Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Card Full? Canon EOS 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bujemi

Medlem
Hej!

Lite ny på det här med Canon och foto överhuvudtaget. Har en Canon EOS 550D. Jag sätter på den och den säger Card Full. Vilket är märkligt då jag tror att det syftas på minneskortet och det är helt tomt!

Är det en inställning i kameran, eller ett trasigt eller fel minneskort. Minneskortet jag har är i alla fall SD Memory card SDC-32M.

Så hjälp? vad att göra?

B.

Jag vet inte om det har något med saken att göra men när jag går in den där gröna rutan. Ni vet som man kan välja som mode. Då står det Full auto. Men det är kanske något helt annat?

B.

Hehe nä jag insåg nu att "auto full" är någonting helt annat! Så ingen som har varit med om att kameran säger att minneskortet är fullt fast det inte är det?

Om kameran säger att kortet är fullt, så har den inte formaterat det. Är du säker på att du svarade ja på frågan att ta bort alla data från kortet?

Det vanligaste felet, när man har ett tomt minneskort och kameran säger att det är fullt, är att man har raderat alla filer i en macIntosh. Då skapar macen glatt en papperskorg på kortet och lägger alla filer där, och det finns sedan inget mer utrymme på kortet för att skriva filer. Ubuntu och en del andra linuxsystem gör likadant när man raderar. Det bildas då en papperskorg på kortet, och kameran kan inte skriva på det utrymmet.

Lösningen är då att formatera kortet, och då ska du få tillbaka det "tomma" utrymmet.

Om det inte är det felet, så är det något fel på endera kameran eller minneskortet.

Ahh nu hittade jag ett annat minneskort och det funkade. Måste ha varit fel på det andra minneskortet alltså.

Tack för svar!

B.

Det är inget "fel" på ditt SD Memory card SDC-32M, men, det rymmer 32 Megabyte, vilket är drygt EN bild i Rawformat i den kameran. Inte konstigt att den säger ifrån att det är fullt på en gång, lite mer marginal en så på kortstorleken behövs nog.

Oja! När jag skaffade min första digitalkamera slog jag på stort och köpte ett gigantiskt (tyckte jag) minneskort för tusen spänn. Det var på 128 meg.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar