Annons

CF-kortstorlek för Nikon D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
Jag är på g med att skaffa en Nikon D70 (som blir min första digitalkamera) och undrar vilken CF-kortstorlek som ni mer erfarna rekommenderar; 2 x 512 mb, 1 x 1 gb eller rentav 2 x 1 gb? Detta förutsatt att man använder NEF eller NEF+JPEG.

En ytterligare fråga är om det högre priset för en snabb CF-modell som t.ex. Sandisk Ultra II är motiverat för D70? Märks skillnaden i praktiken?

Tack på förhand + MVH
 
Börjar bakifrån. Jag valde CF Ultra II, för att kunna utnyttja kamerans möjligheter till täta bildtagningar (och seriebildsfunktionen) maximalt. Då märks STOR skillnad mellan Ultra II och "vanligt" compactflash. Kan inte siffrorna i huvudet, men för mig var det inte någon tvekan alls.

Hur stort kort du ska ha beror ju på hur ofta du kan tömma det, vilken kvalitet du måste använda osv. Om du tänker använda främst NEF så är det nog smidigt med åtminstone 1 GB (helst i form av 2x512 enligt min mening, eftersom man då har en backup om ett kort skulle paja). Om ekonomin tillåter så tror jag att 2x1 GB vore det absolut bästa, eftersom du då inte behöver begränsas särskilt mycket av minnet (knappt alls). Eller kanske 2x512 MB och en "tankstation"?

Det var mina tankar...
 
I senaste Mikrodatorn har de testat snabbheten på olika kort. SanDisk Ultra II är mer än dubbelt så snabbt som tvåan vad gäller skrivning. Har själv en D70 och ett Ultra II 512 kort. Är mycket nöjd!
 
Jag har ett 256 MB-kort till min D70 och det är i minsta laget om man inte har någonstans att tömma det. Det rymmer cirka 40-45 bilder i NEF-formatet och runt 140 jpg i normalläget. Skulle nog föredra att tappa bort ett 512-kort och ha ett kvar än att förlora ett 1 GB-kort. Man ska inte lägga alla ägg i en korg är ju en gammal sanning.
En annan upplysning som kan vara intressant är att batteriet räcker ungefär till för att fylla mitt kort 3-5 gånger utan laddning, alltså till cirka 1 GB. Ett extra batteri kan alltså också vara trevligt att ha med sig annars har man inte mycket nytta av ett stort minneskort.
 
Ett stort kort hellre än två små

Jag har ett Sandisk 1 Gb-kort till min D70. Trodde först att jag skulle ha problem med att bara ha ett enda kort, men så är inte fallet. Det går ju så snabbt att överföra bilderna till datorn, och under dessa minuter så har jag aldrig haft något behov av att fotografera ändå.

Jag har inte något Ultra II-kort, och det fungerar bra ändå. Har inte hittills varit i någon situation där jag saknat ett snabbare kort.

Men, visst: i den bästa av världar har man förstås två STORA och SNABBA kort.

Min slutsats blir alltså att om man måste prioritera så är det bättre att ha ett stort kort än två mindre så att man slipper riskera hamna i en situation där måste byta kort "ute på fältet" kanske mitt i en bild-serie.



/Johan
 
Senast ändrad:
Jag var i Schweiz en vecka tillsammans med min flickvän som har en D70 till vilken hon har 2 st 512-kort. De räckte oftast till en hel dags flitigt plåtande i NEF-format. Vi hade med oss en bärbar hårddisk så vi kunde tanka av korten vid behov, men det var bara vid något enstaka tillfälle som det behövdes under dagtid. Det blev ca 750 bilder på 6 dagar för henne. Det kanske kan ge en fingervisning om vad du behöver?
 
Angående det extra priset för Ultra II så tycker jag det är tveksamt om det behövs. Jag har inget Ultra II men tycker det går utmärkt ändå.

Kör jag på jpg fine så kan jag utan problem ta 7-8 bilder i ett svep innan bufferten blir full. Därefter får kortet jobba och det går långsammare. För Raw kan jag ta ca 3 kort innan bufferten är slut har jag för mig.
 
Jag gissar att det är just när man kör mycket RAW som skillnaden blir som störst, eftersom bufferten fylls snabbare i det läget. Då är det bra om kameran kan skyffla undan datat snabbare. Kör man inte RAW så spelar det kanske mindre roll. Eller gör som jag; kör Canon. Då går det långsamt att skriva i alla lägen, så jag behöver inte köpa snabba, dyra kort ;o)
 
Om jag kör JPG Fine och högsta upplösningen så fortsätter kameran i serie tills jag släpper knappen eller kortet är fullt. Det är ganska schysst...!
 
tettimul skrev:

...

En annan upplysning som kan vara intressant är att batteriet räcker ungefär till för att fylla mitt kort 3-5 gånger utan laddning, alltså till cirka 1 GB. Ett extra batteri kan alltså också vara trevligt att ha med sig annars har man inte mycket nytta av ett stort minneskort.

Skumt, har tagit snart 1000 bilder (nästan 3GB bilder) och laddat batteriet en (1) gång. Anledningen till att jag var tvungen att ladda var att kameran legat ett par veckor i kameraväskan påslagen så det hade säkert gått att plåta fler bilder. Tagit 2 fulla kort efter laddningen så det innebär att det gått att ta runt 5-6 fulla minneskort utan att batteriindikatorn rört sig. Vilket i ditt fall skulle motsvara 10-12 minneskort. Nu har jag visserligen en kortläsare och tankar inte via usb då...

Kör med ett 512MB-kort men det skulle inte skada med mer minne i vissa lägen. Var i Ljungbyhed i helgen och plåtade flyg för första gången och det blev totalt 287 bilder, varav några var NEFar. Ville ha lite högre kvalitet på de stillastående planen men när jag fotade flygande plan så blev det bara JPG av det.
 
Jag har en D100, den har liten buffer och behöver snabba kort.

Jag äger 1x1Gb och 2x256 Mb. Jag brukar fota jpeg fine, det blir 305 bilder på 1 Gb och 77 på 256 Mb. 300 bilder låter mycket, men jag har stor glädje av att med mitt sätt att fota kunna hålla på en hel dag utan problem med utrymmet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.