Annons

Casio S880 eller Canon Ixus 70

Produkter
(logga in för att koppla)

viktor-a

Medlem
Hej!
Jag är ute efter en kompaktkamera då min D60 ibland känns lite för stor att ta med sig. Bilderna som ska tas med kameran är inga direkta proffsbilder utan mer vid fester, och annat när en systemkamera är för stor och klumpig att ta med. Har tittat på Casio S880 för 1490:- och Canon Ixus 70 för 1490:-. (http://www.pricerunner.se/pc/29/Dig...890678,977173&c_890678=890678&c_977173=977173)

Har ni några bra tips på vad som är bäst? Och varför :)

/MVH

Båda är nog bra. Om jag skulle välja mellan just dessa två så skulle jag nog välja Ixusen eftersom den har optisk genomsiktsökare.

Jag har nog aldrig använd den optiska sökaren... Casion har också större skärm än Canon... Kan det vara en fördel? Eller nackdel?

Skillnaden i skärmstorlek är inte så stor att den kan spela någon roll. Eftersom båda har samma antal pixlar så är knappast den större skärmen bättre.

Viktigare är betraktningsvinklarna för skärmarna, och om det går att se något på dem i solljus. Eftersom det ofta är svårt att använda en LCD-skärm i solljus så är det rätt praktiskt med en optisk sökare.

Allra bäst är om du kan titta och klämma på de båda kamerorna och göra dig en uppfattning om vilken som känns bäst att använda.

Jag tyckte själv att Casion var mindre, den var slankare och smalare än Canon, vilket jag tycker var bra då den lätt går ner i fickan. Men jag vet inte om Casio är ett företag med bra kameror? Canon Ixus har jag haft innan och vet att dem är bra.

Var och pratade med en säljare på Media Markt, och hon rekommenderade Casion därför att den var bättre byggd, alltså komponenterna i kameran var bättre, enligt henne. Kan detta stämma? Hon sa att för runt 1500:- så är det Casion som gäller, hade jag lagt runt 2000:- så hade det varit Canon Ixus 75.

Kan det vara så att hon bara vill sälja ut sina Casio S880, eller är det så att den verkligen är bättre?

viktor-a skrev:
Jag tyckte själv att Casion var mindre, den var slankare och smalare än Canon, vilket jag tycker var bra då den lätt går ner i fickan. Men jag vet inte om Casio är ett företag med bra kameror? Canon Ixus har jag haft innan och vet att dem är bra.

Var och pratade med en säljare på Media Markt, och hon rekommenderade Casion därför att den var bättre byggd, alltså komponenterna i kameran var bättre, enligt henne. Kan detta stämma? Hon sa att för runt 1500:- så är det Casion som gäller, hade jag lagt runt 2000:- så hade det varit Canon Ixus 75.

Kan det vara så att hon bara vill sälja ut sina Casio S880, eller är det så att den verkligen är bättre?

Det hon sa var att hon hade bra marginal pa casion. Du kommer bli nojd med bada sa hon saljer den hon tjanar mast pa. Har du en femhundring till sa tjanar hon lite mer pa Ixus 75.

Jag tror du blir utmarkt nojd med en Ixus 70 for festbilder.

ESS skrev:
Det hon sa var att hon hade bra marginal pa casion. Du kommer bli nojd med bada sa hon saljer den hon tjanar mast pa. Har du en femhundring till sa tjanar hon lite mer pa Ixus 75.

Jag tror du blir utmarkt nojd med en Ixus 70 for festbilder.

Om man tittar på vad Casion ligger på för pris på internet så är det runt 1800:-. Media Markt har den för 1490:-. Jag tror jag väljer Ixus 70 då jag vet att Canon gör bra grejer, men fördelen med Casion var att den känndes mycket mindre, slankare och inte lika "bullig". Dock väger den 2 gram mer :) Jag hade en Konica Minolta Dimage 40 förut och den var väl ingen höjdare, så jag tror att både Casion och Canon blir ett lyft :).

viktor-a skrev:
Hon sa att för runt 1500:- så är det Casion som gäller, hade jag lagt runt 2000:- så hade det varit Canon Ixus 75.
Ixus 70 och Ixus 75 är exakt samma kamera, förutom att Ixus 75 saknar optisk genomsiktsökare och har 3-tumsskärm istället för 2.5-tumsskärm. Den större skärmen har dock lika många pixlar som den mindre, som Ixus 70 har, så det är rätt tveksamt om den är bättre. Jag tror att 2.5-tumsskärmen är bättre.

Av Ixus 70 och Ixus 75 skulle jag alla gånger ha valt Ixus 70.

Det sägs att Casio gör snabba kompakter med kort svarstid mellan avtryck och att bilden faktiskt tas. Vore jag i valet och kvalet skulle jag kolla upp detta lite närmare, inget är så irriterande med kompakter som den tid det tar från det att man själv trycker på knappen tills dess kameran behagar reagera.

Blev riktigt klurigt detta... Jag måste tillbaka och kika på dem igen. Ska också gå till Japan Photo imorgon och höra vad de har att säga. Vill höra lite mer vad andra säger och inte bara de på Media Markt...

Har hittat en Canon Ixus 75 för 1300:- så jag slår till. Kostar ju 1700:- i vanliga fall. Blir ju en vinst på ca 400:-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar