Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cinonflex Auto Reflex som inte passar

Produkter
(logga in för att koppla)
Fick en Chinon CM-4 med diverse tillbehör i julklapp av en vän. Bland annat följde ett objektiv som inte passar kameran med. Objektivet är en Chinonflex Auto Reflex 1:2.8 f=35mm. Min fråga är: går det att på något sätt ta reda på vilken kamera detta passar till?

Mja, det skulle nog underlätta ifall du informerade dels om hur fattnigen ser ut för de objektiv som passar, och dels för det objektiv som inte gör det... :)

T.ex. genom att lägga upp bilder här.

Annars är det så att äldre Chinon-DSLR-kameror hade M42-gänga, men Chinon gick senare över till att använda Pentax K-bajonett. Pentax ville på den tiden att deras K-bajonett skulle bli en universellt använd standard, så de lät andra tillverkare få använda denna gratis.
.

Att jag inte tänkte på det, självklart, här är bilderna.

CM-4:an har Pentaxs K-fattning. När jag försöker sätta på objektivet vill det helt enkelt inte gå i lås på det där sättet ett passande objektiv annars gör.

Bilagor

• SAM_0216.jpg
    SAM_0216.jpg
    12.4 KB · Visningar: 251
  • SAM_0217.jpg
    SAM_0217.jpg
    10.4 KB · Visningar: 303
Märklig bajonett. Teorin om M42 - som var den mest troliga - visade sig vara fel. Det är någon udda fattning, men vilken?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar