Annons

CF-adapter / SD-kort / Wi-Fi

Produkter
(logga in för att koppla)

vaktmästaren

Aktiv medlem
Det finns ju SD Wi-Fi minneskort som trådlöst för över bilderna direkt från kameran till datorn oavsett var du befinner dig. Nästan i alla fall.
Men om man har en kamera, i mitt fall en 7D, som inte använder SD-kort så kan man ju inte utnyttja den "finessen".
Men hade det funkat med en sån här adapter?

http://www.dustinhome.se/pd_5010550307.aspx
 
Det finns ju SD Wi-Fi minneskort som trådlöst för över bilderna direkt från kameran till datorn oavsett var du befinner dig. Nästan i alla fall.
Men om man har en kamera, i mitt fall en 7D, som inte använder SD-kort så kan man ju inte utnyttja den "finessen".
Men hade det funkat med en sån här adapter?

http://www.dustinhome.se/pd_5010550307.aspx

Hej,
Jag kör med precis den CF-adaptern och ett Eye-Fi Pro X2 8GB i min EOS 50D och det fungerar alldeles utmärkt. Det är möjligt att konfigurationen på huset gör att det inte fungerar på 7D, men det beror i alla fall inte på CF-kortadaptern. Bara att prova alltså.
MVH/Björn
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag kör med precis den CF-adaptern och ett Eye-Fi Pro X2 8GB i min EOS 50D och det fungerar alldeles utmärkt. Det är möjligt att konfigurationen på huset gör att det inte fungerar på 7D, men det beror i alla fall inte på CF-kortadaptern. Bara att prova alltså.
MVH/Björn

"Bara att prova"?
Hade du läst mitt tidigare inlägg som jag länkat till.
Så hade du sett att jag har provat.
Det funkar INTE.

Jag kollade då på EYE-FI:s forum.
Det är långt fler än jag som haft exakt samma problem med både 7D och 5D mkII.

Enligt tillverkaren finns det heller inte något som helst officiellt stöd för CD-adapter med något av deras kort.

Vilket har att göra med att CF-adaptar över huvud taget inte är någon vidare "stabil" lösning.
Så risken är stor att det krånglar, om du får det att funka över huvud taget.

Även detta har jag erfarenheter av gällande det äldre PRO-kortet.
Som uppför sig "ostabilt" med 7D och CF-adapter.
 
"Bara att prova"?
Hade du läst mitt tidigare inlägg som jag länkat till.
Så hade du sett att jag har provat.
Det funkar INTE.

Jag kollade då på EYE-FI:s forum.
Det är långt fler än jag som haft exakt samma problem med både 7D och 5D mkII.

Enligt tillverkaren finns det heller inte något som helst officiellt stöd för CD-adapter med något av deras kort.

Vilket har att göra med att CF-adaptar över huvud taget inte är någon vidare "stabil" lösning.
Så risken är stor att det krånglar, om du får det att funka över huvud taget.

Även detta har jag erfarenheter av gällande det äldre PRO-kortet.
Som uppför sig "ostabilt" med 7D och CF-adapter.

Fast i en tråd på Eye-Fi forumet så påpekas det klart och tydligt att det funkar. Men bara med just den adaptern som länkas ovan. Räckvidden är klart begränsad, men man får inte korrupt kort när man formaterar och det funkar i 5D mk2.

Läs i denna tråd på sista sidorna: http://forums.eye.fi/viewtopic.php?f=8&t=1352&hilit=61796
 
Fast i en tråd på Eye-Fi forumet så påpekas det klart och tydligt att det funkar. Men bara med just den adaptern som länkas ovan. Räckvidden är klart begränsad, men man får inte korrupt kort när man formaterar och det funkar i 5D mk2.

Läs i denna tråd på sista sidorna: http://forums.eye.fi/viewtopic.php?f=8&t=1352&hilit=61796

Tack för påpekandet :)

Den informationen hade jag missat.

När jag själv provade kostade det mig över 2.000:-
Och så funkade det inte.
Ville inte att någon annan skulle göra om den dyrbara erfarenheten.
Ska helt klart testa med just den adaptern.
 
Kan nu bekräfta att med adaptern från DeLock så funkar det att använda Eye-Fi kortet i 5D mark 2.

Skjuter jpegs direkt till min iPad för snabb koll, tankar sedan in Raw-filerna på datorn. Funkar väldigt smidigt.

Med det nya "DirectMode" som kom igår så kan man skjuta direkt in i paddan utan att behöva ha tillgång till en accespunkt. Smutt!
 
Kan nu bekräfta att med adaptern från DeLock så funkar det att använda Eye-Fi kortet i 5D mark 2.

Skjuter jpegs direkt till min iPad för snabb koll, tankar sedan in Raw-filerna på datorn. Funkar väldigt smidigt.

Med det nya "DirectMode" som kom igår så kan man skjuta direkt in i paddan utan att behöva ha tillgång till en accespunkt. Smutt!

Det låter ju hur smidigt som helst! Är "DirectMode" en uppdatering av Eye-Fi-kortets firmware?
MVH/Björn
 
Kan nu bekräfta att med adaptern från DeLock så funkar det att använda Eye-Fi kortet i 5D mark 2.

Skjuter jpegs direkt till min iPad för snabb koll, tankar sedan in Raw-filerna på datorn. Funkar väldigt smidigt.

Med det nya "DirectMode" som kom igår så kan man skjuta direkt in i paddan utan att behöva ha tillgång till en accespunkt. Smutt!

Är det dom nya eye-fi korten du har då?
Lagras både jpg och raw på kortet och kopior skickas?
Hur bestämmer man vad kortet ska skicka, så man slipper raw överföring till en tablet?
Sorry om det är lite dumma frågor men är helt nybörjare på detta men riktigt sugen på att fixa det.
 
Är det dom nya eye-fi korten du har då?
Lagras både jpg och raw på kortet och kopior skickas?
Hur bestämmer man vad kortet ska skicka, så man slipper raw överföring till en tablet?
Sorry om det är lite dumma frågor men är helt nybörjare på detta men riktigt sugen på att fixa det.

Jag har det senaste X2 kortet.

På kortet så lagras både Jpeg och Raw fil. Sedan så har jag ställt in så att Jpeg filen skickas till iPaden för snabb koll. Man måste ju såklart koppla in kortet i datorn och tanka över råfilerna sedan. Det tar för lång tid att skicka dessa över WiFi.

Alla inställningar gör man i datorn med det medföljande programmet, det är väldigt enkelt. Sedan beror det ju på vilken tablet man har som man också måste göra en inställning till. Har man en Android driven platta så har Eye-Fi ett eget program som man laddar ner och kör direkt mot. Har man en iPad så kan man antingen köra ShutterSnitch eller Eye-Fi programmet.

Har testat lite under dagen och överförningstiderna mellan iPad och 5Dmk2 är lite halvsega med adaptern, tydligen så skall man kunna plocka bort en liten metallbit på adaptern för att öka mottagnings signalen, men jag har inte lyckats med det ännu.
 
Låter riktigt bra. Vilken inställning av kvalitet kör du på jpg-filerna då? Ipad1/2 klarar väl inte så höga upplösningar så jag antar att du kör lägsta eller?
 
Låter riktigt bra. Vilken inställning av kvalitet kör du på jpg-filerna då? Ipad1/2 klarar väl inte så höga upplösningar så jag antar att du kör lägsta eller?

Ja, det räcker gott och väl med minsta, man kan ju fortfarande skicka till andra program och redigera bilderna och sedan skicka upp dom på nätet.
 
Nån som testat att sätta det i en Canon 1D mk 4 och fått det att funka?

Antar att det är husen i metall som påverkar räckvidden på 5d och 7d?
 
Jag beställde ett Eye-Fi Pro x2 närmast för min 500D idag.

Eftersom det kommer nya produkter dagligen så undrar jag om det är DeLock (61796) som gäller precis idag om jag vill använda kortet i min 7D också. 250kr på DustinHome låter överkomligt.

Jag läste ett antal inlägg i några trådar, men de flesta inlägg är från förra hösten.

/Leif
 
Nu har jag fått mitt Eye-Fi kort.

Men min Canon 500D hittar för det mesta inte kortet!!!

Jag har vid några tillfällen igår och idag kunnat ta och föra över drygt tio bilder. Men så "plötsligt" hittar kameran inte kortet. Jag har kunnat formatera det några gånger också (i kameran).

Det har inte hjälpt att läsa på kortets hemsida eller på forum, och 500D finns inte heller med på listan över kameror med problem.

Sedan kan jag inte heller säga vad jag gjorde innan, när det funkade.
Jag har kunnat ta en bild, och sedan har den så småningom förts över (automatiskt) och när jag fattar kameran sedan för att ta en bild till, ja då hittar kameran inte kortet...

Vad skall man säga?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.