Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Casio - 60 bilder/sek!

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
http://www.dpreview.com/news/0708/07083101casio300fps.asp

Ganska imponerande!

Kanske inte så användbart till vanligt fotograferande men för den som vill t ex dokumentera en golfsving eller någon annan snabb händelse kan det vara intressant.

Jag fattar dock inte hur det kan vara möjligt. De flesta långzoom kameror har 1-2 bilder/sek och så kommer man 60! Vad är haken?

Casio Exilim Pro EX-F1

Även med möjlighet till 1200fps blev det i slutprodukten. Med väldigt begränsad upplösning då.

Casio Exilim Pro EX-F1

Jag tror att det går till så här: Kameran tar inte varje bild som en vanlig digitalkamera utan filmar hela händelseförloppet och sparar sekvensen i en buffert. Sedan lagrar den ner varje bild i en enskild fil. I 1200fps är upplösningen låg för att få plats i bufferten.

Hej!

Är det ingen som har provat denna högintressanta kamera..? För mig känns det som en given kamera för sport och barnfotografering och som bonus möjlighet att filma i full HD-upplösning.
(Finns bl.a. inne på komplett.se)

Ja helt klart sugen på uppgradering blir man ;)
Den blev ju topptestad av Cyberphoto i dag, men vill nog se vad DpReview har för åsikt först....

Är man bara nöjd med bildkvalitén och är beredd att köpa stooora minneskort finns det nog ingen anledning att tveka. En ambitiös satsning från Casio. Men man får förstås räkna med att denna kamera liksom de flesta andra kompakter är lite långsam i starten om autofokus skall ställas in innan bildtagningen börjar.

Fick veta igår att jag vunnit denna kamera i M3:s tävling. Längtar tills den dyker upp så jag kan börja exprimentera. Lovar att återkomma när jag lekt lite med den.

/Ash

AshtrayY skrev:
Fick veta igår att jag vunnit denna kamera i M3:s tävling. Längtar tills den dyker upp så jag kan börja exprimentera. Lovar att återkomma när jag lekt lite med den.

/Ash
Grattis! Du är verkligen blixtsnabb när det gäller att kasta sig över spännande nyheter... :)

Ett tips till dem som har planerat att investera i en Canon 1D MkIII för att den klarar 10 bilder i sekunden är väl att ligga lite lågt just nu - dessa använder gammal mekanisk teknik som plötsligt har blivit minst sagt rejält frånåkt av modern elektronik, så andrahandsvärdet på dessa (tills nu) värstingkameror kan komma att sjunka som en sten. Speciellt ifall Sony (som har utvecklat sensorn och faktiskt är den egentliga innovatören här) sätter in denna eller en snarlik sensor i någon av sina kommande systemkameror.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar