Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF Ultra II eller Extrem III

Produkter
(logga in för att koppla)

Donkan

Medlem
Hej

går i köptakarna på en 5d och funderar på vad som vore lämpligast att köpa i minneskortväg.

Är den extra kostnaden för Extrem III motiverad eller är det bara bortkastade pengar?
 
Jag hade tänkt att sikta in mig på 8gb som är något dyrare, så det vore fint om det är något som vet om det är någon större skillnad.
 
Sitter exakt i samma tankar...
Grejen är väl den att ingen kamera kan skriva på CF kort så fort som Ultra II kan klara.

Ultra II -
Skrivhastighet - 9mb
Läshastighet - 10mb

Extreme III -
Skrivhastighet - 20mb
Läshastighet - 20mb

Så egentligen är det väl överföringen som spelar roll. Samt att Extreme ska klara av minusgrader till -25.

Som sagt, ingen större skillnad i pris... och jag gillar produktnamn som extreme. ;)
Samt att det kan vara skönt med en höghastighet när man ska lägga över bilderna.
 
Har hört att Extreme III skall dra mindre ström vilket borde resultera i att man kan ta fler kort. Stämmer det eller?
 
Med extreme får man även med Rescue-skivan. Bara det är värt pengarna om man inte har den sedan tidigare.

/AnWi
 
Jag har 2 GB versionen av både Ultra II och Extreme III och kameran jag använder de till är Canon 20D. Det blir absolut ingen skillnad i kameran, jag får precis lika många bilder i sekvens och det tar lika lång tid innan bilden syns i displayen efter exponeringen.

Rescue-skivan har jag aldrig behövt använda och jag vet inte om den är tillgänglig gratis för nedladdning, så jag kan inte svara på om den är värd mellanskillnaden.

Jag vet inte vad specen säger för Ultra II, men den har inte haft några som helst problem med kyla. En heldag med -25 grader klarar den galant.
 
Skiljer det 60kr så är väl valet ganska självklart eftersom Ultra 2 inte är bättre än Extreme 3 på något.
 
ah, missade det, men extreme III ger ju ändå högre överföringshastighet till dator, fast för 500 spänn är det tveksamt, ultra II är ju inte jättelångsam ;)
 
Jag har båda sorter och kan inte påstå att jag märker någon skillnad. Möjligen lite vid nedladdningen via kortläsare.
En 4 gig Extreme III pajade för mig nyligen utan synbar anledning. Lade bara av mellan två bilder när det satt i kameran och var sedan okontaktbart. Fick nytt på garantin men blev lite brydd, vad hade hänt om jag hade haft viktiga bilder på det vilket jag turligt nog inte hade. Kanke bra att satsa på flera kort i stället för ett jättestort så man klarar sig om ett pajar.
 
Om du nu inte är helt bestämd på att köpa ett st 8gb-kort så kan det defnitivt vara värt att kolla in den postade länken till Rob Galbraith. Lite läsning i tabellen ger vid lag att ett UltraII eller ExtremIII 2GB skriver nästan 40% snabbare än ett 8GB UltraII i en 5D. Om du tor att du kommer skjuta buffern full och köra lite seriebilder så kan detta vara av intresse. Gissningsvis får du 4st 2GB-kort till minst lika bra pris som ett 8GB och det finns också andra fördelar med att ha flere kort (som framkommit tidigare i tråden).
 
Jag har 1GB kort av båda, och jag märker ingen som helst skillnad, varken i kameran eller i kortläsaren, så skiljer det 500 spänn tycker jag du skall göra något roligare för pengarna, bjuda flickvännen (frugan) på en middag kanske :)

kent.
 
Rescue-programmet är inte gratis och måste reggas för att kunna användas.

Jag har inte behövt använda det för egen räkning men räddade 250 bilder åt en besökare som varken Scandisk eller Norton Disk Doctor klarade av.

Det finns naturligtvis andra sätt också, men skulle olyckan vara framme sitter verkligen inte skivan i vägen. Dessutom är den i kreditkortsformat så den får lätt plats i kameraväskan.

/AnWi
 
Hej och tack för all information, det blir nog ett Extreme III kort när jag har sparat ihop mina slantar till en kamera.
 
Extreme II har väl livstids garanti (vad det nu innebär i praktiken). Ultra II har 5 år om jag inte minns fel. Dessutom följer RescuePRO med Extreme III korten gratis (kostar några hundringar).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.