ANNONS
Annons

Cirk-pol till Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Omnicolor

Aktiv medlem
Hejsan
Funderar starkt på att köpa en Sigma 18-50mm f/2.8 EX DC. Jag har hittat den för $414.95 (ca 3250kr) här:

http://www.sigma4less.com/sess/utn;...B2=252E8+EX+DC+for+Canon+AF+=28SG1850F28CA=29

(Jag har en kompis i USA, som jag kan skicka objektivet till, för att slippa skatter och tull)

det är typ 1800 billigare än i sverige, så det är frestande.
Nåväl - till min fråga.
Jag vill ha ett cirkulärt pol-filter till objektivet, och på sidan ovan finns ett "General brand" för $36.95 (289 kr).
(De har tillochmed ett set med både cirk-pol-filter + uv-filter för $49.95)

Är det något att ha? Är det stor kvalitetsskillnad mellan de olika märkena/typerna?

Är det värt att lägga ut stålars på det här istället?

http://www.bhphotovideo.com/bnh/con...781&is=REG&addedTroughType=categoryNavigation

( ett Hoya HMC för 669 kr )

Jag har ett sådant till min Canon A80,(t.o.m. S-HMC) så jag vet att det är bra, men är "general brand " mycket sämre?

please advice, som det heter......

Jag beställde igår ett polfilter samt ett UV, Hoya HMC till mitt Sigmaobjektiv från en butik på ebay. Totalkostnad inkl. frakt för dessa båda blev 54$ (420:)

Om du är intresserad av att spara en rejäl slant så ta dig en titt på ebay.

Omnicolor skrev:
okej, tack.
Men skulle ett billigare filter ge sämre bilder?

Min erfarenhet är att billiga filter försämrar kvalitetn märkbart. Har på mitt 17-40 objektiv testa med olika filter och kommit fram till att jag känner mig tvungen att köra med de lite dyrare alternativen för att inte sabba optikens fina egenskaper.
Stefan

Min erfarenhet är att det är främst vid motljus eller om det faller ljus på filtret som man märker någon direkt skillnad mellan dyra och billiga filter pga dess antireflexbehandling. Polfilter använder man väl inte så särskilt ofta i dylika sitationer, men har man råd är det absolut ingen nackdel att köpa det dyrare.

De bästa filtren är flerskiktsbehandlade (tex.HMC) och för vidvinkel är slimmade (extra tunna) att föredra.

Själv har jag ett "billigt" Hansa cirkulär från Photax och är nöjd med det.

Jag har inte märkt av någon vinjettering och polarisering blir ändå så pass ojämn på vidvinkelområdet (gäller alla polfilter) så ev. vinjettering spelar ingen större roll tycker jag.

Eftersom det är så vidvinkligt som 18 mm så skulle jag satsa på ett kvalitetsfilter. Det är ju troligt att du kommer att använda just den gluggen för landskapsfota bland annat. Den har ju större gänga än dina andra gluggar så du kan köpa mellanringar och använda filtret till dom också, på så sätt får du mer för pengarna.

Behöver man ett slim eller räcker det med en vanlig till EX 18-50?

Står beredd att beställa B+W UV HMC och pol HMC från BHphoto. Slim vatianten till Pol-filtret var inte s åvansinigt mycke dyrare, men slim till UV var nästan det dubbla än vad ett vanligt går på?

/Per

Sladdde in på Sigma4Less. Är Sigmas EX filter med Mutlicoated markant/märkbart sämre än B&W HMC filter?
Det blev onekerligen lite billigare att betsälla objektiv och filter från sigma4Less än från BH.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar