Annons

Casio exilim pro ex-f1

Produkter
(logga in för att koppla)

EggToddy

Medlem
hejsna allihoipa detta är min första tråd :D

visste inte att det fanns en sån här najs sida ^^ hej på er.

nu e det dags att skaffa en egen systemkamera, jag e trött p åatt låna farsans ^^

min fars kamera : en minolta Dynax 7d

men jag hade tänkt mig att sattsa på en exilim pro ex-f1 eftersom jag älskar hastighet, den kan även filma vanlig hd video och höghastighetsvideo ( jag vet att de itne blir bra upplösnings och sånnt )

vad tycker folket om exilim pro ex-f1,an ? jag tycker den verkar strålande på alla sätt och vis.
 
EX-F1 är ingen systemkamera. Du kan t.ex. inte byta objektivet.
Sökaren är liten och är fördröjd.
Autofokus är långsam.
Zoomen är motordriven och är fördröjd, dvs du vrider och en stund senare zoomas objektivet.

Vill man ta snabba bildsekvenser är det dock en kul kamera.

Hitta en butik där du kan testa om det är en kamera som passar dig.
 
Som sagt, Casion är en kul kamera om man vill ta snabba sekvenser, men den har en begränsad bildkvalitet. Så om man tycker det är viktigt att man tar bilder med hög kvalitet skall man nog fundera två gånger.

Sedan är hanteringen lite "smäck" jämfört med en systemkamera.

Men man kan inte få allt...

lm
 
Casio Exilim Pro EX-F1 är som sagt en kul kamera, och kan i vissa speciella fall naturligtvis klara av sådant som ingen annan kamera kan f.n.

Men, som också redan sagts i tidigare inlägg, den är ingen systemkamera. Kortfattat - förutom att man inte kan byta objektiv etc. så är sensorns area mindre än 1/10 av den sensor-area som systemkameror har. Detta innebär förstås att skärpa, färgåtergivning etc. blir sämre, liksom möjligheterna att fotografera i dåligt ljus. Fokuseringen tar också märkbart längre tid, vilket innebär att man missar många fler ögonblicksbilder än vad man skulle göra med en systemkamera.

Det ju är själva sensorn som ger EX-F1 dess unika hastighet, ingenting i kameran i sig. Casio fick också årets TIPA-utmärkelse för "Best Imaging Innovation". Därför kan det vara nyttigt för dig att känna till att det inte alls är Casio som har utvecklat denna sensor. Det har Sony gjort, och de tillverkar och säljer den till Casio. Strängt taget så borde det väl därför ha varit Sony som fått detta pris...

Hursomhelst, Sony har ju sagt att de kostar på sig en del good-will gester för att tillförsäkra sig goda affärer även i framtiden - de är ju världens största tillverkare av bildsensorer, och vill sälja till så många andra som möjligt. Sony säljer sensorer också till Nikon bl.a. De har även låtit Nikon bli först med en innovation (så Nikon får förmodligen nästa TIPA-belöning för "Bästa innovation"...). De har, uppenbarligen i sin strävan till god "kundvård", låtit Nikon D90 (och inte en Sony-kamera) bli världens första systemkamera som klarar videofilmning - även denna sensor har Sony alltså utvecklat.

Kan du nu knyta samman den här information på något vettigt sätt?

Jo, t.ex. kan man ju räkna med att Sony förr eller senare har utvecklat sina höghastighetssensorer så att de blir tillräckligt bra för att användas i systemkameror (och kommer då förstås även i någon av de framtida Sony-kamerorna). Sedan har din pappa en Minolta systemkamera. Med lite tur har han också diverse objektiv till denna...? :)

I likhet med de övrigas mening i denna tråd skulle jag rekommendera dig att i första hand satsa på en systemkamera. Du kan faktiskt köpa en sådan, som i alla avseenden är överlägsen Casio långzoomaren (med undantag av seriebildshastigheten förstås) till LÄGRE pris än vad denna Casio kostar!"


Jag har haft anledning att känna marknadens instegskameror lite på pulsen på senare tid, och av dessa finns det en som ger markant mycket mer för pengarna än någon av de andra, och det är Sony A200. Den har en del av det som man annars bara finner hos semi-pro kamerorna. Canon och Nikon går tyvärr åt motsatt håll när det gäller deras instegskameror - dessa är väldigt nerbantade, strippade och utmagrade när det gäller funktioner. Dessutom går det nu att få A200:an under 5.000 kr, så den ger verkligen fantastiskt mycket för pengarna.

Skulle det sedan vara så lyckligt att din pappa har lite extra objektiv till sin Konica Minolta Dynax 7D, så blir detta ytterligare en fördel för din del ifall du köper en Sony systemkamera. Sony har nämligen köpt Minoltas hela kameraavdelning och rättigheter till Alpha-systemet, vilket innebär att alla Minolta-objektiv passar på alla Sonys systemkameror. En extra bonus för din del ifall du väljer en sådan!
 
Senast ändrad:
Casio Exilim Pro EX-F1 är som sagt en kul kamera, och kan i vissa speciella fall naturligtvis klara av sådant som ingen annan kamera kan f.n.

Men, som också redan sagts i tidigare inlägg, den är ingen systemkamera. Kortfattat - förutom att man inte kan byta objektiv etc. så är sensorns area mindre än 1/10 av den sensor-area som systemkameror har. Detta innebär förstås att skärpa, färgåtergivning etc. blir sämre, liksom möjligheterna att fotografera i dåligt ljus. Fokuseringen tar också märkbart längre tid, vilket innebär att man missar många fler ögonblicksbilder än vad man skulle göra med en systemkamera.

Det ju är själva sensorn som ger EX-F1 dess unika hastighet, ingenting i kameran i sig. Casio fick också årets TIPA-utmärkelse för "Best Imaging Innovation". Därför kan det vara nyttigt för dig att känna till att det inte alls är Casio som har utvecklat denna sensor. Det har Sony gjort, och de tillverkar och säljer den till Casio. Strängt taget så borde det väl därför ha varit Sony som fått detta pris...

Hursomhelst, Sony har ju sagt att de kostar på sig en del good-will gester för att tillförsäkra sig goda affärer även i framtiden - de är ju världens största tillverkare av bildsensorer, och vill sälja till så många andra som möjligt. Sony säljer sensorer också till Nikon bl.a. De har även låtit Nikon bli först med en innovation (så Nikon får förmodligen nästa TIPA-belöning för "Bästa innovation"...). De har, uppenbarligen i sin strävan till god "kundvård", låtit Nikon D90 (och inte en Sony-kamera) bli världens första systemkamera som klarar videofilmning - även denna sensor har Sony alltså utvecklat.

Kan du nu knyta samman den här information på något vettigt sätt?

Jo, t.ex. kan man ju räkna med att Sony förr eller senare har utvecklat sina höghastighetssensorer så att de blir tillräckligt bra för att användas i systemkameror. Sedan har din pappa en Minolta systemkamera. Med lite tur har han också diverse objektiv till denna... :)

I likhet med de övrigas mening i denna tråd skulle jag rekommendera dig att i första hand satsa på en systemkamera. Du kan faktiskt köpa en sådan, som i alla avseenden är överlägsen Casio långzoomaren (med undantag av seriebildshastigheten förstås) till LÄGRE pris än vad denna Casio kostar!"


Jag har haft anledning att känna marknadens instegskameror lite på pulsen, och av dessa finns det en som ger markant mycket mer för pengarna än någon av de andra, och det är Sony A200. Den har en del av det som man annars bara finner hos semi-pro kamerorna. Canon och Nikon går tyvärr åt motsatt håll när det gäller deras instegskameror - de är väldigt nerbantade, strippade och utmagrade när det gäller funktioner. Dessutom går det nu att få A200:an under 5.000 kr, så den ger verkligen fantastiskt mycket för pengarna.

Skulle det sedan vara så lyckligt att din pappa har lite extra objektiv till sin Konica Minolta Dynax 7D, så blir detta en extra fördel för din del ifall du köper en Sony systemkamera. Sony har nämligen köpt Minoltas hela kameraavdelning och rättigheter till Alpha-systemet, vilket innebär att alla Minolta-objektiv passar på alla Sonys systemkameror. En extra bonus för din del ifall du väljer en sådan!

jao det låter väl okej men det är ju just hastigheten jag är ute efter.

jag har letat runt och finner inte detta inom andra områden. därför verkan den här kameran bra för mig och om jag känner för att ta lite mer kvalitetsbilder så använder jag pappa dynax 7d som e mer min än hans om man kollar på vem som använder den mest.
 
Jo, det kan förstås också vara en snillrik idé för att kunna använda sig av det bästa av två världar!

Ifall det är seriebildshastigheten du är ute efter, så finns det ingen annan kamera på marknaden som kommer i närheten av Casio Exilim Pro EX-F1 (bortsett från dyra specialare för forskning o.d.). Kan du nöjda dig med "bara" 40 bilder per sekund, så har Casio alldeles nyligen kommit ut med sin Exilim EX-FH20. Den är betydligt billigare - under 5.000 kr.

Därefter kommer ingenting, och ingenting, och ingenting. De tredje och fjärde snabbaste kamerorna på marknaden klarar inte mer än cirka 10 bilder per sekund. Och går på runt 50.000 sekiner...


För att i viss mån undanröja långsamheten innan EX-F1 börjar att exponera (och då i rasande fart, som sagt), så finns det (efter firmware-uppdatering) nu också möjlighet att ställa in en mode på EX-F1 (vet inte om detta går även med EX-FH20) som gör att man kan trycka ner avtryckaren strax INNAN man tror att något ska hända, och då tar den bilder i hög fart tills dess att du SLÄPPER avtryckaren igen, efter att du förhoppningsvis har fångat det du trodde skulle kunna hända.
 
Senast ändrad:
Jo, det kan förstås också vara en snillrik idé för att kunna använda sig av det bästa av två världar!

Ifall det är seriebildshastigheten du är ute efter, så finns det ingen annan kamera på marknaden som kommer i närheten av Casio Exilim Pro EX-F1 (bortsett från dyra specialare för forskning o.d.). Kan du nöjda dig med "bara" 40 bilder per sekund, så har Casio alldeles nyligen kommit ut med sin Exilim EX-FH20. Den är betydligt billigare - under 5.000 kr.

Därefter kommer ingenting, och ingenting, och ingenting. De tredje och fjärde snabbaste kamerorna på marknaden klarar inte mer än cirka 10 bilder per sekund. Och går på runt 50.000 sekiner...







För att i viss mån undanröja långsamheten innan EX-F1 börjar att exponera (och då i rasande fart, som sagt), så finns det (efter firmware-uppdatering) nu också möjlighet att ställa in en mode på EX-F1 (vet inte om detta går även med EX-FH20) som gör att man kan trycka ner avtryckaren strax INNAN man tror att något ska hända, och då tar den bilder i hög fart tills dess att du SLÄPPER avtryckaren igen, efter att du förhoppningsvis har fångat det du trodde skulle kunna hända.

jag kan i princip allt om kameran jag har läst tusentals artiklar om den.

jag ser inga som helst fel med den här kameran. jag har sett bidler och filmer och allt är förvånadsvärt bra efter allt om dålig kvalitet som folk sagt.

och jag är inte speciellt sugen av fh20 utan m ajg ska ha nån ny kamera vill jag nog att det ska vara ex-f1,an

den verkar tillräckligt bra för mig när det gäller kvaliteten, och alla andra funktioner verkar ju vara fantastiska. m¨ånga tester berömmer även kameran med väldigt höga poäng.
 
Jo, det kan förstås också vara en snillrik idé för att kunna använda sig av det bästa av två världar!

Ifall det är seriebildshastigheten du är ute efter, så finns det ingen annan kamera på marknaden som kommer i närheten av Casio Exilim Pro EX-F1 (bortsett från dyra specialare för forskning o.d.). Kan du nöjda dig med "bara" 40 bilder per sekund, så har Casio alldeles nyligen kommit ut med sin Exilim EX-FH20. Den är betydligt billigare - under 5.000 kr.

Därefter kommer ingenting, och ingenting, och ingenting. De tredje och fjärde snabbaste kamerorna på marknaden klarar inte mer än cirka 10 bilder per sekund. Och går på runt 50.000 sekiner...


För att i viss mån undanröja långsamheten innan EX-F1 börjar att exponera (och då i rasande fart, som sagt), så finns det (efter firmware-uppdatering) nu också möjlighet att ställa in en mode på EX-F1 (vet inte om detta går även med EX-FH20) som gör att man kan trycka ner avtryckaren strax INNAN man tror att något ska hända, och då tar den bilder i hög fart tills dess att du SLÄPPER avtryckaren igen, efter att du förhoppningsvis har fångat det du trodde skulle kunna hända.

det vore najs om någon av er addade min msn och kunde diskutera vidare med mig lite mer.

[email protected]
 
Hej igen!

Tyvärr räcker inte min magra kassa till för att ha Internet i min bostad, vilket gör att det är tämligen slumpartat när jag får möjlighet att kolla vad som har hänt här på nätet. Jag är en synnerligen tråkig mejl-brevvän, eftersom det kan ta evigheter innan jag svarar...

När det gäller den här aktuella kameran - Casio Exilim Pro EX-F1 - så vet du säkerligen mycket mer om den än vad t.ex. jag gör... Det jag har omfattande kunskaper om är kamera- och fototeknik samt olika systemkameror.

Jag har inte alls läst lika mycket om EX-F1 som du själv har gjort. Av det jag har läst vill jag dock inte skriva under på det du skrev om den: "jag ser inga som helst fel med den här kameran." Enligt min uppfattning existerar nämligen inte "den felfria kameran"...

I en av de första testerna jag läste om EX-F1 så klagade testaren ifråga på att färgåtergivningen var ovanligt dålig. Detta är emellertid ingenting jag sett i någon annan artikel jag läst, så det kan ju bero på SBS *) - dvs en inkompetent testare (vilket beklagligtvis gäller den absolut största majoriteten av dessa!)

Vad jag minns att flera har anmärkt på är dock att EX-F1 inte har följande autofokus vid seriebildsexponering - dvs AF låses ögonblicket innan den första bilden i serien tas.

Ett annat vanligt klagomål från testarna var att de ansåg att den har för högt pris. Det kan man förstås alltid tycka, men här anser jag att deras referenser är helt felaktiga. De kan välja att jämföra den med t.ex. Olympus SP-570 UZ och skriva att denna ger minst lika bra resultat men är åtskilliga tusenlappar billigare.

Testarna gör här ett fatalt, men tyvärr mycket utbrett misstag: De förringar eller märker överhuvudtaget inte vilket som är kamerans tilltänkta användningsområde. EX-F1 kamerans USP **) är förstås den enorma seriebildshastigheten. Då ska man naturligtvis jämföra den med kameror som också klarar detta - och där finns bara specialgjorda kameror för vetenskapligt bruk. EX-F1 kostar inte ens en hundradedel av vad dessa kostar, så jag anser tvärtom att denna Casio-modell är EXCEPTIONELLT billig!

Det finns bara en enda kamera som åtminstone ligger i samma härad, och det är ju som du vet Casios EX-FH20. Att jämföra med någon av de andra långzomarna på marknaden är grovt missvisande. Ändå är detta kardinalfel kolossalt utbrett - praktiskt taget alla Canon eller Nikon-testare resp. användare syndar i detta avseende häpnadsväckande grovt när de tittar på något annat system än deras eget (t.ex. på Minolta/Sonys). De är helt blinda för andras systems väsentligheter och starkaste sidor (och missförstår till råga på allt väldigt mycket), eftersom de inte kan tänka sig att det kan finnas system som är överlägsna deras egna i några väsentliga avseenden.


*) SBS = Skit Bakom Spaken. Kan ibland användas om en stackars pilot som havererat, ifall man efteråt inte lyckas hitta något tekniskt fel med flygplanet. Är dock i de sammanhangen många gånger oförtjänt (speciellt med tanke på att den svenska haverikommission under senare år tappat så mycket kompetens att den fått allvarlig kritik för detta).

**) Unik Selling Point/s = Unik/a egenskap/er
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.