Annons

Capture One frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej!

Har laddat hem en demo av C1. Nu skule det vara trevligt att höra med andra hur ni arbetar med det.

Kör ni hela raw prosessen i C1, eller bara till vissa delar?

Det som verkar bra är batchprosessen, mycket smidigt om man har många liknande bilder.

C1 kostar en del, är det värt priset eller finns det andra alternativ?


MVH Stefan
 
den neklaste varianten håller fullt ut idag, tidigare fanns en begränsning i antal bilder i kön.

Jag kör först levels o ev exponeringskompencation i expurefliken, ibland mekar jag till färgmättnad

jag fixar sen till ev vitbalansfel i WB fliken

sen rättar jag upp bilden om den lutar, jag bor ju där allt lutar :)

sen beskär jag

sen trycker jag INS, då läggs den i kön

så nästa bild

---------------------------

Men vid modellfoto så juseterar jag ibland enbart levels, skiter i resten, sen väljer att föra PROOFS bilder så vi kan bränna en påsikts-CD att välja från först.
 
roinek skrev:
den neklaste varianten håller fullt ut idag, tidigare fanns en begränsning i antal bilder i kön.

Jag kör först levels o ev exponeringskompencation i expurefliken, ibland mekar jag till färgmättnad

jag fixar sen till ev vitbalansfel i WB fliken

sen rättar jag upp bilden om den lutar, jag bor ju där allt lutar :)

sen beskär jag

sen trycker jag INS, då läggs den i kön

så nästa bild

---------------------------

Men vid modellfoto så juseterar jag ibland enbart levels, skiter i resten, sen väljer att föra PROOFS bilder så vi kan bränna en påsikts-CD att välja från först.

Tack för ditt svar!

"INS" Menar du då att du lägger bilden i Batch listan? (Har den svenskspråkiga demon)


Skärper du bilden i annat prgr?
MVH Stefan
 
Capture One LE?

Även jag sneglar på Capture One. Har inte fått klart för mig skillnaden mellan Pro och LE versionen (förutom priset) Ni kanske kan bringa klarhet i detta? Hittar inte den sidan som skall visa skillnaden mellan de olika versionerna.

Arbetsordningen?

Jag trodde att man körde "flikarna" i turordning uppifrån och ner men det var kanske inte självklart.

Finns det fördelar/nackdelar med att spara vissa moment till PS? Jag trodde att man gjorde så mycket som möjligt med RAW filen i råkonverteraren t.ex. Capture One.
 
Hej

idag e det ingen avgörande skillnad, jag har en pro o en LE

Pro kan du fota direkt från kameran till programmet med FW kabel om du har canon
Du kan även skapa färgprofiler


Jag kör sekvensen som jag beskrev, levels, exp kompencering, ev så väljer jag att öka mörka partier, du har ju en vallista uppe till höger, ljusa upp mörka kanske det kan heta på den svenska, kör engelsk.

Sen så kör jag vitbalans om det ser knasigt ut

har i grundinställningr ställt standard look, den står på soft då du installerar, o mycket låg skärpning.

Kör sRGB ut då jag oftast kör för web och har köpt till Magnes profiler som ger mer färgmättnad.

Roine
 
Jag har en följdfråga ang. C1. Vid "framkallning" av RAW filerna har jag sett att det sparas 3 variationer av varje fil,skillnaden jag kan se är att fil nr.1 är dubbelt så stor som de två följande.

Vad gör C1 för val? Går det att påverka?

För övrigt börjar jag se fördelarna i C1, i jämförelse med tex. NikonCapture, C1 står i en egen klass mycket snabbt och smidigt att jobba med.

MVH Vetgirig Stefan
 
det skall bara bli en om du inte i develop folden kryssat i att du vill ha fler, du har tre flikar där.
Kryssa av de två andra, du kan göra upp till tre "framkallningar" med olika färgprofiler samtidigt.
 
roinek skrev:
det skall bara bli en om du inte i develop folden kryssat i att du vill ha fler, du har tre flikar där.
Kryssa av de två andra, du kan göra upp till tre "framkallningar" med olika färgprofiler samtidigt.

OK! Tack för hjälpen. Flikarna kan vara bra förståss om man vill göra flera varianter.

MVH Stefan som nu vet lite mer!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.