Annons

CF-kortet, ett minne blott?

Produkter
(logga in för att koppla)

jharmala

Avslutat medlemskap
Jag pratade med en notebook tillverkare i Asien (Acer) i förrgår, jag ifrågasatte "4in1 memory card readers" som sitter i vissa av deras lappar, för den stöder endast "Smart Media (SM), Memory Stick (Sony), Secure Digital (SD) och Multi Media Card (MMC)" minneskort.

Jag frågade då varför inte CF reader också eftersom jag anser att det borde vara det vanligaste bland kameror men hör och häpna, de påstår att CF:en ramlar bort redan under detta år på grund av att inga nya kameror som utvecklas nu och framåt har mera CF minneskort.

Orsaken enligt samma källa är att CF-kortet är för stort rent fysiskt och kommer därför att få lämna över åt någon av de nyare korten ovan.

Jag var nyss in och kollade på Kingstons sidor där också detta delvis bekräftades.

Någon annan som hört något om detta?

jharmala skrev:
Jag pratade med en notebook tillverkare i Asien (Acer) i förrgår, jag ifrågasatte "4in1 memory card readers" som sitter i vissa av deras lappar, för den stöder endast "Smart Media (SM), Memory Stick (Sony), Secure Digital (SD) och Multi Media Card (MMC)" minneskort.
Jag frågade då varför inte CF reader också eftersom jag anser att det borde vara det vanligaste bland kameror men hör och häpna, de påstår att CF:en ramlar bort redan under detta år på grund av att inga nya kameror som utvecklas nu och framåt har mera CF minneskort.
Orsaken enligt samma källa är att CF-kortet är för stort rent fysiskt och kommer därför att få lämna över åt någon av de nyare korten ovan.
Jag var nyss in och kollade på Kingstons sidor där också detta delvis bekräftades.

Någon annan som hört något om detta?

NÄ GUBEVARS!
Hur skulle de se ut med ett typ mmc kort som jag har i telefonen på 2 Gb.
Men f..n vet, de har ju hänt förut!

Vilket snack. Alla DSLR-kameror har förstås CF-kort. Skulle vilja höra ett proffs som vill fibbla med frimärksstora minneskort...vilket man MÅSTE göra om man vill växla kort av backupskäl.

Dessutom kommer givetvis CF-korten för all framtid att ha större kapacitet eftersom de är fysiskt större.

I oktober så gick SD om CF som det mest sålda minnestypen (på månadsbasis) enligt Gartner, anledningen är att SD finns i fler typer av hårdvara (mobiler, mp3-spelare, kameror etc).

På sikt kommer nog SD att ta över bland dom kompakta digtalkamerorna allt eftersom konsumenterna vill ha mindre och mer integrerade produkter.

För CF-kortens del så är styrkan att man byggt den på IDE-gränssnitt och rent tekniskt sett är relatvit flexibel och enkelt, därmed också billig att producera och utveckla, varför den också passa bättre till hårdvara med extrema minnesbandbredbreds- och kapacitetsbehov (t ex D-SLR).

- QoS

Jo, det vore "katastrof" om dom tog bort det, nog för att det skulle finnas kvar, men vi vet vad som händer med priset på minnen som inte volymproduceras...

Jag förstår fortfarande inte varför det krävs minneskort som ska kunna tas ur kameran. Ett rejält tilltaget minne integrerat i kameran med tillräcklig kapacitet och sedan trådlös överföring till externt minne för vidare bearbetning. Vitsen med denna lösning är att utrymme för mekanik som kontakter, luckor, knappar inte behöver monteras in i kamerorna och det förbilligar tillverkningen. Priset på minne sjunker stadigt och minneskretsar som är fabriksmonterade borde sammantaget bli billigare för konsumenten. Jag inbillar mig, d v s jag gör ett överslag som säger att 4 G byte minne direkt fastsatt i kameran borde bli billigare än köpa det löst för att sedan placera det i kamerans skrymmande och sköra kortläsare.

*garvar*
låter som om de inte vill sälja så många kortläsare de kan. Men visst kommer CF-korten att fasas ut till förmån för andra, snabbare och billigare kort. Men det lär ju ta en stund. Tror inte att vi som har CF-kameror slänger dem i Stockholms Ström i slutet av 2004 precis... men i framtiden kommer nog även proffsen att jobba med nåt annat än CF ;-)

Å andra sidan finns det konverters redan nu... så man kan pilla in XD o sånt i CF kameror... så de kanske kan lägga ner tillverkningen av nya minnen i eftermiddag o hänvisa till såna lösningar... men fortfarande lär det finnas en himla massa CF-kort igång därute.

Roland har en klar poäng i sitt filosoferande också, borde funka för alla utom neurotiska proffs som byter kort mellan bilderna av backupskäl...

/kg som gillar teknikskiften

PS! Läste lite noggrannare o ser att det var kortläsare inbyggda i "lappar" det handlade om... då förstår jag att man inte vill bygga in stoooora öppna hål i sina "lappar". Det är varken snyggt eller billigt.

Senast ändrad:
RolandM: Beroende på situtionen så har man inte alltid möjlighet att köra med direkt överföring, redan idag finns ju en hel del digitalwallet-lösningar. Flera minneskort är en enkel och relativt smidig lösning idag.

På sikt (med 3G och 4G) kommer det nog bli vanligare med olika typer av nätverksbaserade (NAS-liknande) lagringsystem.

- QoS

KGS skrev:
Men visst kommer CF-korten att fasas ut till förmån för andra, snabbare och billigare kort.

Några sådana finns ju inte (än iaf)..finns inga kort som är snabbare, har större lagringskapacitet..och inte minst så finns det inga kort som har lika lågt pris.

Så innan det kommit ett rimligt alternativ så finns det ingen risk att CF skulle försvinna.

Den dagen det kommer ett vettigt alternativ..DÅ kan man börja fundera på om CF ska försvinna.

Nä o det är lite märkligt med tanke på hur gammal tekniken är... men vafan, de fungerar ju så varför ändra på ett vinnande koncept... skulle vara för att få mer kapacitet o högre fart i framtiden då... men med tanke på installerad bas så finns det nog skäl för tillverkarna att hålla liv i CF under överskådlig tid. Jag oroar mej inte för att jag ska stå utan minne till Aette *s*

KGS skrev:
Nä o det är lite märkligt med tanke på hur gammal tekniken är...

Njaooo...men den har ju hela tiden utvecklats, snabbare, billigare och högre kapacitet.

Ett system som kan utvecklas blir inte gammalt i första taget.

fniss

Har deras laptop inte ens PCMCIA?!
Ett CF kort går helt utmärkt att ansluta i PCMCIA-porten med en enkel adapter.

Compactflash är helt kompatibelt med PCMCIA-ATA även om den har färre pinnar.

Se vidare här.

Tänka sej, CF fyller 10 år i år... ska vi samlas vid nån fullmåne o svänga våra kort över huvdena medan fotosidans jungfrur nakna vandrar baklänges runt nån svart katt eller nåt?

/kg som ser ett gyllene fototillfälle ;-)

Jag sitter med ett ölglas på en 8" floppyskiva... hur mycket rymde den nu igen? o 5,25" skivan rymde vad? o sen kom Apple med en pytteliten 3,5" disk som rymde... o så pillar jag på min Microdrive som rymmer!?!?

Nä, storleken avgör verkligen inte hur mycket som ryms. En normalstor svensk runsten rymmer väl lika många tecken som ett SMS...

Dessutom blir jag alltid full i skratt när nån uttalar sej om saker som ska gälla "för all framtid", räcker med tio år för att jag ska börja fnissa.

God Fortsättning!

KGS skrev:

Nä, storleken avgör verkligen inte hur mycket som ryms. En normalstor svensk runsten rymmer väl lika många tecken som ett SMS...
Skärpning KG! Även du har nog läst mängdlära i skolan. En stor hink rymmer mer vatten än en liten. Det borde du veta vid det här laget.
Vi snackar flashminneskretsar. Det går att pula in minst 4 SD-kretsar i en CF typ 1-kapsel oavsett minnesstorlek även om 1000 år. Därav min tvärsäkerhet...

Du har förstås helt rätt... fattar inte att de la ner produktionen av 8" diskar... de hade ju rymt mycket mer än 3,5... för er som är lite yngre hänvisar jag till Tekniska muséet, där kan ni nog se en sk diskett, de bästa rymde ca 1/128 av vad era USB nyckelringsminnen gör idag och nä, de hade ingen möjlighet att ansluta hörlurar... tror jag.

Obelix uppger 132128000 tecken på bautasten, jag tror man ska dela med fyra när det gäller svenska runstenar... men nån kanske vet bättre...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar