ANNONS
Annons

Close-Up Filter +4

Produkter
(logga in för att koppla)

samispringsteen

Aktiv medlem
Hej
Jag har ett 18-55mm objektiv som jag tänkte testa med Close-Up filter +4 kommer jag märka någon skillnad eller är det bortkastade pengar (69kr) kommer det zooma in endast när ja har gluggen fullt utzoomad eller kommer de zooma in vid 18mm oxå ?

Det kommer inte "zooma in" någonting tyvärr, det enda som kommer hända är att du kommer få en kortare närgräns. Du kommer märka gigantisk skillnad, och inte ångra dig.

Hade ett för många år sedan och gillade det så pass mycket så att jag köpte mig ett macroobjektiv. Försämrar skärpan litegrann om jag inte missminner mig.

Med de enklaste försättslinserna kan man inte räkna med den absolut bästa skärpan ute i kanten, men de fungerar bra för de slantar de kostar. Man får ju givetvis räkna med att blända ner något så att man inte arbetar med full bländaröppning där objektivet i sig inte presterar max.

Har själv använt mig av försättslinser en hel del, dock apokromatiska av hög kvalitet, och är helt nöjd med resultatet.

En fördel med försättslinser är att de tar ju minimal plats i fotoväskan eller fickan. Finner man att makrofotografering är intressant och tar en stor del av ens fotografiska intresse så kan det vara idé att fundera på om det inte kan vara lämpligt att investera i ett rent makroobjektiv. Men som sagt, med bra försättslinser kommer man långt, när det gäller närbildsfotografering.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto