Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Charge It , går de att lita på?

Produkter
(logga in för att koppla)

marsbarn

Aktiv medlem
Hej, jag har kommit på lite sent att jag vill ha en Nikon D80. Den finns nästan ingenstans men nu har jag äntligen hittat den på chargeit.se.

Dock har jag när jag kollat runt lite hittat några kommentarer om att det är den bästa sidan i världen och några om att de luras. Har någon här köpt något därifrån?

Exempel här:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=435
 
Varför kollar du inte istället på annonser på t.ex fotosidan?
Har köpt massor med grejer från annonser här, merparten i nyskick för kanonpriser.
Sen finns ju blocket.se.

/Fredrik
 
jag vill verkligen kontrollera alla möjligheter att köpa helt nytt innan jag funderar på begagnat...
 
Jag har handlat en batteriladdare från ChargeIT för några månader sedan utan några problem. Minns inte hur jag betalade, men det är väl värt att kolla om de levererar mot postförskott eller faktura om du känner dig osäker.

Att handla på Blocket är väl också ett alternativ, men om än mer riskfyllt om inte affären görs upp mellan fyra ögon.

// Johan Maxe
 
Hej, jag har kommit på lite sent att jag vill ha en Nikon D80. Den finns nästan ingenstans men nu har jag äntligen hittat den på chargeit.se.

Dock har jag när jag kollat runt lite hittat några kommentarer om att det är den bästa sidan i världen och några om att de luras. Har någon här köpt något därifrån?

Exempel här:
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?ftgid=435

De har ju postförskott så du betalar ju inget förrän grejorna kommer på posten. Och skulle man vara paranoid så öppnar man paketet direkt på uthämtningsstället och kontrollerar innan man betalar. Kanske man inte får göra så egentligen men det var inget problem där jag hämtar ut.
De har D80 hus i lager. Men inte kit med objektiv, men det går att fixa sidan om. T.ex på Fotosidans prylmarknad.
Enligt Pricerunner så är de billigast på D80 hus.
 
Omdömena på Prisjakt angående Charge It verkar ju inte så lovande... det skulle jag ta som en varningsklocka. Fast kan du få hem prylarna och betala en medföljande faktura så är det väl ganska så bra. Men, fundera över hur bra service du får om du får problem med produkten och behöver reklamera.
 
Jag har handlat en batteriladdare från ChargeIT för några månader sedan utan några problem. Minns inte hur jag betalade, men det är väl värt att kolla om de levererar mot postförskott eller faktura om du känner dig osäker.

Att handla på Blocket är väl också ett alternativ, men om än mer riskfyllt om inte affären görs upp mellan fyra ögon.

// Johan Maxe

Fick du varorna levererade då de sagt ? :)
 
Jag beställde batterier och laddare av Charge IT den 27 september och har ännu inte fått någon leverans (efter fyra veckor), eller ens svar på min mailfråga som jag skickade för två-tre veckor sedan. Dålig kundservice tycker jag.

På orderbekräftelsen står det Shine Data AB. Vet inte om det är ett skojarföretag men i värsta fall har de blåst mig på 700-800 kr. Surt!

:(
 
Aldrig mer!

Nu har det snart gått två veckor till utan leverans eller ens svar på frågor. Aldrig mera Charge IT, eller Shine Data som de också heter.
 
Varför ska alla alltid beställa där det är billigast? Klart som fan folk blir lurade när dom ska spara mellan 500-1000kr på ett kamerahus eller objektiv.

Själv så beställer jag bara saker från Cyberphoto, jo, dom ligger lite högre i pris än andra sidor. Men vilken service man får och man får alltid sina varor i tid. Ärligt talat, man betalar för servicen om nåt går sönder också.
 
Varför ska alla alltid beställa där det är billigast? Klart som fan folk blir lurade när dom ska spara mellan 500-1000kr på ett kamerahus eller objektiv.

Själv så beställer jag bara saker från Cyberphoto, jo, dom ligger lite högre i pris än andra sidor. Men vilken service man får och man får alltid sina varor i tid. Ärligt talat, man betalar för servicen om nåt går sönder också.


dumt resonemang, MÅNGA ggr beställt där det är billigast, nästan jämt tror jag.
ska man resonera som du så är det dumt att beställa på Cyberphoto för dom är billiga mot vad många andra är.
jag VET att cyberphoto är ruggigt bra har handlat där, och även dom har varit billigast på vissa produkter (så passa dig för att handla där du kommer bli lurad)
Jag beställde en skärm i går från billigaste stället 2000kr billigare än nästa i kön, säker på att det kommer funka fint.
Min kamera och kitombjektiv letade jag reda på dom 2 billigaste ställena och betalade endast 5500 sammanlagt för då var nästa steg i prisstegen 6795 kr och jag hade prylarna på ett par dagar.
jag har även jobbar för ett par företag som nichat sig som billiga och det finns många ggr så många ställen att spara pengar på än på service mm.
 
Charge IT, går de att lita på?

Jag kan bekräfta att Charge IT, eller Shine Data som det heter är ett seriöst företag som funnits ganska länge. Det är ett mindre datasupportföretag (tre man tror jag) här i lilla Alfta som på senare tid även börjat satsa på webbhandel under namnet ChargeIT (som köptes upp av Shine för ett par år sedan).
Shine Data startades av ett par killar som jag känner personligen varav en sedan några år också är en nära arbetskompis.
De som i dag driver firman kan jag inte påstå att jag känner personligen, men jag har handlat både batteriladdare och TV där och har varit där och snackat en del med dom på mina luncher.
Nu har ju jag fördelen av att ha mitt kontor en våning upp direkt ovanför Shine Data, så jag kan springa ner dit på typ en minut när jag behöver nå´t...
Det var länge sedan jag var dit nu, men det kanske är dax att gå ner och nämna om den här tråden för dom...? Jag tycker att det är tråkigt att höra att de inte sköter sig och blir uppfattade som en opålitlig leverantör (vilket de i.o.f. kanske också är, vad vet jag? Jag kan ju gå dit om det behövs och då får man ju svar direkt...).
I dagens webhandelsvärld gäller det att ligga i och sköta sig, då det bara behövs ett par riktigt negativa omdömen på fel ställe så är man uträknad.
Så, supporten må vara dålig, men företaget finns, de har agenturen på de bästa batteriladdarna och de är inga skojare.
Kan även nämna att batteriladdare och batterier alltid har funnits på lager i butiken när jag varit dit. Det mesta annars är beställningsvaror.
 
Det är nog bra om du pratar med dem så att de har möjlighet att korrigera. Ofta uppstår dåliga ryckten genom att folk inte insatta i ämnet kommenterar (liksom jag ibland) och att det är kommunikationsmissar mellan olika parter. Det här går säkert att reda ut och alla blir nöjda i slutändan.
 
Jag sitter fortfarande här och surar...

Jag skriver enbart om mina egna erfarenheter, det är alltså mina förstahandsuppgifter som jag delar med mig av. Min erfarenhet är att Charge IT inte levererar produkter, åtminstone inte i tid. Dessutom svarar de inte på mina mail, åtminstone inte hittills.

Jag valde inte att handla av Charge IT för att de är billigast, utan för att Charge IT är den enda firma i Sverige som har just den produkt (en batteriladdare) som jag är ute efter.

Prata gärna med dom - jag har försökt på digital väg utan att få svar.
 
Nu har jag varit ner och pratat lite med ägaren och visat honom den här tråden.
Vi hann inte prata så mycket då han hade kunder att ta hand om, men förhoppningsvis registrerar han sig på fotosidan och kommer med ett svar själv.
Vad jag hann få veta var att just 9000-laddaren var restad.
Butiken är alltid bemannad dagtid så att de går normalt att att nå på telefon.
Varför de inte svarar på mail får de reda ut själva (hann inte diskutera det).
Ingen skall behöva vara rädd för att bli blåst av dom. Betalar man med kort så dras t.ex. inget förrän vid leverans.
Själv sitter jag som sagt hos "grannfirman" och vet vad det är för folk som driver ChargeIT, men jag kan förstå att folk blir skeptiska och rädda efter att ha läst riktigt negativa recensioner på t.ex. prisjakt. Det är ju det jag själv ofta går efter när jag letar billigast möjliga leverantör och hoppar då oftast över de som inte har så många stjärnor...
 
Jaha, nu har det gått ytterligare en vecka utan leverans, eller respons. Njae, jag kan verkligen inte påstå att jag glaltt vill rekommendera Charge IT till någon annan.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.