längre perioder, men att om man komponernar, och tar bilden så är det ingen fara, så länge man slänger på linsskyddet när man inte använder kameran.
 
Jag tror att tillverkare menar att om man riktar
kameran mot solen och tittar genom en optisk sökare så kan man skada synen?

//Sebastian
 
prom64 skrev:
Jag tror att tillverkare menar att om man riktar
kameran mot solen och tittar genom en optisk sökare så kan man skada synen?

//Sebastian

Är det någon som skulle kunna berätta om detta är farligt? Jag brukar ibland ta o sikta på solen genom den optiska sökaren. Men är lite orolig om det ger några skador.
 
Koncentrertat ljus i långa perionder kan vara skadligt. Beror lite på hur koncentrerat det blir.

Bara att titta mot solen utan filter kan vara skadligt.
 
Highweiss skrev:
Jo, det låter logiskt. Har lite svårt att komma på en situation där man vill fotografer mot solen med en slutartid på en sekund...? Så det kan ju hända att det hela alltså är ett akademiskt problem?
Ni glömmer bort alla kompaktkameror som har en LCD-display. Där exponseras sensorn hela tiden, och inte endast under fotoögonblicket. Då kan du säkert komma upp i flera sekunder om inte mer.

Dessutom upplevs ju inte soljuset så starkt när du tittar genom en LCD-display istället för en riktig sökare. Många kameror har ju dessutom LCD-displayer i sökaren.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.