Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CaptureNX 2.2

Produkter
(logga in för att koppla)
Version 2.2 korrigerar automatiskt distorsion, baserat på information om vilket objektiv man använt. Alla Nikons G- och D-objektiv finns i databasen. Fungerar jättebra. (Någon annan som försökt fotografera horisonten eller arkitektur med 18-200VR?)

Jag tycker detta är en jättegrej. Konstigt att man inte marknadsför det bättre.

Tyvärr månste man bocka i funktionen manuellt, såvida inte kameran har det i ett menyval. Tror ej det finns i nuvarande kameramodeller. Undra om det kommer i någon uppdaterad firmware?
 
Version 2.2 korrigerar automatiskt distorsion, baserat på information om vilket objektiv man använt. Alla Nikons G- och D-objektiv finns i databasen. Fungerar jättebra. (Någon annan som försökt fotografera horisonten eller arkitektur med 18-200VR?)

Jag tycker detta är en jättegrej. Konstigt att man inte marknadsför det bättre.

Tyvärr månste man bocka i funktionen manuellt, såvida inte kameran har det i ett menyval. Tror ej det finns i nuvarande kameramodeller. Undra om det kommer i någon uppdaterad firmware?

Jag har en CaptureNX licens som jag fick med min D300. Tror ni att den funkar med CaptureNX2.2 ...dåligt Nikon.
 
Fick du med Capture NX version 1.X? Du kan köpa en uppgraderingslicens från Nikon.

Det är inte ovanligt att ta betalt för mjukvara på det sättet. Dvs vid ny version med större revideringar av en mjukvara, får man köpa en uppgraderingslicens.

Sen tycker jag personligen för all del att Nikon inte skulle ta betalt alls för Capture NX, utan lägga lite större marginal på kamerorna för att finansiera utvecklingen av programmet.
 
Fick du med Capture NX version 1.X? Du kan köpa en uppgraderingslicens från Nikon.

Det är inte ovanligt att ta betalt för mjukvara på det sättet. Dvs vid ny version med större revideringar av en mjukvara, får man köpa en uppgraderingslicens.

Sen tycker jag personligen för all del att Nikon inte skulle ta betalt alls för Capture NX, utan lägga lite större marginal på kamerorna för att finansiera utvecklingen av programmet.


Lite tråkigt att behöva betala för något man trodde man hade. Har inte 1.x installerat och nu finns 1.0 (som egentligen duger för mig) inte längre tillgängligt. Alltså KAN jag inte uppgradera :-(
 
Har du kvar din produktnyckel? Om du köper en uppgraderingslicens så räcker det med att du förutom den nya produktnyckeln, har tillgång till produktnyckeln för version 1.x. Man behöver inte ha version 1 installerad för att kunna installera 2.2.
 
Man behöver inte ha version 1 installerad för att kunna installera 2.2.


Är du säker?

När jag avinstallerade ettan efter att jag kört tvåan ett tag, skrek den direkt om att jag skulle uppge produktlicensen för ettan. När jag gjorde det kom ett felmeddelande som sa att jag inte hade programmet installerat eller nåt sånt. Jag kunde inte köra tvåan utan att ha ettan installerad, så jag fick installera den på nytt.

Gjorde jag nåt fel, eller missuppfattade jag vad du menade?
 
Det är ju möjligt att man vid avinstallation av ettan även tar bort någon del som behövs i tvåan. Om man däremot har en ny dator, helt utan Capture NX, går det fint att installera version 2 direkt. Vid installationen då frågas man om produktnyckel för version 1. Har testat detta flera gånger.
 
Det är ju möjligt att man vid avinstallation av ettan även tar bort någon del som behövs i tvåan. Om man däremot har en ny dator, helt utan Capture NX, går det fint att installera version 2 direkt. Vid installationen då frågas man om produktnyckel för version 1. Har testat detta flera gånger.


Det låter bra.

Har du filerna för version 1.x möjligen? Jag har hört att programmet kan vara lite långsamt och klumpigt och skulle nog vilja köra det ett tag.

Iofs kan man väl köra demon för version 2 men då kommer jag ju aldrig vilja nedgradera mig när jag sett de nya finesserna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.