Annons

Chippa om Sigma 70-200 (Nikon)?

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornfalla

Ny medlem
Jag har köpt ett 4 år gammalt begat 70-200 2,8D APO HSM EX och jag har vissa problem med det till min D70. Ibland så hänger sig kameran och det går inte att göra nåt förutom att ta lös objektivet. Otroligt störande.

Har kontaktat personen jag köpte det av och han hade inte haft några sådana problem med sin D70 men då hade han inte användt det med sin D70 så mkt heller.

Har hört att man kan behöva chippa om objektivet. Någon som har erfarenhet av det och vad kostar det? Hörde att Sigma står för det.

Tacksam för all hjälp!
 
Jag återupptar den här gamla (obesvarrade) frågan/tråden, eftersom jag stött på liknande (samma?) problem.

Jag sitter och testar en beg. 70-200 (samma som ovan - ej DG(?)-versionen) som jag funderar på att köpa (tidigare har den suttit på en D1X:a utan problem.

Kameran hänger sig emellanåt. Man kan inte fokusera, inte trycka av bilden, inte ändra fokusområde. Däremot bländare...

Vi ett tillfälle var jag tvungen att lossa gluggen då displayen vägrade "dö" trots att jag stängde av kameran, annars har det hjälpa att stänga av och sätta på kameran igen.

Någon som vet vad detta är/beror på?
 
Smutsiga kontakter? Det kanske kommit in fukt som oxiderat viktig elektronik?

Mitt 70-200 (inte DG) fungerade klockrent med min D70. Inga problem alls.

Jag har inte hört att det objektivet behövde omchippas för att fungera med D70. Med D200 behöver det däremot lite ny programvara.
 
tjena. lösningen på mitt problem som är liknande ditt är att jag skickade in det till Zieger Teknik och dom satte in ett nytt kretskort. enligt dom så är detta ett problem med D70 plus en till modell.

Nu har jag inte märkt av att objektivet hängt sig alls efter det.
men jag fick stå för kalaset själv, trots att det inte är jag som gjort något fel.

Sen fick jag på köpet ett nytt fel på objektivet men det är väll en annan historia.
 
bjornfalla skrev:
tjena. lösningen på mitt problem som är liknande ditt är att jag skickade in det till Zieger Teknik och dom satte in ett nytt kretskort. enligt dom så är detta ett problem med D70 plus en till modell.

Nu har jag inte märkt av att objektivet hängt sig alls efter det.
men jag fick stå för kalaset själv, trots att det inte är jag som gjort något fel.

Sen fick jag på köpet ett nytt fel på objektivet men det är väll en annan historia.

Låter som en bra deal... KLAGA. Det kan fungera, lyckades erhålla 500 kr i kompensation när en beställning från en sportbutik gick aningen fel.
 
olofkl skrev:
Vad kostade det?

det kostade 1100 kr med moms och frakt (plus frakten att skicka objektivet till dom).
har du garanti så antar jag att det går under det eftersom dom frågade om jag hade det.

Thomas Turunen: jag kommer antagligen att vända mig till konsumentombudsmannen eller liknande om inte zieger tar på sig det men eftersom jag nu behöver mitt objektiv i arbetet varje dag är det svårt att skicka tillbaka det till zieger.

Problemet är att det efter bytet av kretskort nu uppstår ett illalåtande ljud, antagligen från HSM-motorn vid vissa tillfällen när den jobbar.
 
bjornfalla skrev:
det kostade 1100 kr med moms och frakt (plus frakten att skicka objektivet till dom).
har du garanti så antar jag att det går under det eftersom dom frågade om jag hade det.

Thomas Turunen: jag kommer antagligen att vända mig till konsumentombudsmannen eller liknande om inte zieger tar på sig det men eftersom jag nu behöver mitt objektiv i arbetet varje dag är det svårt att skicka tillbaka det till zieger.

Problemet är att det efter bytet av kretskort nu uppstår ett illalåtande ljud, antagligen från HSM-motorn vid vissa tillfällen när den jobbar.

Anvädner du det i arbetet kan du inte vända dig till konsumentombudsmannen eller ARn eftersom dom bara hanterar klagomål från konsumenter.

Konsumentköpslagen gälelr inte heller utan det blir köplagen som får avtalas bort.
 
Dajo skrev:
Anvädner du det i arbetet kan du inte vända dig till konsumentombudsmannen eller ARn eftersom dom bara hanterar klagomål från konsumenter.

Konsumentköpslagen gälelr inte heller utan det blir köplagen som får avtalas bort.

okej. det känns ju inte helt bra. jag har köpt det som privatperson men använder det nu under tiden som jag i min utbildning har praktik vid en dagstidning.

det sista stycket du skrev förstår jag inte vad du menar med?
 
bjornfalla skrev:
okej. det känns ju inte helt bra. jag har köpt det som privatperson men använder det nu under tiden som jag i min utbildning har praktik vid en dagstidning.

det sista stycket du skrev förstår jag inte vad du menar med?

Köplagen får helt avtalas bort dvs det är butikens köpvilkor som gäller vilket kan vara mindre fördelaktigt.

Eftersom du itne arbetar där så kan det nog bli så att du trots allt räknas som en konsument i alla fall.
 
Angående kameror som hänger sig

Min D50 hängde sig igår under liknande omständigheter (toppdisplayen frös, och var fortfarande på när jag slog av kameran, av/på gav ingen effekt), och det jag provade att göra var att ta ut/sätta in batteriet (vilket även står att man ska göra i manualen). Detta resulterade i att kameran lade av helt, den ska in på service nu.

Tänkte bara höra med er vars kameror hänger sig ibland, exakt hur brukar ni göra för att få igång dem igen? Har någon gjort som jag, tagit ut/satt i batteriet, utan att kameran dött?

Jag är lite nervös nu, efter att jag fått tillbaka kameran igen vill jag ogärna att samma sak ska hända igen, så om det skulle vara så att kameran hänger sig (vilket jag verkligen inte hoppas) vill jag gärna få igång den igen istället för att döda den.

Mer om min döda kamera:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55723
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.