RobertRaden
Aktiv medlem
Blir mer och mer övertygad om att det kortet komma duga alldeles utmärkt åt mig och mina behov. Jag återkommer och talar om hur det blev!
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vad har du för kamera? Är det ett Transcend CF 133x kort du har? En till två minuter att tömma kamerabufferten låter som ganska lång tid. Hur många RAW-bilder ryms där och vad är ungefärlig storlek på dina RAW-bilder?
Transcend uppger 35 MB/s i skrivhastighet för detta kort och jag mätte alldeles nyss upp en faktiskt överföringshastighet på runt 34 MB/s - se mitt tidigare inlägg.
Det gäller ju att kameran även klarar av de högre datahastigheterna, ibland kan det faktiskt vara kameran som är flaskhalsen och inte minneskortet.
Den tabellen bekräftar det jag redan konstaterat, nämligen att dyrare än SanDisk Ultra II behöver man inte gå på en 40D.
Hej !
Ibland förlitar man sej på pålitliga källor, ibland på
mindre pålitliga, tex minnet.
Jag letade rätt på några olika kort och
gjorde ett litet test på unjefär så som jag använder dem.
40D, 17-55 2,8 , iso100 1/500 5,6 max seriematning.
Raw, filstorlek ca 10 MB, exponerade tills det stannade av,
tog tiden tills bufferten var tillbaks på 17, vilket är gäller för Raw.
Silicon Power 32GB 400x 20s
Sandisk Extr. III 2GB 17s
Sandisk Extr III 4GB 30 MB/S 15s
Sandisk Extr IV 4GB 15s
Sandisk Ultra II 4GB 17s
Trancend 75x 4GB 47s
Skillnaden på 15 och 17 sekunder lär ingen märka...
Oj! Vilket utförligt test!
Verkar som att 15 sekunder är undre gränsen för Canon 40D, vilket faktiskt motsvarar ungefär den hastighet jag sett uppgivet i vissa forum (dvs 11 MB/s).
Sen finns det alltid en del mindre variationer mellan olika märken och även mellan olika modeller inom samma märke.
Men just Transcend 75x 4GB är ju någonting mysko med (har faktiskt inte sett 75x hastigheten tidigare). Men 75x motsvarar ju runt 11 MB/s (troligtvis lovar man bara detta för läshastigheten), men 47 sekunder betyder att du bara har en skrivhastighet på runt 3.5 MB/s och det är ju inte bra alls.
Fast de Transcend 133x 32GB minneskorten jag köpte lyckades iallafall uppnå den 133x hastigheten som angavs och mer därtill (133x motsvarar runt 20 MB/s men jag kom upp i runt 34 MB/s).
Hej !
Då verkar ju trancend bra, dvs uppgivet data stämmer någorlunda.
För mej så är SiliconPower mest mysko, det står
400x på kortet men 40x verkar vara mera rätt.
Måste kännas taskigt att bli spöad av ett sandisk märkt med 15MB/S.
Kan man tänka sej nått annat som spökar ?,
korten är formaterade i kameran
innan provet.