Annons

Center, evaluerande eller det tredje alt

Produkter
(logga in för att koppla)

Tim_H

Aktiv medlem
Vietnam firade deras autumn festival igår och i förrgår, månen är som "störst" och det var en fantastisk fullmåne.

Jag som ville fota månen gjorde tre fatala misstag som jag vill varna er "icke proffs" för.

Mitt objektiv var ett 75-300 4-5.6 III vilket är ett billigt standardobjektiv från typ -99 eller så. Men det är det med störst omfång jag har jag jag tog det. Miss eller ej, men men, så blev det.

Misstag 1.
Jag hade inte centrumvägd ljusmätning inställd, utan evaluerande (350D saknar spotmätning tyvärr) så ljusmätningen tog alltså väldigt stor vikt vid det totala mörkret omkring vilket resulterade i en väldigt gul, ful, suddig måne utan några som helst konturer av månlandskapet, inte ens efter edit i PS.

Misstag 2.
Att inte skjuta i enbart RAW. Då jag kan fin/grovjustera bilden i efterhand.

Tillägg att jag med mitt 80-200 4.5-5.6 har tagit riktigt bra månbilder hemma i svedala.

Misstag 3.
Att jag inte har ett bra stativ, det är ostabilt och anledningen att jag tog med mig det gamla (från -60-talet) var att det fick plats i min resväska.

Misstag 4.
Att jag blev arg över resultatet :D


Nåväl, lite om min tripp, jag har faktiskt fått en del jättefina bilder trots allt. De finns att beskåda på vår resedagbok, om nu någon skulle vara intresserad.

http://www.resedagboken.se/Default....696&section=myimagegalleries&journeyId=124078
 
"er icke proffs"

Vem fan tror jag att JAG ar da? Solly, det var inte min asikt bara jag som skrev som Stevie Wonder cyklar.
 
Om du fotar månen är spotmätning att föredra men det går egentligen bra med evulerande,centermätning om du läser av histogrammet o justerar exponeringen.
 
Jag provade faktickt att fota månen för första gången i går. Samma billiga 75-300-objektiv och dessutom handhållet.

Fast jag utgick från 'sunny 16'-regeln och körde helt manuellt. Här kommer resultatet i '100%'
 

Bilagor

  • moon_small.jpg
    moon_small.jpg
    86.1 KB · Visningar: 460
WaterMelonMan skrev:
Jag provade faktickt att fota månen för första gången i går. Samma billiga 75-300-objektiv och dessutom handhållet.

Fast jag utgick från 'sunny 16'-regeln och körde helt manuellt. Här kommer resultatet i '100%'



Jämförde exif och blev inte klok.



"[Image]
Make = Canon
Model = Canon EOS 350D DIGITAL
Orientation = top/left
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
Software = Adobe Photoshop CS2 Windows
Date Time = 2006-10-09 11:47:01
YCbCr Positioning = co-sited
Exif IFD Pointer = Offset: 228

[Camera]
Exposure Time = 4"
F Number = F16
Exposure Program = Aperture priority
ISO Speed Ratings = 100
Exif Version = Version 2.21
Date Time Original = 2006-10-06 18:08:45
Date Time Digitized = 2006-10-06 18:08:45
Components Configuration = YCbcr
Shutter Speed Value = -2 TV
Aperture Value = 8 AV
Exposure Bias Value = -2EV
Metering Mode = Average
Flash = Flash did not fire, compulsory flash mode
Focal Length = 300mm
User Comment =
Flashpix Version = Version 1.0
Color Space = sRGB
Exif Image Width = 400
Exif Image Height = 400
Interoperability IFD Pointer = Offset: 928
Focal Plane X Resolution = 3954.233
Focal Plane Y Resolution = 3958.763
Focal Plane Resolution Unit = inch
Custom Rendered = Normal process
Exposure Mode = Auto exposure
White Balance = Auto white balance
Scene Capture Type = Normal

[GPS]

[Interoperability]
Interoperability Index = ExifR98
Interoperability Version = Version 1.0

[Thumbnail Info]
Compression = JPEG Compressed (Thumbnail)
X Resolution = 72
Y Resolution = 72
Resolution Unit = inch
JPEG Interchange Format = Offset: 1054
JPEG Interchange Format Length = Length: 2776

[Thumbnail]
Thumbnail = 160 x 160"
 

Bilagor

  • test 006.jpg
    test 006.jpg
    54.8 KB · Visningar: 433
Tack för ditt svar och bildexempel

glömde skriva...


K A N det vara så att objektivet felfokuserar? Att jag bör lämna in det för kalibrering månne?
 
På så långt avstånd borde väl inte fokusproblem ställa till det?

Men jag använde f11, 1/320s och ISO200, så din bild är upp emot 8 steg överexponerad jämfört med min (om jag har räknat rätt), så det kan vara anledningen till att du tappar all detaljinfornation.
 
Tim_H skrev:
Misstag 1.
Jag hade inte centrumvägd ljusmätning inställd, utan evaluerande (350D saknar spotmätning tyvärr) så ljusmätningen tog alltså väldigt stor vikt vid det totala mörkret omkring vilket resulterade i en väldigt gul, ful, suddig måne utan några som helst konturer av månlandskapet, inte ens efter edit i PS.

Enligt tex cyberphotos info om 350D så har den visst spotmätning. Titta under "Tekniska data"
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=350D

Vem har fel?
 
Min 350d har inte spotmätning. Däremot nåt som kallas utsnittsmätning. Vilket som jag har förstått är ungefär som spotmätning men större mätområde.
 
Tack

everyhopa som svarat. Nu vet jag mer, mycket mer.
Det är den som heter "Partial 9% at center" som är det närmsta jag kommer"spot" på kameran.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.