Annons

Carl Zeiss T* M42

Produkter
(logga in för att koppla)

Mats Öberg

Aktiv medlem
Kom på att det är ganska märkligt att det inte skrivits nåt här om att Zeiss släppt Planar 50/1.4 och 85/1.4 i M 42 fattning (samtidigt som Nikonfattningen) när det öppnar rätt stora möjligheter för användande över märkesgränserna. Vilken bajonettfattning finns det inte M42 adapter till?

Jag känner en del som kör med Zeiss T* optik på sina EOS D-hus och nu kan i pricip vilket DSLR hus som helst "bli påsatt" av en Zeissglugg....;-D

Jag för min del tycker det är skitskoj!

// Matte

Det var en mycket trevlig nyhet!

Zeiss-ojektiven kom nog i skymundan när Kyocera lade ned tillverkningen av först Yashica och sen Contax.

Jag har provat Canon 300D med Zeiss Contax-optik och Yashica ML-optik via en adapter. Det fungerar riktigt bra, men... adaptern som jag använder är av det enklare och billigare slaget, så en del objektiv går inte att fokusera till oändligheten. På kortare avstånd går det dock bra.

Sökaren i 300D duger som medel för bildkomposition, men inte till manuell fokusering. Sökaren är sisådär med en medioker mattskiva, och det finns inga mikroprismor eller andra fokuseringshjälpmedel som fungerar med manuella objektiv, åtminstone från andra märken än Canon.

Nå, Zeiss-objektiv med M42-fattning låter mumma. Mina kvartssekelgamla Contax-objektiv ger en utsökt bildkvalitet med 300D, förutsatt att avståndet är riktigt inställt. Det gäller också för Yashicas ML-objektiv.

Om man har en samling goda gamla gluggar kan man experimentera utan större kostnader. Köp ett begagnat 300D-hus, de kan man få för runt tre tusingar (eller ett Olympus-hus, det lär fungera med dem också) och en adapter. Ställ automatiken på bländarförval, fokusera noga och tryck av.

När det gäller att köra de nya Zeiss ZF/ZS på Canon har det blivit så att nästan alla verkar köpa ZF och köra Nikon2EOS-adapter istf M42, eftersom andrahandsvärdet antagligen är högre med Nikon-fattning. Gällande adapter så verkar det vara lättare att få en Nikon2EOS att fungera bra än en Contax/Yashica2EOS.

Tydligen blev det bara 50/1.4 som släpptes i ZS (M42), ingen av de nya modellerna kommer heller att släppas som ZS.

F.ö. trist att Fuji S5 Pro inte har AI-kompatibilitet. Hade kunnat vara en intressant kombination med ZF-optik annars.

Har själv en gammal 35/2.8 Distagon T* i toppskick som är helt fantastisk. Som tidigare nämnt är det lite knepigt med manuell fokus på 350D som har liten sökare. Blir lite bättre med en Nikon DK-21M som ger 1.2x förstoring. Väldigt lättanvänt när man använder hyperfokal eller infinity-fokus iaf. Ljusmätningen funkar också bra i Av-läget även om jag i regel måste underexponera ett steg för bästa resultat. Det är ju iaf enkelt att se på histogrammet.

F.ö. tror jag att orsaken till att ZF inte väckt någon större uppståndelse än så länge är att 50 och 85mm är alltför "lätta" att bygga, alla tillverkar har redan "tillräckligt" bra optik med dessa brännvidder. Att man sedan får betala mer än Nikons motsvarighet samtidigt som man tappar autofokus och får manuell bländare avskräcker nog en del. Däremot ser de nya macro-objektiven och 25/2.8 intressantare ut. 25mm kan bli särskilt intressant för den som har en 5D eller 1Ds, eftersom Canons motsvarighet inte är särskilt bra.

Zeiss ZF optik är trevlig. I senaste numret av tidningen Proffsfoto så testas ZF 50/1.4 och ZF 85/1.4.

Jag har själv ZF 50/1.4 och jag är mycket nöjd. Det är en sådan härlig känsla att jobba med detta objektiv, vilket gör mig mer kreativ när jag fotograferar.

Kort fråga!
Hur kan svenska handlare ta 7000kr för ett Zeiss Planar T* 1,4/50 ZF som kostar 499€ på kontinenten? Blev förvånad!

/I

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar