Annons

Carl Zeiss på Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte hitta nån tråd där man endast diskuterar Zeiss-gluggar på Canonhus. Så därför startar jag en :D

Är det någon som har erfarenhet av just Zeiss på canon? Ska man investera i det istället för L-optiken?

Var det en jättenyhet när de förtsa Zeissobjektiven med canonfattning släpptes?för det har jag missat helt i då fall, fick reda på det förra veckan typ :p Tycker att en sån sak skulle vara svår att missa, med tanke på allt prat om "när Zeiss skulle få licens till canonfattningen"

De kanske inte var så mycket att hänga i granen eller? Jag vill gärna veta!!

Hade bra!

Rekommenderar att du kollar in http://www.fredmiranda.com/forum/board/55 för dylika frågor.

Kort sagt så är det helt klart en hel del att "hänga i granen", men man måste också vara beredd att släppa autofokus-bekvämligheten. Personligen upplevde jag att Canons 50mm 1.8 och 1.4 lämnade en del att önska gällande skärpa och teckning av oskärpa vid stor bländare, där Zeiss motsvarighet ser betydligt bättre ut. Däremot gällande 85mm 1.4 ZE jämfört med Canons 85mm 1.2 tror jag inte man har lika mycket att hämta. Mest intressant blir dock Zeiss 21/2.8, 18/3.5 och 28/2.0, som kommer senare.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar