Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF till 5D mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

TheQuo

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en Canon 5D mark II och tänkte nu köpa minneskort. Jag kommer använda kameran främst till video och då tillsammans med Magic lantern. Vilken hastighet behövs på korten? På Tradera sälj det en SD till CF adapter, kan mina SD kort som är av typen Sandisk Extreme 30mb/s, class 10, 16 GB fungera? Eller är de för långsamma? Har de till min 550D sedan tidigare.

5D Mark II skriver film med 5,5 MB/s - så det krävs inga märkvärdiga kort. Det är tveksamt om det är lönt att köpa en adapter, dessutom är det svårt att veta om den påverkar hastigheten.

Ett Sandisk Ultra II 16GB kostar ca 480 kr på webbhallen. För filmning är det inte fel med 32 GB.

Det är nämligen så att jag behöver säkert 4 minneskort till kamera, så man inte fort slut på dem när man är på fält. Därför kanske det är bättre och billigare att köpa en adapter än flera nya CF kort.
Sen vet jag inte hur det är med Magic Lantern nuförtiden om man kan ha större minneskort än 16?
5.5 mb/s verkar lågt, jag har en 550D också och vad jag läste så behövde den class 10 kort och helst 20-30 mb/s skrivhastighet ändå kan jag inte riktigt höja bitraten i hacket, och det känns eftersom 5D har större sensor så borde komma in ännu mer information.

5.5 mb/s verkar lågt, jag har en 550D också och vad jag läste så behövde den class 10 kort och helst 20-30 mb/s skrivhastighet ändå kan jag inte riktigt höja bitraten i hacket, och det känns eftersom 5D har större sensor så borde komma in ännu mer information.

Filerna blir 330 MB per minut enligt instruktionsboken. Det innebär 5,5 MB/s. Class 10-kort med 10 MB/s räcker alltså.

Hur stora filerna blir om mjukvaran är hackad vet jag inte.

Om inte kameran känner igen minneskortet (ex om du använder adapter) så är risken stor att 20-25 MB/s är maxhastigheten. Det är den säkerhetsnivå som Canon använder för okända kort.

Här är i alla fall ett litet test
http://www.fotosidan.se/cldoc/vi-testar-sandisk-extreme-pro-minneskort.htm

En ny version av MagicLantern släpptes nyligen för stödjande supporters och släpps fri nästa vecka (13/8). Med den får 5DmII i princip samma funktioner som finns i ML för 550D.

Bitraten kan ökas till 300% dvs 5,5x3= 16,5 MB/S, men det är inte säkert att det går att nå högsta hastigheten även om man har ett snabbt kort. Finns lite tricks att ta till som beskrivs på: http://wiki.magiclantern.fm/userguide#bitrate-control

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar