Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
CF Ultra II eller Extrem III
- Trådstartare Donkan
- Start datum
gnutten
Aktiv medlem
Sitter exakt i samma tankar...
Grejen är väl den att ingen kamera kan skriva på CF kort så fort som Ultra II kan klara.
Ultra II -
Skrivhastighet - 9mb
Läshastighet - 10mb
Extreme III -
Skrivhastighet - 20mb
Läshastighet - 20mb
Så egentligen är det väl överföringen som spelar roll. Samt att Extreme ska klara av minusgrader till -25.
Som sagt, ingen större skillnad i pris... och jag gillar produktnamn som extreme.
Samt att det kan vara skönt med en höghastighet när man ska lägga över bilderna.
Grejen är väl den att ingen kamera kan skriva på CF kort så fort som Ultra II kan klara.
Ultra II -
Skrivhastighet - 9mb
Läshastighet - 10mb
Extreme III -
Skrivhastighet - 20mb
Läshastighet - 20mb
Så egentligen är det väl överföringen som spelar roll. Samt att Extreme ska klara av minusgrader till -25.
Som sagt, ingen större skillnad i pris... och jag gillar produktnamn som extreme.
Samt att det kan vara skönt med en höghastighet när man ska lägga över bilderna.
edsjo
Aktiv medlem
Ingen större skillnad i 5D enligt Rob:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8198
Kolla även läsning från kort till dator på samma sida, där är Extreme III-kortet något snabbare.
Joakim
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8198
Kolla även läsning från kort till dator på samma sida, där är Extreme III-kortet något snabbare.
Joakim
Eeros
Aktiv medlem
Jag har 2 GB versionen av både Ultra II och Extreme III och kameran jag använder de till är Canon 20D. Det blir absolut ingen skillnad i kameran, jag får precis lika många bilder i sekvens och det tar lika lång tid innan bilden syns i displayen efter exponeringen.
Rescue-skivan har jag aldrig behövt använda och jag vet inte om den är tillgänglig gratis för nedladdning, så jag kan inte svara på om den är värd mellanskillnaden.
Jag vet inte vad specen säger för Ultra II, men den har inte haft några som helst problem med kyla. En heldag med -25 grader klarar den galant.
Rescue-skivan har jag aldrig behövt använda och jag vet inte om den är tillgänglig gratis för nedladdning, så jag kan inte svara på om den är värd mellanskillnaden.
Jag vet inte vad specen säger för Ultra II, men den har inte haft några som helst problem med kyla. En heldag med -25 grader klarar den galant.
BugEyes
Aktiv medlem
Jag har båda sorter och kan inte påstå att jag märker någon skillnad. Möjligen lite vid nedladdningen via kortläsare.
En 4 gig Extreme III pajade för mig nyligen utan synbar anledning. Lade bara av mellan två bilder när det satt i kameran och var sedan okontaktbart. Fick nytt på garantin men blev lite brydd, vad hade hänt om jag hade haft viktiga bilder på det vilket jag turligt nog inte hade. Kanke bra att satsa på flera kort i stället för ett jättestort så man klarar sig om ett pajar.
En 4 gig Extreme III pajade för mig nyligen utan synbar anledning. Lade bara av mellan två bilder när det satt i kameran och var sedan okontaktbart. Fick nytt på garantin men blev lite brydd, vad hade hänt om jag hade haft viktiga bilder på det vilket jag turligt nog inte hade. Kanke bra att satsa på flera kort i stället för ett jättestort så man klarar sig om ett pajar.
Ola_H
Aktiv medlem
Om du nu inte är helt bestämd på att köpa ett st 8gb-kort så kan det defnitivt vara värt att kolla in den postade länken till Rob Galbraith. Lite läsning i tabellen ger vid lag att ett UltraII eller ExtremIII 2GB skriver nästan 40% snabbare än ett 8GB UltraII i en 5D. Om du tor att du kommer skjuta buffern full och köra lite seriebilder så kan detta vara av intresse. Gissningsvis får du 4st 2GB-kort till minst lika bra pris som ett 8GB och det finns också andra fördelar med att ha flere kort (som framkommit tidigare i tråden).
AnWi
Aktiv medlem
Rescue-programmet är inte gratis och måste reggas för att kunna användas.
Jag har inte behövt använda det för egen räkning men räddade 250 bilder åt en besökare som varken Scandisk eller Norton Disk Doctor klarade av.
Det finns naturligtvis andra sätt också, men skulle olyckan vara framme sitter verkligen inte skivan i vägen. Dessutom är den i kreditkortsformat så den får lätt plats i kameraväskan.
/AnWi
Jag har inte behövt använda det för egen räkning men räddade 250 bilder åt en besökare som varken Scandisk eller Norton Disk Doctor klarade av.
Det finns naturligtvis andra sätt också, men skulle olyckan vara framme sitter verkligen inte skivan i vägen. Dessutom är den i kreditkortsformat så den får lätt plats i kameraväskan.
/AnWi