Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Clear eller UV filter

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Ska köpa nytt objektiv och har sett att det förutom UV filter även finns sk Clear filter att ha som permanent linsskydd. En glasbit helt enkelt som skydd. Det är också så jag ser mina UV filter

Använde ett tag mitt 180mm macro utan filter och jag tyckte att det ibland blev skillnad. Speciellt vid motljus bilder. Vill helst inte ha något då jag är ganska övertygad att tillverkarna har maxat prestandan på objektivet utan att ta hänsyn till ev filter.

Tyvärr blir linsen lätt dammigt och man hamnar i situationer där man vill göra rent det ute i i fält. Clear filtren är inte billigare eller i alla fall inte mycket. Det är inte det som är problemet

Är det någon som har erfarenhet av Clear?

Ska köpa nytt objektiv och har sett att det förutom UV filter även finns sk Clear filter att ha som permanent linsskydd. En glasbit helt enkelt som skydd. Det är också så jag ser mina UV filter

Använde ett tag mitt 180mm macro utan filter och jag tyckte att det ibland blev skillnad. Speciellt vid motljus bilder. Vill helst inte ha något då jag är ganska övertygad att tillverkarna har maxat prestandan på objektivet utan att ta hänsyn till ev filter.

Tyvärr blir linsen lätt dammigt och man hamnar i situationer där man vill göra rent det ute i i fält. Clear filtren är inte billigare eller i alla fall inte mycket. Det är inte det som är problemet

Strunta i filter, använd motljusskyd och ta med dig en "rocket blower" + en liten duk så håller du glaset rent.

Ska köpa nytt objektiv och har sett att det förutom UV filter även finns sk Clear filter att ha som permanent linsskydd. En glasbit helt enkelt som skydd.

Det spelar ingen roll vilken av de två typerna du väljer, det viktiga är att det har hög kvalitet, inte minst när det gäller coatingen.

Fotar du motljus (eller natt, alla situationer när stark ljuskälla kommer åt frontlinsen) ska du inte använda filter, det ger som du upptäckt reflexer, men även lägre kontrast.

Sök gärna i trådarna, debatten om dessa filter dyker upp med jämna mellanrum.

De flesta fotografer förlorar både ekonomiskt och kvalitetsmässigt på dessa filter.

Återkoppling

Erfarenheten från er verkar vara att det inte har så stor betydelse vilket man man använder
Kommer denna gång att köpa och prova ett clear filter. Behöver glasbiten framför - tyvärr då jag hellre skulle vilja fota utan

Revor och märken är jag inte rädd för. Det är lätt att undvika med locket och motljusskyddet. Vet dock av egen erfarenhet att det lätt blir kladd och skräp på frontlinsen som behöver tas bort. Speciellt på sommaren när man kliver omkring i vegetationen vid makrofotografering

Tack alla för att ni tog er tid att dela med er

Revor och märken är jag inte rädd för. Det är lätt att undvika med locket och motljusskyddet. Vet dock av egen erfarenhet att det lätt blir kladd och skräp på frontlinsen som behöver tas bort. Speciellt på sommaren när man kliver omkring i vegetationen vid makrofotografering

Om du skall göra rent ett filter eller objektivet spelar väl ingen roll, ju mera glas eller plast framför linsen försämrar bilden. Har aldrig någon typ av clear- eller UV- filter på mina objektiv, knappt linslock bara motljusskydd och det har fungerat i snart 40 år.

Om du skall göra rent ett filter eller objektivet spelar väl ingen roll, ju mera glas eller plast framför linsen försämrar bilden. Har aldrig någon typ av clear- eller UV- filter på mina objektiv, knappt linslock bara motljusskydd och det har fungerat i snart 40 år.

Ett filter kan man spola av under vattenkranen. Det vete fan om jag vill göra med mina objektiv.

Tråden handlar ju inte om filter eller inte, utan om UV- eller klarglasfilter. På den frågan har det bara kommit ett svar (och själv vet jag inte eftersom jag bara använt UV och skylight som neutrala filter). Kan ni inte hålla er till det i stället för att göra det till ännu en tråd om hur dåligt det är med filter?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar