Annons

CFS/CIS lösning till skrivare

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasandersson

Aktiv medlem
Hejsan,

Det har skrivits några få trådar om CFS/CIS system till skrivare här på fotosidans forum. Alltså ett system där man byter ut de vanliga patronerna mot patroner som är kopplade till slangar och matas med bläck från behållare utanför skrivaren. Se länkarna för några exempel http://www.inksupply.com/cobra.cfm och http://www.lyson.com/cis.html Fördelen med dessa system är främst att bläckkostnaden minskar och nackdelen är risken att skrivarehuvuden sätts igen om man inte skriver ut lite med kontinuerligt. Kvaliteten på bläcket behöver inte vara sämre än original och det finns till och med de som hävdar att vissa bläck är bättre än originalbläcken. Det viktiga är att man väljer bläck från erkänt bra tillverkare. MIS från Inksupply och LYSON är två sådana. Och nu anledningen till att jag skapar en ny tråd.

Jag funderar på att köpa ett sådant system till min Epson 2100 och vill höra efter om det finns någon här på fotosidan som använder sådana system och veta vad ni tycker. Skriv gärna vilken skrivare ni har, vilket system ni köpt och vilket bläck och papper ni använder. Både positiva och negativa synpunkter mottages tacksamt.

Mvh,
Jonas
 
jonasandersson skrev:
nackdelen är risken att skrivarehuvuden sätts igen om man inte skriver ut lite med kontinuerligt. Kvaliteten på bläcket behöver inte vara sämre än original och det finns till och med de som hävdar att vissa bläck är bättre än originalbläcken.

Jag hade ett sådant system till min Epson 1290 en gång i tiden. Efter allt jobb jag lade ner på att få detta att fungera, med oändligt många nålrensningar, så var det mycket tillfredställande att slänga hela skiten i en container. Så jag är inte så vidare entusiastiskt för dessa system.

Beträffande hållbarheten har Henry Wilhelm just gjort en test på ett antal tredjepartsbläck. För tillverkarna av sådant bläck var inte detta en kul test. Hållbarheten på de testade bläcken var betydligt sämre än på originalbläcken. De sorter som du nämnde var inte med bland de testade.

Stefan
 
Re: Re: CFS/CIS lösning till skrivare

stefohl skrev:
Jag hade ett sådant system till min Epson 1290 en gång i tiden. Efter allt jobb jag lade ner på att få detta att fungera, med oändligt många nålrensningar, så var det mycket tillfredställande att slänga hela skiten i en container. Så jag är inte så vidare entusiastiskt för dessa system.

Kommer du ihåg vilket märke det var på den lösningen du hade? Är det länge sedan du köpte och slängde ut det? Det har nog hänt en hel del de senaste åren men visst ska man nog tänka sig för innan man testar.

Jag hoppas att det är fler som har erfarenhet av denna typen av lösning och som vill skriva lite om det. Tror att det är fler än jag som är intresserade av att läsa om det.

Jonas
 
Hejsan Kjell,

Är det så att du också funderat eftersom du har koll på vem som säljer, eller har du köpt. För det är väl inte så att det är ditt företag?

Jonas
 
Inksupply.com

Beställer man direkt från dem så blir det drygt 1000:- billigare för samma prylar och bläck, och då har jag inkluderat frakt, moms och tullkostnader.
 
Re: Re: Re: CFS/CIS lösning till skrivare

jonasandersson skrev:
Kommer du ihåg vilket märke det var på den lösningen du hade? Är det länge sedan du köpte och slängde ut det? Det har nog hänt en hel del de senaste åren men visst ska man nog tänka sig för innan man testar.

Cone Editions system använde jag. Och det är rätt länge sedan jag slängde ut det. 5-6 år sedan jag gav upp detta. Efterhand skaffade jag en skrivare försedd med riktiga patroner istället. Varje patron rymmer 220 ml och räcker bra länge, trots att jag skriver ut mycket och i stora format.

Jag talade med PermaJets VD för två år sedan. De säljer ju sådana system och han menade att för den som skriver ut kontinuerligt är det en bra lösning, men för den som gör ett uppehåll då och då, ja då avråder han från ett sådant köp. Och det är ju trevligt med en tillverkare som inte bara vill sälja utan också ha en bra relation i efterhand.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: CFS/CIS lösning till skrivare

stefohl skrev:
Jag talade med PermaJets VD för två år sedan. De säljer ju sådana system och han menade att för den som skriver ut kontinuerligt är det en bra lösning, men för den som gör ett uppehåll då och då, ja då avråder han från ett sådant köp. Och det är ju trevligt med en tillverkare som inte bara vill sälja utan också ha en bra relation i efterhand.

Stefan

Ja, det låter som en trovärdig försäljare, ja VD men han fungerar ju även han som säljare. Just det att man ska skriva ut regelbundet är något jag hört många gånger. Såg att det finns en liten programsnutt på inksupply´s hemsida där man kan ställa in så att det görs en utskrift t.ex. tredje dag för att "underhålla" skrivaren om man har en period när man inte skriver ut så mycket. Verkar som en bra "nödlösning".

Jag har i allafall bestämt mig att nästa gång det behöver köpas nytt bläck så blir det ett CFS system, troligen från Inksupply i USA. De verkar som om de löst många problem som tidigare funnits. Jag lovar att återkomma med hur det går, både med installation, utskrifter och så klart om det fungerar i längden.

Jonas
 
CIS blev refill

Jag lovade att skriva om mina erfarenheter av ett CIS till min Epson 2100. Efter en hel del läsande och mailande till personer som har eller har haft CIS så bestämde jag mig för att köpa återfyllningsbara partoner. Varför? På 2100 finns det två typer av svarta partoner, en för matt papper och en för blank och halvblank papper. Om man använder ett CIS är det inte givet att man enkelt kan byta mellan de båda svarta. Det var en av anledningarna. Den andra är att jag inte skriver ut så mycket som många anser att man behöver göra, skiver man ut "för lite" är risken relativt stor att skrivarhuvuden sätts igen, vilket leder till en massa rengörnign och strul. Så det är anledningen till att jag istället köpte återfyllnignsbara patroner.

Företaget jag köpte av är MIS i USA, www.inksupply.com, och jag köpte deras MIS Pro bläck som motsvarar Epson Ultrachrome bläck. Hur har detdå gått? Jag fick prylarna igår, beställdes i fredags så det är snabba ryck. Att fylla prtronerna var relativt enkelt och kladdfritt. Instruktioner om hur man gör finns på deras sida, borde även ha följd med en kopia kan man tycka. Nu spelar det mindre roll för min del. Installationen av patronerna gick smärtfritt, fungerar som vilken Epson patron som helst, jag köpte också till en manick som återställer chipset som sitter på patronerna, det är den som talar om hur mycket bläck som finns kvar. Eftersom min gula original nästan var tom och ville göra en Nozzlecheck innan jag bytte var jag tvungen att återställa denna parton, det funkade perfekt. Efter proceduren trodde skrivaren att patronen var full och jag kunde göra min Nozzlecheck. Tänk bara på att aldrig köra patronerna helt slyut för då får man in luft i skrivarhuvudet och det betyder massor av strul. Nu är det så att patronerna alltid har en del kvar i sig trots att de indikerar att de är slut så att återställa för att endast göra en Nozzlecheck är okey.

In med de nya patronerna och kör en ny Nozzlecheck, ser perfekt ut. In med ett Ilford Smooth Pearl och skriver ut en bild med profilen jag gjort för original bläcken, färgerna blir inte exakta lika som innan, det hade jag inte väntat mig eftersom profilen inte är anpassad för mitt nya bläck, men det är inte mycket som skiljer. Jag har nu torkat och hällt vatten på bilden och det händer inget, alltså lika vattenfast som Epsons egna. Hållbarheten mot blekning ska vara lika bra men det är ju svårt att testa själv så tiden får utvisa det.

Kostnaden då? Ja, allt inkl frakt och moms gick på 2350:- och då har jag bläck som motsvarar 8 omgångar Epson bläck. Mao en stor besparing, nästa gång köper jag endast bläcket som då kostar $140 och det är mindre än vad en omgång bläck kostar och då får jag 100 ml av varje färg, 8 färger!

Jag tänkte skriva lite mer när jag använt det hela ett tag, säg ett par månader. Då har jag fyllt partonerna någon gång till och sett om det blivit något strul.

Mvh,
Jonas
 
Hur gör man en manuell rengörning av epson 2100 om det inte räcker med rengörings programmet i skrivaren vad menar du med Nozzlecheck
Mvh Leo
 
Manuell rengöring, vad menar du med det? Nozzlecheck är att man kollar så att alla skrivamunstyckena fungerar som de ska. Det görs i drivrutinen under en av flikarna.

Jonas
 
Det är det jag har problem med när jag gör en munstyckskontroll och måste använda huvrengöring så hjälper det inte munstyckerna blir inte rena fast jag kör rengörningsprogrammet flera gånger på raken
 
Okey, jag har inte haft några problem med igensatta skrivarhuvuden. Om min Nozzlecheck inte varit perfekt första gången så har en Clean hjälp på direkten. G

ör du samma rengöring flera gånger eller går du vidare med en mer djuprengöring? Det finns tre olika nivåer på rengöringen. Det man ska vara medveten om att är att de två senare stegen använder mycket bläck. Får du inte rätt på det så säljer bland annat MIS speciella rengöringspatroner, tror att du kan köpa dom genom www.refill.nu som säljer MIS grefor här i Sverige. De är en hel del dyrare än att köpa direkt från MIS i USA och frågan är om du tjänar något i leveranstid, det får du avgöra.Sedan kan det vara värt att veta att man ALDRIG ska göra fler än tre rengöringscykler i rad, sedan ska skrivaren vila ett dygn. Gör man fler riskerar man att paja skrivaren, inte så kul.

Är det mer än en färg som inte skriver ut pefekt?

Mvh,
Jonas
 
Hej
Jag har bara använt samma rengöring och efter att den är gjord så har jag provat att skriva ut en test men det felar på två till tre färger varje gång och jag har provat fler än tre rengöringscykler i rad på en dag hoppas att inte felet ligger där.Jag har inte skrivaren installerad för tillfället pg av datorhaveri men jag ska försöka ikväll när jag har mer tid till det men jag kommer inte ihåg att det fanns tre steg på rengörningen. Har köpt samma bläck som du köper men i patroner kostar 131 dollar för 13 patroner inklusive frakt men jag fick betatla 193:- i tull
Mvh Leo
 
Hejsan,

Under Utility fliken i drivrutinen, samma som där du hittar Nozzlecheck, finns det lite längre ner rengörningscycler som är effektivare och som göra av med mer bläck så klart. Jag ska se om jag kommer ihåg att ta en skärmdump när jag kommer hem så kan jag maila den till dig.

Har du använt MIS Pro bläck länge? Gjort några egna profiler? Vilket papper använder du?

Tycker att det man vara kul att samla på sig lite erfarenhet av andra bläcksorter än Epsons egna, de är ju horibelt dyra!

Jonas
 
Tjenare Jonas
Det är HeadCleaning som jag har använt men det har inte hjälpt mig testar senare ikväll om det inte hjälper så byter jag ut dom patronerna som strular.Jag har bara haft skrivaren i en månad köpt begagnad men förra ägaren använde Mis UC bläck med bra resultat själv har jag använt samma bläck och scandinavian photos eget papper satin professional ett semi gloss papper och fixat en egen profil till pappret i anpassade inställningar har även egen profil till deras papper matte professional vilka jag är nöjd med.
/Leo
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.