Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CDR-skivor

Produkter
(logga in för att koppla)

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Jäklar oxå, har hört rykten om att Kodak ska sluta tillverka CD skivor. De är de enda jag har litat på. Började använda de för 4-5 år sedan för mitt digitala arkiv. Andra märken jag har använt har vissa spelare haft svårt att läsa, men Kodak har alltid funkat bra.
Nån som använt nåt annat märke en längre period som ni litar på?

tja..jag har använt Platinum Professional i 4 år, ca600 skivor har jag bränt hittils, vad jag vet så har det inte varit något problem med dessa..men det är ju en lågprisskiva så visst..till mina fotografier har jag oxå använt kodaks guldskivor och Platinum till musik och spel..sen har ju både Sony, Maxell och Tdk bra skivor, har använt dessa oxå. :D

Argh.. Bara att bunkra upp då...

Dustin har 100 pack på spindel för 7.81:-/st

eller med jewelcase för 8.69:-/st

Ja då var ju faktiskt det billigare när man bor i Helsingborg :D

100 st Ultima Gold kostar 869:- på Dustin + 119:- i frakt = 988:-

100 st Ultima Gold på Multidirekt utan frakt = 880:-

Jag rusar... :p

Arrrghh.. bara 2 timmar kvar att jobba......

ZzZzZzZz...

tester

IDG (http://www.idg.se) ger ut de flesta av sveriges datatidningar. De genomför även tester på olika produkter. Råd och rön (har ej internetadressen) testar också olika produkter. Själv köper jag mina skivor från Clas Ohlson.

Nästan alla skivor funkar bra i början. Efter något år brukar det heller inte vara några problem men sedan... Jag har haft ett antal noname-CDR som blivit helt oläsbara efter ett par år. Det beror på att fläckarna som lasern bränner in i ett tunt, organiskt skikt på skivan, bleknar.
Skivorna skall förvaras torrt och framförallt mörkt.
Ljud&Bild gjorde ett test för ett tag sedan av skivornas förmodade livslängd. Kodak vann testet. TDK var inte alls bra (blev röda) om jag inte minns fel.

Snackas mycket om Kodak CD-R skivor i fotokretsar, men jag skulle vilja tipsa om Verbatim! Är personligen inte så brydd över att Kodak lägger ned sin produktion av CD-R skivor. Kör stenhårt på Verbatim.

Lite "skrytinfo" från Verbatims website (mina paranteser):

"Features
- Superior resistance to UV irradiation
- 100 years archival life (rätt ok)
- Lowest error rate against a range of CD writers
- 1X - 24X write speed which means a full CD created in less then 4 minutes.
- Metal AZO recording dye (16x)
- Super AZO recording dye (24x)
- Crystal surface (repskydd(?))
- Life Time Warranty"

Köper 20-pack slimcase 16x 700MB Verbatimskivor för 7.50kr/skivan här i Umeå. Går utmärkt att bränna i 24x på Plextor 24/10/40x brännare. :)

10-pack jewelcase 24x 700MB Verbatim för 8.10kr/skivan. :)

Dessa skivor är BRA!!

CD har ganska lång beständighet och tål ganska mycket dumheter tillskillnad ifrån de magnetiska lagringsmedierna.

Kan passa på att tips om ComputerCity som säljer 25 pack Memorex 80min för 119 kr (4,76 st). Bra grejer.

CD har ganska lång beständighet och tål ganska mycket dumheter tillskillnad ifrån de magnetiska lagringsmedierna.
Sant, man lagrar ju inte gärna på zip-skivor;-)
Men sedan har ju uppenbarligen cd-skivor varierande livslängd. Min uppfattning är att Kodak var det märke som klarade sig bäst i diverse tester. Att alla märken går att bränna utan problem vet jag redan. Jag har kanske pajat en bränning av ca 6-700 sessioner och då är det jag som klantat till det.
Så, är det nån som har hållit sig till ett specifikt märke under typ 5-6 år?

Sen måste väl Kodaks skivor finnas under andra märken? De tillverkar ju dem knappast själva. Kan inte t.ex Verbatim egentligen vara från samma fabrik?

Calle S skrev:
Hoppas de är det om tio år oxå.

DET tvivlar jag _inte_ på!

"- 100 years archival life"

100 års "arkivbeständighet", vet inte om den tiden förkortas så mycket ifall man läser från skivorna flera ggr under dessa <= 100 åren.

Någon som vet något om detta?

Vad anger Kodak som längden på deras CD-R skivors arkivbeständighet?

Hur som helst så lär Verbatim skivor (och andra bra skivor) hålla _mycket_ mer än 10 år! Folien kan tydligen släppa på billiga "nonameskivor" relativt snabbt har jag hört, men på dyrare/bättre skivor så är det lungt.

((För flera år sedan hörde jag siffran 25 år nämnas om en CDs livslängd. Vet dock ej om det gällde brända eller tryckta CDs, antagligen tryckta. Utvecklingen har gått frammåt sedan dess!))

Ett litet urdrag från Verbatims website (www.verbatim-europe.com):

"Longer Media Life: Metal Azo CD-R discs also offer an increased archival life for secure long term recording. ...

...Verbatim is the No. 1 brand in recordable and rewritable CD’s, shipping approximately 10 million discs per month to European markets"

Dom borde inte vara nr.1 om dom inte har bra produkter. Sen om deras skivor är bättre än eller bara lika bra som Kodaks lämnar jag osagt.

Dom borde inte vara nr.1 om dom inte har bra produkter. Sen om deras skivor är bättre än eller bara lika bra som Kodaks lämnar jag osagt. [/B]

Nr 1 på marknaden har inget med att produkterna är nr 1. Jag vill inte starta ett datorkrig men Apple hade de bästa datorerna på 1980-talet, men nr.1 var IBM/Microsoft. Sonys BetaMax var bättre än JVC:s VHS, men JVC var nr. 1.

Det finns flera andra exempel. Dock bär vi hålla marknadsledarna inom foto utanför, annars väcker vi allt för mycket känslor i forumet.

Hejsan,

Vet egentligen inte mycket o olika typer av CD-skivor, men jag har hört att Sveriges Radio anväder Verbatim. Kan det vara en kvalitetsstämpel?

pl2se skrev:
Hejsan,

Vet egentligen inte mycket o olika typer av CD-skivor, men jag har hört att Sveriges Radio anväder Verbatim. Kan det vara en kvalitetsstämpel?

javisst! har kollat upp Verbatims cd-r skivor(efter ha läst i detta forum) och de ska enligt alla tester vara alldeles utmärkta..hållbara osv.
och jag tror heller inte att svt skulle använda de annars ;) mvh/Kim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar