Annons

CHA problem D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastian Landin

Aktiv medlem
Jag drabbas ganska ofta (kanske var 15 påslagning) av att D70:n visar CHA i displayen. Detta beror ju på att det är något fel mellan minneskort och kamera, typ glappkontakt eller fel på CF-kortet. Stänger man av och sätter på den igen så är allt ok. Även Nikon Support kunde tänka säg att det berodde på glapp.

Nu undrar jag; Är det någon annan som drabbats av detta (så pass ofta, ej bara enstaka ggr) och vad har ni gjort åt det. Minneskortet är ett SanDisk Extreme 1Gb. Även huset är ganska nytt, inte ens 1000 exp.

Senast ändrad:
Jag hade liknande problem med min D70, den låste sig ofta när jag vred på programväljaren. Jag skickade in den till Nikon men det visade sig vara kortet det var fel på. Så testa med ett annat kort först. Jag hade också ett Sandisk.

Jag råkar ut för det här ibland, men inte så ofta att jag stör mig på det. Brukar bara ta ut kortet o sätta i det igen så fungerar det bra. Har en microdrive...

Jag har samma problem med mitt 1 Gb Extreme III kort men inte med 512 kortet.
Det räcker att jag stänger av och sätter på kameran igen men det är störande och man skulle ju kunna missa Bilden. Bara jag får tummen ur så kommer jag byta in kortet.

Ja, även om det ibland kan gå långa stunder mellan gångerna så känns det osäkert. Har faktiskt missat en bild pga av detta. Eftersom alla andra funktioner fungerar (t ex autofokus) så upptäcker man det ju inte förren vid exponeringsögonblicket då slutaren liksom är låst. Trist. Ska bege mig till Kameradoktorn idag. Tack för era svar.

Liknande problem med KM

Jag har en KM 5D och har ett likartat problem. Ibland låser sig kameran efter första exponeringen, och jag har tagit för givet att det är kameran som strular, men kanske är det minneskortet. Jag har inte Sandisk Extreme, men ska testa lite ändå.

Får ni någon bild av den felande exponeringen? Vissa bilder blir svarta för mig, men ibland får man en nästan vanlig bild, bara mycket mörkare. Kameran lyckas inte blända upp efter exponeringen heller.

Det lutar väl iofs åt att det är kameran som strular, men man blir ju nyfiken.

GrAcK skrev:
Jag råkar ut för det här ibland, men inte så ofta att jag stör mig på det. Brukar bara ta ut kortet o sätta i det igen så fungerar det bra. Har en microdrive...

Jag hade likadant problem och det löste sig på samma sätt,samma kort i D200an så är det inga problem... kanske är nått D70 problem..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar