Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF Extreme III vs Ultra II

Produkter
(logga in för att koppla)

freolo

Aktiv medlem
Idag gjorde jag ett ovetenskapligt test angående Extreme III-kortens snabbhet eller inte.

Idag gjorde jag följande test:

Kopierade en ca 250Mb fil till korten.
Jag använde en kortläsare av USB 2.0 standard-modell (märke Scandinavianphoto).

Ultra II 512Mb
1,57min

Extreme III 1000Mb
1,27min

Slutsatser får ni dra själva, men ett konstaterande är att det på förpackningen står 1Gb = 1000Mb.

Men det lite smått makabra som jag upptäckte var när jag fotade sekvenstagning med min A2. Med denna kamera är det 2,5b/s i max 3 bilder som gäller.
När jag manuellt tog tid på detta med de två olika minneskorten monterade i kameran får jag följande resultat:

Extreme III
1,35min

Ultra II
0,43min

Det borde göra då att med E III så skulle varje bild ta på sig över en halvminut att skriva till minnet. Så jag testade. Mycket riktigt, en bild tar 36,4sek att skriva till minnet.
En bild tar ca 16sek för mitt Ultra II.

Har jag blivit lurad som köpte ett Extreme III??
Är det någon annan som gjort tester på minneskort...

/Fredrik

Kan vara så också att A2:an inte kan arbeta med Extreme kortet.

Jag har ett Kingston Elite Pro ochdet var slött i min A2, nu har jag en D7D och då är det betydligt mkt snabbare

Jag tror/är nästan säker på de.

Tror du kommer uppleva minnet på ett annorlunda sätt i din D5D :) .. trevligt att du också fortsätter inom KM även med dSLR då :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar