ANNONS
Annons

CD till bröllopspar. Storlek på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

stonevalley

Aktiv medlem
Fotade ett bröllop i helgen och skall bränna ut bilderna på en cd till bröllopsparet.

Vilket format och hur stora filer rekomenderar ni?

Brukar man skicka med 35mb´s tif bilder eller komprimerar ni och förminskar? De med äldre datorer kan ju få svårigheter att öppna filerna om det är för stora.

Skulle vilja ha förslag på dpi, format och storlek (pix) som ni skulle rekommendera när man skall lämna bort bilderna. (Huvudsyfte med bilderna är troligen visning i dator)

Tack på förhand!

Tycker att man förlurar för mycket färg på bilderna med jpg. Men man kanske brukar använda jpg i stället för tiff vid sådana här tillfällen?

senast skickade jag med en mapp med bilder för visning på skärmen (1600px på längsta ledden, sRGB, JPG kvalitet 11) och en för bilder till utskrift (Fullstora, Tiff, Adobe RGB).

korv_med_mos skrev:
senast skickade jag med en mapp med bilder för visning på skärmen (1600px på längsta ledden, sRGB, JPG kvalitet 11) och en för bilder till utskrift (Fullstora, Tiff, Adobe RGB).

Varför delar du ut högupplösta filer som det går att trycka ut på papper ?

Jobbar du gratis ?

Jag vill personligen ha kontroll över de bröllopsbilder som kommer ut på papper.

Jag levererar bilder på papper som mina kunder valt ut från de kontaktkartor de fått, sen får de resterande bilder i form av ett webbgalleri med lågupplösta bilder för webb.

I webbgalleriet finns alltid bild-id, så vill de ha några av dem på papper så fixar jag det.

Värsta scenariot är ju att någon efterjusterar/beskär dina tif-bilder och trycker dem på papper och det ser inte alls ut som du tänkt dig, sen visas de runt bland andra potentiella kunder och de fattar ju direkt vilken fotograf de INTE skall anlita.....

PS: nu behöver det ju inte bli så, men jag vill ha kontroll över mina bilder.

För skärmvisning i sådana tillfällen finns Går utan problem att titta på bilderna, men inte att skriva ut.

Jag tycker själv att du Måste bränna de högupplösta bilderna.

Storleken direkt ur kameran dårå, är ju de som paret nästan har betalat för

Är du amatörfotograf så tycker jag också att du ska skicka med de högupplösta bilderna från kameran.
Är du yrkesfotograf så hade jag bara gett ut 800*600 så att de är tvungna att beställa från dig för förstoringar.

/Stefan

Tack för bra svar!

Tänker skicka med en cd med jpg och en med högupplösta tif. Då kommer jag till andra frågan, de högupplösta tiff bilderna, räcker det att cmyka dem och spara dem med 300 dpi eller hur ska jag gå till väga?

Har upplevt att några av mina bilder blivit lite mörka i dagspress gäller detta även vid högupplösta framkallningar? Är bilden mörk på skärmen så kan den bli för mörk i tryck?

(Har kalibrerad skärm)

CMYK???

Men varför ska du leverera bilderna i CMYK? Om brudparet speciellt bett om det, t.ex. om de jobbar på tryckeri, eller de har tänkt att publicera bilderna över en helsida i någon glättad tidskrift så... Annars gäller:
Bilder till tryckeri = CMYK
Bilder till fotolab = RGB
(och även i tryckerifallet är det nog bättre att låta tryckeriet som har koll på tryckprocessen att göra konverteringen).

Och dpi-siffran är som så ofta sagts helt irrelevant. Mig veterligen finns det inget fotolab som utgår från angiven dpi, utan att i stället utgå från vilken storlek på kopian kunden valt. Antalet pixlar är det väsentliga.

Och om bilden ser bra ut på en kalibrerad bildskärm och i ett program med stöd för färgprofiler (ex. Photoshop) ska den se bra ut framkallad också.

JAVA skrev:
Varför delar du ut högupplösta filer som det går att trycka ut på papper ?

Jobbar du gratis ?

Jag vill personligen ha kontroll över de bröllopsbilder som kommer ut på papper.

Jag levererar bilder på papper som mina kunder valt ut från de kontaktkartor de fått, sen får de resterande bilder i form av ett webbgalleri med lågupplösta bilder för webb.

I webbgalleriet finns alltid bild-id, så vill de ha några av dem på papper så fixar jag det.

Värsta scenariot är ju att någon efterjusterar/beskär dina tif-bilder och trycker dem på papper och det ser inte alls ut som du tänkt dig, sen visas de runt bland andra potentiella kunder och de fattar ju direkt vilken fotograf de INTE skall anlita.....

PS: nu behöver det ju inte bli så, men jag vill ha kontroll över mina bilder.

Men dem har väl hyrt in dig för att foto deras bröllop, det är väl dem som ska bestämma vilka bilder som ska printas mm.

Yes de har hyrt in mig som fotograf och eftersom vi bor långt ifrån varandra så vill de ha alla bilder högupplösta så att de själva kan lämna in bilderna till ett labb.

Fördelen med att CMYKa bilden själv är att man ser vad som händer med bilden, men eftersom att jag inte vet vilket tryckeri de kommer lämna bilderna till så kan jag heller inte få tag på labbets ICC profil så det kanske är bäst att lämna dem som RGB i alla fall.

Har bara jobbat med dagspress innan, trodde dock att CMYK gällde för alla sorters tryck och RGB endast för visning på skärmen.

Oscar Cederqvist skrev:
Men dem har väl hyrt in dig för att foto deras bröllop, det är väl dem som ska bestämma vilka bilder som ska printas mm.

Klart att kunden bestämmer vilka bilder som skall tryckas,
tror du missuppfattat mig, läs mitt inlägg igen.

Det är ju precis det de får göra, de får kontaktkartor & webbgalleri där de får se alla bilder med tillhörande bild-id.

Sen kan de beställa hur många de vill.

Men jag ser till att bilderna blir redigerade och tryckta via labbet som jag samarbetar med. Det gör att jag har full kontroll på slutresultatet.

Jag förklarade bara hur jag ser på det och lägger upp mitt jobb.

Precis så gjorde även bröllopsfotografen som vi använde på vårt bröllop, har hört kompisar som istället bokat "pressfotografer" som gett dem alla bilderna (de högupplösta) på cd - så se bara till att göra klart för alla inblandade vad som gäller så slipper man strul sen!

JAVA skrev:
Klart att kunden bestämmer vilka bilder som skall tryckas,
tror du missuppfattat mig, läs mitt inlägg igen.

Det är ju precis det de får göra, de får kontaktkartor & webbgalleri där de får se alla bilder med tillhörande bild-id.

Sen kan de beställa hur många de vill.

Men jag ser till att bilderna blir redigerade och tryckta via labbet som jag samarbetar med. Det gör att jag har full kontroll på slutresultatet.

Jag förklarade bara hur jag ser på det och lägger upp mitt jobb.

Ahaa, då förstår jag.

Kör ALLTID RGB. De som vet att de ska ha en viss CMYK-profil vet det och hur RGB´n ska konverteras för bästa resultat beroende på tryckeri, papper (kan skilja mellan inlaga/omslag t ex m.m.). CMYK gäller för tryckprocesser. Till "vanliga" fotolab skickar man RGB. Jag jobbar med ett magasin och det händer då och då att man får bilder levererade i CMYK vilket inte är att föredra. Så om man inte VET att man ska ha CMYK så kör RGB. Alltid! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar