Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF-kortet, ett minne blott?

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
fattar inte att de la ner produktionen av 8" diskar... de hade ju rymt mycket mer än 3,5...
Vad menar du? Du kommenterade fnissande när jag konstaterade att CF-korten rymmer mer pga. att de är större vilket du förstås hade rejält fel i. Blanda inte in huruvida CF kommer att överleva i tiden eller inte. Jag tror de kommer att tillverkas några år till iaf.

En tänkbar utveckling kan vara att kort i SD-storlek blir standard och att man pillar i dem i större hållare om det är lämpligt för rejäla kameror.

Linmajon skrev:
En tänkbar utveckling kan vara att kort i SD-storlek blir standard och att man pillar i dem i större hållare om det är lämpligt för rejäla kameror.

Japp..det är inget problem åt det hållet faktiskt..det finns adapters för mindre minneskort till CF..blir värre att göra tvärtom.

Det går utmärkt att använda Dx eller SD kort i CF-kameror..tvärtom funkar inte dock.

Linmajon skrev:
Vad menar du? Du kommenterade fnissande när jag konstaterade att CF-korten rymmer mer pga. att de är större vilket du förstås hade rejält fel i.

Du skrev "Dessutom kommer givetvis CF-korten för all framtid att ha större kapacitet eftersom de är fysiskt större."

det fnissar jag fortfarande åt... vad hade jag rejält fel i?

En vacker dag kommer SD-kort eller nåt motsvarande som rymmer tio gånger mer än de största CF-korten gör idag.

Kanske man då kan montera in fyra såna i ett CF kort av nostalgiskäl eller nåt, ungefär som man skulle kunna göra en 8" floppy med modern teknik o säkert få den att rymma tio gånger mer än de gjorde när det begav sej, men varför??

/kg som även garvar åt annan humor

Att CF alltid kommer rymma mer förutsätter ju att det är samma komponenter till SD och CF lite längre fram, sen är ju CF-storleken mycket berorende av kontakten storlek.

Ser man på hur halvledarminnen uvecklats över tiden (inte särskillt lång historia :)) kan man se tyliga tendenser att den typen som är marknadsdominerande alltid kommer att utvecklas snabbare och billigare (t ex DRAM och SDRAM eller RBUS och DDR), på sikt kommer nog SD finns i parallellt lika stor minneskapaciteter till ungefär samma pris.

När det gäller CF-konverters till SD och andra kort så finns det idag en begräsning som gör att man måste specificeras om minnesbusen på bl a SD och XD för att matcha dom kamerorna med extrema behov, eftersom den andelen användare är relativt liten så kommer nog CF att överleva och utvecklas på sin hörna.

- QoS

KGS skrev:
Tänka sej, CF fyller 10 år i år... ska vi samlas vid nån fullmåne o svänga våra kort över huvdena medan fotosidans jungfrur nakna vandrar baklänges runt nån svart katt eller nåt?

/kg som ser ett gyllene fototillfälle ;-)

KG du vet att du inte ska äte de svapar du nyss fotograferat... *ler* ;)

Gällande ämnet så tror jag att det kommer ta ett bra tag innan CF försvinner då det kortet även används även i MP3 spelare. Så min tanke vafasen skaffa en sån mp3 spelare och ett till kort då kan du både lysna på mp3 och ha ett reserv kort med dig =)

Man får så kul associationer av att käka en del svampar ;-)

Jo i de stora modellerna av MP3 används CF, men i de små moderna är det SD eller XD, man kan ju inte ha ett kort som tyngre än spelaren *s*. Gjorde en liten marknadsundersökning till jul... men de jag ville ha var alldeles för dyra o de jag hade råd med alldeles för klena... så jag bidar tiden.

Jag har MP3-spelare på min bärbara HD..30gb + det som får plats på CF..tror det ska räcka ett tag.

KGS skrev:
Jag sitter med ett ölglas på en 8" floppyskiva... hur mycket rymde den nu igen? o 5,25" skivan rymde vad? o sen kom Apple med en pytteliten 3,5" disk som rymde... o så pillar jag på min Microdrive som rymmer!?!?
Nä, storleken avgör verkligen inte hur mycket som ryms. En normalstor svensk runsten rymmer väl lika många tecken som ett SMS...
Ursäkta, men din jämförelse haltar grovt. Den t o m åker rullstol. Nä vänta, den ligger visst redan på bårhuset. ;)

CF-gränssnittet ger möjlighet att plocka in många olika typer av utrustning/funktioner, t ex minnen, utan att gränssnittet ändras. Gränssnittet begränsar idag minnesmängden till 137GB (v2.0).
Om du ändrade densiteten på t ex en diskett skulle alla enheter som ska läsa disketten kräva modifiering.
Om du ändrar densitet i ett CF, dvs plockar in fler bitar per kubikmillimeter minneskapsel, förändras inte gränssnittet.

Skillnaden är alltså att CF/PCMCIA har ett väldefinierat och standardiserat gränssnitt oavsett vilken typ av funktion enheten bär.

Fast det är ju rätt stor skillnad på CF som I/O och som minneskort, som I/O kommer det nog finnas kvar ett litet tag till, dels för den fysiska storleken är lagom för många tillbehör dels för att standarden är välutvecklad och billig.

Tittar man t ex på PDA marknaden är CF den dominerande inte propertärar lösningen idag, men ser man lite längre så har CF-I/O konkurrens från båda SDIO, BT och mini-USB.

- QoS

sagan skrev:
Jag har MP3-spelare på min bärbara HD..30gb + det som får plats på CF..tror det ska räcka ett tag.

Jo men då är det en stor mp3 spelare, inte en sån som man kan hänga runt halsen som smycke (den var till min dotter, själv skulle jag inte stå ut 46 sekunder med mp3 ljud)

müsli skrev:
Ursäkta, men din jämförelse haltar grovt. Den t o m åker rullstol. Nä vänta, den ligger visst redan på bårhuset. ;)

Jo, jo, jooooo... låt oss icke bråka... CF är bra o kommer nog bestå inom överskådlig tid. Inget fel i det. Men ett CF kort kommer inte i all evighet att vara större än alla andra minnen bara för att det är större i kubikmeter eller ton... okej?

müsli skrev:
CF-dyrkarnas heliga tros-samfund, Jönsköpings-falangen

såja, såja... don´t worry, dina stooora CF kort blir inte mindre bara för att de andra blir större... bara relativt sett... mina 800K disketter rymmer fortfarande mer än dubbelt så mycket som polarens 360KB floppys! men jag hittar inte nån fil som passar på dem längre... dagens bildskörd skulle väl tarva uppemot 150 såna diskar + nåt program som håller ihop filerna o då tog jag bara 40 bilder idag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar