Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Close up-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

Pickamela

Aktiv medlem
Jag har precis köpt ett Tamron 90mm/f.2.8 makroobjektiv till min Minolta Dynax 5:a, samt ett Hoya 55mm +4 close up-filter till. Det jag undrar är hur pass stor skillnad det blir när man använder Tamron med filtret jämfört med bara objektivet. Vad står +4 för? Och hur pass mycket i skärpa förlorar man? Förlorar man i ljusstyrka? Många frågor... ;)
 
tja, jag kan i alla fall svara på en av dina frågor: +4 står för +4 diopter (Eller hur det nu stavas). Samma enhet som man anger glasögons styrka i. Men vad det har för betydelse i praktiken, det har jag inte den blekaste om. :)
 
Om jag minns rätt så fungerar det på följande sätt:

Tänk dig ett objektiv som är inställt så att det teknar skarp på 1 m avstånd.

En +2 dioptrierlins gör nu att objektivet istället tecknar skarpt på på 1/2 meter.

En +3 dioptrier får objektivet att bli skarpt på 1/3 meter

och en +4 dioptrier sänker skärpeavståndet till 1/4 m.

Som sagt: om jag minns rätt.

Mitt råd är emellertid att du skruvar på de olika linserna och testar dig fram till hur de fungerar. Känslan för hur utrustningen fungerar är ofta mer värd än teoretiska resonemang.

Men jag anar att du med +4 linsen och Tamronobjektivet kommer ordentligt nära dina motiv!

mvh Janne
 
Närbildslins heter det på svenska. +4 står för +4 dioptrier.

Du kommer mycket närmare motivet, och kan ta närbilder med denna lins.

Nej, du förlorar ingen ljusstyrka.

Skärpan blir säkert bra, men du måste blända ned mycket, till 16 eller 22 för att få åtminstone något skärpedjup.
 
Pickamela skrev:
Jag har precis köpt ett Tamron 90mm/f.2.8 makroobjektiv till min Minolta Dynax 5:a, samt ett Hoya 55mm +4 close up-filter till. Det jag undrar är hur pass stor skillnad det blir när man använder Tamron med filtret jämfört med bara objektivet. Vad står +4 för? Och hur pass mycket i skärpa förlorar man? Förlorar man i ljusstyrka? Många frågor... ;)
Med det objektivet är det i praktiken inte aktuellt att använda försättslinser annat än i absoluta nödfall, d v s när du måste komma ännu lite ”närmare” än vad objektivet klarar utan hjälpmedel. Du har i praktiken inget att vinna på att använda försättslinsen i det område som objektivet klarar utan hjälpmedel.

Loj skrev:
Om jag minns rätt så fungerar det på följande sätt:

Tänk dig ett objektiv som är inställt så att det teknar skarp på 1 m avstånd.

En +2 dioptrierlins gör nu att objektivet istället tecknar skarpt på på 1/2 meter.

En +3 dioptrier får objektivet att bli skarpt på 1/3 meter

och en +4 dioptrier sänker skärpeavståndet till 1/4 m.

Som sagt: om jag minns rätt.
Ditt minne sviker dig nog inte, men det blev ett litet skrivfel :)

Det är när objektivet är inställt på oändligt (inte en meter) som avståndet mellan motiv och försättslins blir ”ett dividerat med dioptritalet”.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.