Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CCD-Sensorn Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

MCGraph

Medlem
Har testat en kompis Konica Minolta 7D för att upptäcka fläckar på sensorn om eventuell rengöring skulle behövas.

Följande metod gjordes. Ställde in kamerans Bländartal så högt som möjligt (Liten cirkulär öppning) Ändrade slutartiden till ca 3-5 sekunder men att exponeringen visades rätt i sökaren. Sedan så panorerade jag lätt och gjorde cirkulära rörelser under fotograferingsförloppet.
ISO-talet 200. "Fotograferade en så jämn och vit yta som möjligt"

Detta gav en bild med en mycket jämn vit bakgrund med endast betydelselösa små fläckar som fanns på sensorn. Men något märkvärdigt var nu gröna prickar som fanns i bilden. Dessa gröna prickar var distinktiva och skarpa. Flera ytterligare bilder togs och de gröna prickarna var på identiskt samma orientering i bilden.

Nu är min fråga till er som äger en Konika Minolta 7D. Ska det vara så här? Har ni upptäckt gröna prickar eller prickar av andra färger eller karaktär? Och i så fall befinner de sig på exakt samma ställe från kort till kort?

Den här bilden jag tog för länge sedan med min gamla kamera så blev det en "grön" prick.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=240442
Undrar om det kan vara samma fel som du har. Det är inget unikt med KM D7D. Har det stört dig i andra sammanhang än när du fotar mot en ljus skiva med f22 och flera sekunders slutartid? *tittar lite förvånande*

Jag kör på den principen att det jag kan se med blotta ögat när jag fotar är illa. Allt annat är jag lyckligt ovetande om och stör mig inte på.

Snart kommer .Z. göra ett inlägg där han hänvisar till en forumtråd som heter "digitala hypokondrin"...
Eller hur Larsa?

/Fredrik, som inte brukar fota insidan av objektivetskyddet spec ofta...

Tyvärr så äger jag inte kameran, men jag tror inte det har stört vederbörande tidigare då det var jag som upptäckte fenomenet. Tycker det är lite illa då det var mer än en prick ca. dussintals. På min kamera av en anna modell så har jag sett för länge sedan en röd prick men detta först på ISO 1600, jag störde mig på det vet jag när jag redigerade bilden men för övrigt var det inte mer. Kan tänkas att man kanske är Digital Hypokondriker :)

Jag och ägaren till kameran så undersöka saken vidare och titta på övriga bilder av normalare karaktär :) Anledning var ju som sagt att bara titta efter smuts på Sensorn. Återkommer med mer detaljer om detta.

Vi har nu testat ytterligare genom att ta en serie med bilder i olika ISO-tal. Och har kommit fram till att dessa pixelfel ligger på identiskt samma plats på alla bilderna. Därimot om man tar bilder av en mer vanlig karaktär så kunde inte uppkomsten av prickarna urskönjas.

Men det vore roligt att se om ni med Konica Minolta 7D kunde testa och bekräfta om era system lider av liknande fenomen.

Fenomenet kallas "Döda pixlar". Det är inte D7D som lider av det. Det gör alla digitalkameror. Felet sitter i sensorn (som du skriver i rubriken), men eftersom felet inte uppenbarar sig när man tar "vanliga" bilder så lägger inte sensortillverkarna ner mer tid och pengar på att plocka fram en sensor som är helt i avsaknad av döda pixlar. Men om det finns intresse från konsumenterna att lägga ut det dubbla priset på en kamera för att få alla pixlar levande, så tror jag att det kommer dyka upp sådana sensorer.
Möjligen att 1Ds Mark ll har en välbyggd sensor som inte har döda pixlar, men det tvivlar jag ändå på...

freolo skrev:
D

Snart kommer .Z. göra ett inlägg där han hänvisar till en forumtråd som heter "digitala hypokondrin"...
Eller hur Larsa?

Ska hålla mig denna gång:)

Annars, som Fredrik skriver ett helt normalt fenomen. Däremot så ska man inte godta för mycket av varan. Min måttstock är "är detta någonting som stör mig vid normal fotografering?" Annars så är det lätt att drabbas av den digitala hypokondrin .

Shit, de gick inte att hålla sig;--)

//Larsa

När det gäller bildskärmar så har tillverkarna olika policy. Där det finns några som har noll tolernas. Alltså att kunde har rätt att kräva en ny skärm om det skulle finnas döda pixlar vid köpet. Med tanke på att Konica Minolta prismässigt ligger minst 3 gånger så mycket så bör ju även Nolltolleransen infinna sig hos deras policy med.

MCGraph skrev:
Med tanke på att Konica Minolta prismässigt ligger minst 3 gånger så mycket så bör ju även Nolltolleransen infinna sig hos deras policy med.
Nu vet jag inte vad du jämför med när du säger att den kostar 3ggr så mkt, men jag är inte intresserad av att betala mer för att få nolltolerans. För mig duger kameran om jag fotar i normala förhållanden. Då duger nuvarande pris för mig... :)

Larsa: Härligt att den dök upp igen, det var länge sedan sist... ;-)

Kanske klumpigt formulerat, men jag jämförde med en platt TFT-Skärm på ca pris. 3000 sek. Har dock ingen aning om det finns något utfärdad policy för DSLR-Kameror vad gäller pixelfel.

freolo skrev:
Fenomenet kallas "Döda pixlar". Det är inte D7D som lider av det. Det gör alla digitalkameror. Felet sitter i sensorn (som du skriver i rubriken), men eftersom felet inte uppenbarar sig när man tar "vanliga" bilder så lägger inte sensortillverkarna ner mer tid och pengar på att plocka fram en sensor som är helt i avsaknad av döda pixlar. Men om det finns intresse från konsumenterna att lägga ut det dubbla priset på en kamera för att få alla pixlar levande, så tror jag att det kommer dyka upp sådana sensorer.
Möjligen att 1Ds Mark ll har en välbyggd sensor som inte har döda pixlar, men det tvivlar jag ändå på...

Antal döda pixlar varierar, hur många som tillåts är upp till tillverkaren. Alla sensorer har mer eller mindre antal icke fungerade ljusmottagare.
Varje kamera + sensor anlalyseras och "mappas" dvs mjukvaran programeras att räkna bort de döda pixlarna . Man behöver inte betala dubbla priset, ej heller köpa 1dsmk2. Begär att få kameran omprogramerad om det stör.

Mikael

Senast ändrad:
Tror inte att det är några som helst problem med att reklamera för döda eller heta pixlar, förmodligen bara att skicka in & hoppas på att problemet är mindre när den kommer tillbaks, man ska dock inte vara så säker på det...

Allt är ju relativt, är det ett problem för dig så ska du skicka in. Vid långtidsfoto så är digitalkameror inte så bra & felaktiga pixlar framkommer i princip alltid, mer eller mindre...

Att fota med objektivlocket på är ju en populär sysselsättning som oftast avslöjar en del, den som söker skall finna!

Ok, jag har också gjort det men det var länge sen:)

//Larsa

MCGraph skrev:
Kanske klumpigt formulerat, men jag jämförde med en platt TFT-Skärm på ca pris. 3000 sek.
Ok, jag förstår.
Men det är väl att så länge det inte märks med en (1st) död pixel, så stör det ju inte. Men eftersom det märks direkt när en pixel dör på en TFT/LCD-skärm så är det en stor skillnad.
Men om en fotograf tar mest sådan bilder som jag gav exempel på (Nattbild i alperna), mörka nattbilder med lång slutartid, där pixlarna märks tydligt, så tror jag att dom flesta tillverkare kan tänkas sig att justera detta på en enskild kamera. Så om du är missnöjd med dom döda pixlarna är det säkert bara att höra med KM om dom kan fixa det...

Låter jätte bra det :)

Ska informera fotokompisen om det då det inte är jag som äger kameran. Måste för övrigt säga att det är verkligen en trevlig pjäs det där! Skulle jag stå mellan en skjyst avvägning mellan Canon 300D och Konica Minolta 7D så är valet enkelt att välja KM. Sedan var menyerna lättbegripliga och alla rattar och knappar finns för den krävande :)

MCGraph skrev:
Låter jätte bra det :)

Ska informera fotokompisen om det då det inte är jag som äger kameran. Måste för övrigt säga att det är verkligen en trevlig pjäs det där! Skulle jag stå mellan en skjyst avvägning mellan Canon 300D och Konica Minolta 7D så är valet enkelt att välja KM. Sedan var menyerna lättbegripliga och alla rattar och knappar finns för den krävande :)

Jo den är fin men måste jämföras med EOS 20D för att det ska bli rättvist...

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar