ANNONS
Annons

Closeup-linser, sämre kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

mianto

Aktiv medlem
Kan inte så mycket därför blir det kanske lite konstiga frågor och kanske felaktiga uttryck.

Det jag undrar är hur mycket sämre kvalitet det blir på bilden när man använder closeup linser +2, +4, +6, +10 eller vad som finns.
Men säg att jag använder standard objektiv på min kamera 18-55 och slänger på en +6 lins, det blir ju en brännvidd på 330 om jag inte har fel, dock har jag svårt att se det bli samma kvalitet på slutresultatet som ett 70-300 objektiv åstadkommer.

Hur ligger det till? ser jag som är på ultra låg nivå än så länge någon skillnad på slutresultatet?

/Micke

Kan inte så mycket därför blir det kanske lite konstiga frågor och kanske felaktiga uttryck.

Det jag undrar är hur mycket sämre kvalitet det blir på bilden när man använder closeup linser +2, +4, +6, +10 eller vad som finns.
Men säg att jag använder standard objektiv på min kamera 18-55 och slänger på en +6 lins, det blir ju en brännvidd på 330 om jag inte har fel, dock har jag svårt att se det bli samma kvalitet på slutresultatet som ett 70-300 objektiv åstadkommer.

Hur ligger det till? ser jag som är på ultra låg nivå än så länge någon skillnad på slutresultatet?

/Micke

Du får inte längre brännvidd utan du får en macrokänsla, alltså du kommer kunna fokusera mycket närmare motivet. Jag har själv +1 +2 +4 +10 och det blir helt OK skärpa med manuell fokus och gärna stativ. Använder mina på mitt 50mm 1.8. Ett macroobjektiv är väl bäst. Men rätt prisvärt och kul att testa på :)

Du har missuppfattat vad "close-up" betyder. Det betyder närbild, och det är precis vad linsen fixar, som Wictor påpekar.

Vill du ha längre brännvidd, måste du köpa ett teleobjektiv.

Det finns något som heter teleconverter, som gör det du är ute och far efter, men de är dels dyra, dels inget man sätter på en normalzoom (18-55, t.ex.).

Köp ett billigt 70-300 i stället, om du inte har så stora krav!

Per.

Jo jag fattar att det är ett "förstoringsglas", därav min mening med att jag kanske slänger mig med fel uttryck.
Kanske skulle skrivit brännvid inom citationstecken :)

Ska köpa objektiv också :)

mianto;1776691 Det jag undrar är hur mycket sämre kvalitet det blir på bilden när man använder closeup linser +2 sa:
+2, +4 etc anger inte förstoringsgraden utan linsens dioptrital. Precis som på glasögon. Närbildslinser fungerar också exakt som läsglasögon. Ju högre dioptrital desto närmare kan du fokusera. Med en lins på +2 dioptrier kan du fokusera på 1000/2 = 500 mm om objektivet är inställt på oändligt. Vid objektivets närgräns kan du förstås gå närmare. Med en lins på +4 dioptrier 1000/4 = 250 mm etc.

Olle

Med en lins på +2 dioptrier kan du fokusera på 1000/2 = 500 mm om objektivet är inställt på oändligt. Vid objektivets närgräns kan du förstås gå närmare. Med en lins på +4 dioptrier 1000/4 = 250 mm etc.
Jag borde kanske ha påpekat att de där fokusavstånden mäts från närbildslinsen. För objektiv brukar ju annars fokusavståndet mätas från sensorn.

Olle

/Micke

Kanske vettigt att spalta upp frågan lite och ge tips om vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra.

• Det är alltså inte en brännviddsförändring som du gissade, utan bara att man kan ta på närmre håll.
  • Objektivets vanliga avståndsinställning när man ställer det så nära som möjligt kan uttryckas som ett dioptrital, på samma sätt som om man hade satt på en närbildslins
  • Med ett vanligt kitobjektiv svarar näravståndet mot ungefär fem dioptrier, och då är det tämligen meningslöst att sätta på linser som är avsevärt svagare; det gör väldigt liten skillnad.
  • Linser har avbildningsfel, och de ökar med dioptritalet. En tio dioptriers lins har mycket stora fel, som kromatisk aberration, bildfältskrökning och komafel.
  • Avbildningsfelen ökar med avståndet från bildens mitt, och de är större på objektiv med kort brännvidd än objektiv med längre brännvidd.

Sammantaget innebär det att det är ganska meningslöst att sätta en lins på en kitzoom, som har ganska stor bildvinkel och väldigt kort näravstånd. En lins som gör stor skillnad på hur nära man kan komma har stora avbildningsfel, så att det blir sämre resultat. Det är verkligen stor skillnad i skärpa om man har en lins med högt dioptrital. Upp till tre dioptrier är felen måttliga, men sedan ökar de snabbt med ökande dioptrital.

Den kromatiska aberrationen kan korrigeras hos närbildslinser, och det säljs akromatiska linser också, som ger bättre skärpa. Övriga avbildningsfel blir inte korrigerade för att linsen är akromatisk, så det funkar i alla fall inte bra när bildvinkeln är stor, eftersom bildfältskrökning, distorsion och transversell aberration är kvar också hos en akromatisk lins.

Om man har smalare bildvinkel är det däremot skillnad. Med ett teleobjektiv, eller telezoom, kan man få mycket bra resultat med närbildslinser. Upp till tre dioptrier fungerar det bra med okorrigerad lins, men med högre dioptrital bör man ta en akromatisk. Eftersom bildvinkeln är mindre minskar alla transversella fel jämfört med en kortare brännvidd på objektivet; man använder så att säga bara mitten av avbildningen.

För att räkna ut vilken lins som är lönt att sätta på, kan man titta på vilken närgräns objektivet har. Om man har en telezoom som fokuserar ner till en halv meter, är det inte väldigt stor idé att använda okorrigerade linser, men man kan få bra resultat med exempelvis en 250 mm akromatisk (+4 dioptrier). Om objektivet fokuserar ner till ungefär en meter, men inte närmre, kan det vara vettigt med en lins på +2 eller +3 dioptrier, vilket visserligen ger ett glapp i avstånden mellan vilka det funkar, men om det är en zoom, så kan man greja glappet i avbildningsskala genom att zooma. När linsen sitter på, så är det dioptritalet som avgör längsta avståndet man kan få skarpt. Med +3 dioptrier blir det 33 cm från linsen, och AF kan finställa skärpan några centimeter närmre. Hur mycket beror på objektivets vanliga närgräns.

Så min rekommendation är att inte använda närbildslins på kitzoomen. Det ger inte mycket ändring av näravståndet om man har en svag lins, och om den är starkare så dumpar den bildkvalitén rätt ordentligt. Däremot med en telezoom är närbildslins ett mycket användbart tillbehör.

Senast ändrad:
Raynox dcr-250 (8 diopter) och Raynox dcr-150 (5diopter) är tvålinsiga försättlinser med hög kvalitet. Mycket bra linser tycker många. Jag köpte min dcr-250 via Amazon i UK för ca 500kr inkl frakt. De verkar sällan finnas hemma i svenska butiker.

Raynox dcr-250 (8 diopter) och Raynox dcr-150 (5diopter) är tvålinsiga försättlinser med hög kvalitet. Mycket bra linser tycker många. Jag köpte min dcr-250 via Amazon i UK för ca 500kr inkl frakt. De verkar sällan finnas hemma i svenska butiker.

De är till och med trelinsiga (i två grupper). Cyberphoto har dem, sök på Raynox på deras sida.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar