Annons

Chinon 720 Automatic - Pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crowner

Ny medlem
Hejsan. Lite osäker angående placering på denna tråd, men valde detta tillslut och hoppas att det blev rätt.

Jag har i alla fall hittat en gammal filmkamera vid namnet Chinon 720 Automatic.

Bild: http://www.samlarkameror.com/KAMERABILDER/Filmkameror/227a.jpg

Info:
Objektiv 1:1,7 f = 15 mm. Auto exponering TTL, EE och CdS-cell. Filmhastighet 18 bilder/sek. Tillverkad 1979 i Japan av Chinon Industries Inc, Tokyo.

Finns där något värde i denna? Den ser ut som ny, inget slitage eller något.

Chinon Super 8 720

Hej Crowner!
Du har hittat alldeles rätt forum för Din fråga. Tyvärr är det allt för få som hittar till denna avdelning, vilket kanske kan bero på att smalfilmning inte är så vanligt som stillbildsfotografering.
Den bistra verkligheten betr. värde är att kameror av denna typ säljs på loppisar och auktioner för mellan 50-100:-. Jag är lite nyfiken på var Du har funnit uppgiften om tillverkningsår? Enligt uppgifter jag har så tillverkades den mellan åren 1972-77 i en total upplaga av 10108 st, vilket var ganska lite eftersom Chinons kameror oftast hade zoomobjektiv vilket "alla" på den tiden ville ha. Zoomkameror i flera olika utföranden låg antalsmässigt ända upp till 42.000ex/modell. Under år 1976 var Chinon världens största tillverkare av filmkameror och gjorde då PER MÅNAD 60.000 st. Kamerorna såldes även under s.k. private brands runt om i världen. Ungefär 1986 upphörde tillverkningen för Chinons del.
Om någon som läser detta är kunnig i ägarförhållandet till Chinonfabriken vore det intressant att veta om uppgiften som gör gällande att en svensk person hade stora ekonomiska intressen och i så fall vem denna personen var/är.
Mvh
Nils-Harald Ottosson
www.museikameror.olofstrom.net

Hejsan Fotografica.

Jag hittade denna infon på någon okänd hemsida, där det handlade om Chinons alla kameror. Det verka vara en hyfsat okänd sida, så info blir jag inte förvånad över om den är falsk eller ej.

Ja tyvärr så var priset inte så värst roligt att höra.

Hur kommer det säg att den har fått sig ett så lågt pris? Den är ändå ganska gammal ju.

Tack så mycket för svaret och infon i alla fall!

Men är väl iofs självklart att alla massproducerade standardkameror, film eller stillbild, är totalt värdelösa, då de finns i massor, totalt omoderna och utrangerade och inte har något samlarvärde pga mängden som producerats. Ingen som köper Facits räknemaskiner från 60-talet heller.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar