Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cd76

Produkter
(logga in för att koppla)

SmartArt

Medlem
hejsan.
jag har precis börjat att använda fotolabbet på skolan och vi har en filmframkallare som heter CD76. jag vet inte vad det är för fabrikat dock. det är i färdig brukslösning, och kan tydligen användas flera gånger, vad jag har fått för mig.
nu är det så att jag skulle vilja pressa en film, men jag vet bara de rekommenderade framkallningstiderna på de vanligaste filmerna i opressat format. vad jag skulle vilja veta är om någon har någon tabell eller har experimenterat fram någorlunda 'rätt' framkallningstid för att pressa filmen. jag skulle vilja pressa t-max och tri-x [400] till åtminstone 1600. även delta är intressant samt mellanformats neopan 400.

mvh
//Rickard

nja. jag vet faktiskt inte. för enligt brukslösningen på cd76 så står det normal framkallningstid på tri-x på 8 minuter - detsamma gäller tmax. jag drar mig till minne att de rekommenderade framkallningstiderna med kodak d-76 [som jag använt innan och som inte varit i färdig brukslösning] för tri-x varit 10 minuter och lite mer på tmax, vid normal framkallning.

Som du själv säger så är det du talar om bara rekommenderade tider.. både i fallet med D 76 och din "kopia". Tror du får lov at testa dig fram eller fråga din lärare...

SmartArt skrev:
nja. jag vet faktiskt inte. för enligt brukslösningen på cd76 så står det normal framkallningstid på tri-x på 8 minuter - detsamma gäller tmax. jag drar mig till minne att de rekommenderade framkallningstiderna med kodak d-76 [som jag använt innan och som inte varit i färdig brukslösning] för tri-x varit 10 minuter och lite mer på tmax, vid normal framkallning.
Ren D-76 och Tri-x = 8 min
D-76 1+1 (dvs utspätt med vatten) = 10 min

T-max får inte framkallas för länge.

Det enda rimliga är att ta en provrulle, klippa den i tre delar och provframkalla 6, 8 och 10 minuter. Välj sedan den som tid som blev bäst.

T-max frmkallas bäst i T-framkallare tycker jag, hade det varit mina egna bilder på filmen så hade jag köpt en egen flaska t-framkallare + att i skolor så vet man aldrig vad folk hällt i flaskorna samt hur ofta den är använd, alla framkallare mår dåligt av att användas och av luft.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar