Annons

close-up lens +4

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda13

Medlem
Vad menas med close-up lens? Är det att man kan ta bättre macrobilder! Om jag skickar på ett sånt på ett vanligt kitobjektiv till eos 400D (18-55mm) tror jag det är, vad händer då?

Nybörjare är tacksam för svar!

=O) Linda

Du ändrar objektivets närgräns rejält. Japp, det innebär att du kan ta närbilder du inte kan ta utan närbildslinsen.

Ett hyggligt bra och billigt sätt att ta närbilder, om man inte har pengar att göra det "på riktigt", dvs köpa ett makro-objektiv.

Per.

+4 är starkare än +1, men ställer även större krav på försättslisen för att få skarpa bilder.

Förstorningen som du får med en försättslins räknar du fram enligt följande:

förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter).

Till exempel, med en +4 på en 250mm objektiv blir förstorningen = 4*0.25=1, dvs, skala 1:1. Föremålet blir lika stort på sensorn/filmen som i verkligheten.

Men en försättslins på +1 på samma 250mm objektiv blir förstorningen = 1*0.25=0.25, dvs, skala 1:4. Föremålet blir cirka 25% så stor på sensorn/filmen som i verkligheten.

För att få större förstorningar skall längre objektiv eller försättslinser med starkare dioptri (högre tal) användas.

-- Nicke

Senast ändrad:
gsol skrev:
Förlorar man i skärpa eller ljusstyrka eller något sådant med en närbildslins?

Man förlorar skärpa, beroende på hur stark dioptri du har valt, samt kvaliten på försättslisen. Jag kan rekommendera Nikons T serie (3T, 4T, 5T samt 6T), som du kan hitta begagnade. Dessa är mycket skarpa. Även Canon har en serie mycket skarpa försättslinser 250D och 500D, men dessa är dyrare än Nikons motsvarigheter. Både Nikons och Canons versioner har dubbla element vilket gör att dom är "skarpara".

Försättslinser stjäl försumbart med ljus.

-- Nicke

nikitin skrev:
förstorning = försättslinsens dioptri*objektivets brännvidd (i meter).

Till exempel, med en +4 på en 250mm objektiv blir förstorningen = 4*0.25=1, dvs, skala 1:1. Föremålet blir lika stort på sensorn/filmen som i verkligheten.
Eeee..... e det verkligen så??
Två objektiv med samma brännvidd kan ju ha helt olika närgränser, och maximala förstoringsgraden beror ju definitivt på närgränsen.

nosferatu skrev:
Eeee..... e det verkligen så??
Två objektiv med samma brännvidd kan ju ha helt olika närgränser, och maximala förstoringsgraden beror ju definitivt på närgränsen.

Jag glömde att skriva, att detta gäller när fokus är stäld på oändligheten...

-- Nicke

Gjort bort mig?

Jag är nybörjare jag med, därav följande fråga...

Jag köpte just en +4 Hoya Närbildslins, för att skruva på mitt telezoom-objektiv. Min önskan var att kunna ta "närmare" bilder, d.v.s. få en större bild på sensorn vid samma avstånd från föremålet.

(1) Jag antar att närgränsen förblir oförändrad, men att ja kan förstora 4x mer vid samma avstånd till föremålet?

(2) Jag kan inte längre få fokus över-huvud-taget med mitt telezoom, (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR) tills jag tar bort filtret då funkar det normalt. Det är suddigt på alla zoominställningar.

Har jag gjort bort mig och köpt en närbildsslins som förstorar för mycket för min glugg? I så fall; vad är det mesta jag kan ha i extra förstoring?

Kristofer

1) Nej
2) Gå närmare

För att åstadkomma det du är ute efter använder man en telekonverter.

Re: Gjort bort mig?

Greyhame skrev:
Jag är nybörjare jag med, därav följande fråga...

Jag köpte just en +4 Hoya Närbildslins, för att skruva på mitt telezoom-objektiv. Min önskan var att kunna ta "närmare" bilder, d.v.s. få en större bild på sensorn vid samma avstånd från föremålet.

(1) Jag antar att närgränsen förblir oförändrad, men att ja kan förstora 4x mer vid samma avstånd till föremålet?

(2) Jag kan inte längre få fokus över-huvud-taget med mitt telezoom, (Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR) tills jag tar bort filtret då funkar det normalt. Det är suddigt på alla zoominställningar.

Har jag gjort bort mig och köpt en närbildsslins som förstorar för mycket för min glugg? I så fall; vad är det mesta jag kan ha i extra förstoring?

Kristofer

Närgränsen blir inte oförändrad utan lite kortare. Det viktigaste är dock att fjärrgränsen blir förändrad. I runda slängar blir den 1/X meter med en +X lins, i ditt fall alltså 0.25meter med en +4 lins. (I praktiken får man lägga till någon decimeter, ungefär halva objektivets längd)

Har man riktig otur hamnar fjärrgränsen INUTI objektivet, och då får man inte skärpa på någonting utanför objektivet. Så illa tror jag inte det är i ditt fall, men arbetsavståndet (dvs från frontlinsen till motivet) blir nog inte många centimeter.

Edit: Jag har en +2 lins till min Sigma 55-200 och det trivs jag bra med.

Tusen tack för er hjälp!

Liksom optikens lagar borde fungera tycks de också göra. Ca 25 cm ifrån motivet kan jag ställa mig, och skärpedjupet är mycket smalt, även på högsta bländartalet. Säkert hade en +2-lins passat även mig bättre, så som vanligt kan man konstatera att det är bra att läsa in sig ordentligt innan.

Nu ska jag utmana och utforska min +4-lins och se vad den kan ge mig.

Tack igen!

Kristofer

ANNONS