Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Certotrop 9x12

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonahf

Ny medlem
Hej

Jag har lyckats få tag på en Certotrop 9x12 från 1929 som jag skulle vilja börja använda.
Problemet är att den inte har något bakstycke. Varken ett fokusglas eller film/glasplattehållare.
Var kan man få tag på sådana?
Jag har kollat lite på forumet och hittade denna men inte mycket mer.
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=149761

Jag har också sett att man kan göra sitt egna fokusglas. Går det att sätta i ett sådant och få samma läge som filmen om man inte har ett orginalbakstycke utan bara kör med ett glas i rätt tjocklek som pasar i springan för bakstycket?

Om någon vet var det finns en manual för denna kameran vore jag också tacksam eftersom jag inte har kommit på mekanismen som används när man byter objekivet.

Skulle vara kul att använda lite film i den framöver. Kommer självklart lägga upp resultaten om jag hittar något.

Jonah

Jag har lyckats få tag på en Certotrop 9x12 från 1929 som jag skulle vilja börja använda.
Problemet är att den inte har något bakstycke. Varken ett fokusglas eller film/glasplattehållare.
Var kan man få tag på sådana?

Du får söka efter passande glasplåtskassetter. Ett problem är att hitta sådana med rätt tjocklek på falsen, olika märken hade olika standarder för sina kassetter.

Jag har också sett att man kan göra sitt egna fokusglas. Går det att sätta i ett sådant och få samma läge som filmen om man inte har ett orginalbakstycke utan bara kör med ett glas i rätt tjocklek som pasar i springan för bakstycket?

Nej, det går inte. Mattskivekassetten är av plåt och mattskivan är inskjuten i den så att fjädrar trycker den mot en ram (filmläget) i kassetten för rätt fokus.

Hittar du inte en passande mattskivekassett så går det att använda en filmpackkassett som du fäster en mattskiva i så att den ligger mot "ramen" i kassetten. En enkel mattskiva kan man tillverka av en bit plexiglas/utskuren bit ur en CD-box som man på ena sidan täcker med matt tejp.

Om någon vet var det finns en manual för denna kameran vore jag också tacksam eftersom jag inte har kommit på mekanismen som används när man byter objekivet.

Jag hittar ingen manual för Certotrop, men dock för några liknande kameror. Voigtländer Avus är ganska lika:

http://www.butkus.org/chinon/voigtlander_pdf/voigtlander_pdf_manuals.htm

Tänk inte på att byta objektivet ännu. Att hitta ett med samma fattning är nog hopplöst!

Bakstycken/mattskiva.

Hej! Har själv Nagel 33 9x12 från 1927 som blev Kodak Reomar 33 från 1931 ca.
Den har ett Voigtländer bakstycke,äger också en Ica Halloh 510 och Ica Sirene 135 det
är samma fals på dem som Nagel 33:an och Voigtländern.
Tydligen har Dredsen kamerorna samma fals har du tur kan din Certotrop ha det också.
Ropade även in ett Radarullfilmsbakstycke för 120film 6x9 som passar till alla 3 kamerorna.

Det är en ICA Sirene 135 9x12 kamera ute på Tradera nu där mattskivan verkar se bra ut.
Problemet är då att den kanske ej passar din fattning.

Detektivarbete med bilder

Tack för hjälpen. Jag har nu gjort lite efterforskningar och har kommit fram till ganska mycket intressant och lite flera frågor. Jag bestämde mig därför att lägga upp lite info om objektet nedan.

Det här med detektivarbete är väldigt roligt.

Jag hittade en katalog från Rada som visar (alla?) de olika 9x12 kassetternas falsar etc . PDFen var för stor för att ladda upp men den ligger här:
http://www.fotografische.de/wp-content/uploads/rada-katalog-fotografische_de.pdf
Förhoppningsvis kan den vara till hjälp för framtida sökare.

Certotrop-2.jpg
Så här ser kameran ut ihopfälld. Man öppnar den med hjälp av de två knapparna som ser ut som skruvar på var sida om handtagets infästning. Den vänstra till bakstycket och den högra till framsidan.
Certotrop-5.jpg
När frontluckan har fällts ner lossar man på standardet och drar fram det utmed rälsen och låser fast det längst fram. Låsmekanismen sitter under plattan med namnet Certotrop på. Man låser och låser upp genom att trycka de två skruvarna mot varandra. Denna kamera har en extra lång räls (för macrofotografi skulle jag tro). Man drar rälsen in och ut för fokusering med hjälp av skruven som sitter i frontluckan.
Certotrop-8.jpg
På toppen av standaret fins ett rött vattenpass och en sökare.
Standaret kan skiftas i höjd och i sidled med hjälp av skruvarna i de båda vänstra hörnen på bilden. På denna modell är också objektivet utbytbart genom att man lossar låset som sitter precis över objektivet till vänster. Sedan trycker man bara uppåt så att objektivet kommer ur två hakar i botten.
Certotrop-13.jpg
Objektivet är ett Jos.Schneider & Co Kreuznach Xenar f:4,5 F 15cm.
Från sidan ser det ut så här.
Om någon vet vilken sorts fästanordning detta är vore jag tacksam. Ringen längst till höger på bilden ligger i två hakar och nyps fast av låset på toppen av standaret. Kan detta vara en slags ring man kan sätta på vilket storformatsobjektiv som helst? Eller kommer det att vara i stort sätt omöjligt att hitta fler objektiv?
Certotrop-17.jpg
Slutligen kommer vi till bakstycket. Jag trodde först att bakstycket som kom med kameran var ett hemmabygge helt och hållet, men jag tror att det kan vara så att någon har tappat bort mattskivan och helt enkelt satt i en frigolitplatta och målat den svart.
Frågan är om jag bör hitta ett helt nytt bakstycke eller om jag skulle kunna fixa det som jag har.
När det kommer till filmbakstycken så får jag leta efter det som passar enligt pdfen ovan.

Jag hittade en affär i Göteborg som heter Wasa foto vid vasaplatsen som verkar intressant. Ägaren sa att han kanske hade lite grejer han kunde sälja om det passar så jag ska ta med kameran dit i veckan. Förhoppningsvis blir det kort tagna snart.

Det är lite smuts på objektivet. Kan det vara problem att rengöra det på något sätt? Jag har sett att folk har irriterat sig på att folk har rengjort objektiv förut. Finns det något täckskikt som kan gå sönder eller försvinna om man rengör gamla objektiv?

Hoppas detta har varit av intresse. Och om ni kan hjälpa till med fortsatt detektivarbete vore jag tacksam.

Jonah

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar