Annons

capture one eller rawshooter

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder C1.
Anledningen till det är att jag prövade och tyckte programmet var bra, har sedan inte funnit anledning att byta.

/C
 
Tryck på knappen "Adjust Image Rotation"

johan_w skrev:
Hur fasiken rättar man upp en horisont i c1?
I Capture One 3.7.1 för Windows (kan eventuellt se lite annorlunda ut i Mac-versionen, kanske) trycker du på knappen "Adjust Image Rotation" rakt ovanför stora bildfönstret "Preview Window".

En ny bild rensad från menyer dyker upp.
Du skriver in ett värde i rutan "Image rotation" längst till vänster (enklast) alternativt markerar manuellt med musen (pilligt).
Bilden roterar.

När du tycker det ser rakt ut trycker du ännu en gång på knappen "Adjust Image Rotation" och du kommer tillbaka till det vanliga fönstret med menyerna och horisonten är rak.
En grå skuggning kring bildkanterna visar vad som maskats bort vid roteringen.

Klart.
 
Använder CO. Testat Rawshooter gratisversionen men aldrig gillat den riktigt. CO ger mycket bra färgåtergivning till skillnad från ACR som ger mindre bra färger utan kalibrering. Arbetsflödet i CO är så smidigt att det inte märks.
 
Re: Tryck på knappen "Adjust Image Rotation"

cowboy skrev:
I Capture One 3.7.1 för Windows (kan eventuellt se lite annorlunda ut i Mac-versionen, kanske) trycker du på knappen "Adjust Image Rotation" rakt ovanför stora bildfönstret "Preview Window".
Klart.

Denna funktion hittar jag inte i C1 LE versionen. Korrekt?
 
Re: Re: Tryck på knappen "Adjust Image Rotation"

Minita skrev:
Denna funktion hittar jag inte i C1 LE versionen. Korrekt?

Hm, du har nog rätt, upprätningsfunktionen ("Arbitrary function to straigthen images precisely") verkar inte finnas i LE - jag har Pro-versionen - jämförelsetabell finns här.
 
Jag använder C1. Aldrig provat rawshooter för jag har varit så pass nöjd med C1.
det är nog marginella skillnader och nu har man ju vant sig vid detta, så varför byta? ;)
 
Har testat båda och gillar c1 bäst, men hittar fan inte vart man roterar bilden i windows versionen. GAH! I mac versionen hittar jag, men den ser ju inte alls likadan ut som windows versionen...
 
johan_w skrev:
Har testat båda och gillar c1 bäst, men hittar fan inte vart man roterar bilden i windows versionen. GAH! I mac versionen hittar jag, men den ser ju inte alls likadan ut som windows versionen...

Det finns en list ovanför varje slide. Där finns verktyget för rotering till höger - om du menar i RawShooter alltså.
 
Vad jag anväder

Till Kodak kamerorna anväder jag bara DCS Photo Desk som bara funkar för Kodaks kameror Typ DCS 620,660 och 760

Till Nikon D2X och d70s så använder jag Bara C1 PRO som är en underbar programvara om man vill ha snabba produktionflöden av stora mängder av bilder.

fördelen att du kan göra olika förinställningar för olika kunder, typ lågupplöst med vattenstämpel, webbilder, lägga på olika cmyk profiler.

Den stora nackdelen är att det finns så många fuktioner i program varan, man bör sitta en heldag och gå igenom programet och läsa bruksanvisningen(vem gör det idag?)
Vinter hälsningar från norr +8
 
RS Plus 2006...

Jag använder C1 Pro och är mycket nöjd med det. Ger bra färgtoner mycket bra skärpning och är snabb.
I dagarna håller jag på att testa det nya RawShooter Plus 2006 Trial(15 dagar tyvärr).
RSPlus har kommit upp nu till C1 Pro's klass. Bl.a. kan man justera nivåerna, kurvor och massor med nya funktioner, bl.a. bildjämförelse i två fönster. Det gillar jag mycket och undrar om det finns i C1 Pro? Jag hittar det inte.
Men om man har C1 Pro då finns det ingen anledning att skaffa RS. Har man inte det så RS Plus 2006 är ett bättre alternativ pga det lägre priset (just nu "bara" 59$) med samma prestanda som C1.
Se en liknande diskussion här:
http://www.d70sverige.net/forum/viewthread.php?tid=3941
/Fred
 
Re: Vad jag anväder

photomicke skrev:

Den stora nackdelen är att det finns så många fuktioner i program varan, man bör sitta en heldag och gå igenom programet och läsa bruksanvisningen(vem gör det idag?)
Vinter hälsningar från norr +8

Jag försöker alltid göra det. Precis som du säjer så är inte bara mjukvara utan faktiskt även kamerorna idag så komplicerade och har så många smarta funktioner så att man skulle garanterat missa en del om man inte läste manualerna. Sen kan jag hålla med om att det nästan gränsar till lite suspekt och asocialt att gräva ner sig alltför djupt i manualer (till vad det vara månde). Det finns ju roligare saker att läsa.

Men det är långt ifrån alla tillverkare som lyckas göra allt så intuitivt att man inte behöver läsa på. Det skulle ju kännas konstigt att betala fullt pris för en Ferrari och sen få en folkvagn för att man gick in i fel bil. Då kunde man ju lika gärna köpa en folkvagn om man ändå är nöjd med den för att man inte vet vad man missat. På samma sätt som vi blir irriterade på en massa funktioner (som vi inte använder) så blir vi förbannade när vi upptäcker att vi saknar nåt som vore bra att ha.
 
I Capture One Pro 3.7.1 (för windows) finns knapparna här

johan_w skrev:
Har testat båda och gillar c1 bäst, men hittar fan inte vart man roterar bilden i windows versionen. GAH! I mac versionen hittar jag, men den ser ju inte alls likadan ut som windows versionen...

Om du menar i Capture One och rotering av hela bilden i nittigraders steg (medurs eller moturs) så är knapparna här;
 
Picmantec Rawshooter Pro

Testade igår kväll den nya Pro versionen av Rawshooter vilket var en positiv erfarenhet. Bra möjligheter till flöden och framförallt väldigt snabb i konverteringen. Jag kör med EOS1DsMII så snabbhet är guld värt. Jag har ännu inte gjort någon sida-vid-sida jämförelse men det enda som jag iakttagit är att bilderna blir väldig skarpa, även när man har sharpness reglaget satt till 0.

Gert
 
Det är verkligen ett nöje att läsa att så många är glada för våran produkt.
Till Windows användare kan jag säga redan nu att stora saker är pågång. För ett par årsedan gjorde vi om Mac applikationen från botten för att anpassa den till Mac OS X, detta var version 3.0.
Liknande saker är på gång för 4.0 då mycket har hänt på Windows fronten när det kommer till utvecklings verktyg.
På hårdvarusidan har där hänt en hel del också med nya 18, 31 och 39mp (P21, P30 coh P45) backstycken på väg ut i produktionen vilket säkrar en massa ny utveckling i Capture One också.
 
Kan någon tala om att C1 har dual screen jämförelse likt RS Pro eller inte? Jag tror inte det.
Egentligen RS Pro's dubbla skärm är inte en stor affär. Jag trodde att man kan jämföra samma bild med sig själv före och efter redigeringen, men icke sa Nicke. Det ändrar båda samtidigt. Det har faktiskt en liten fördel, ändå om man jämför 2 olika bilder.
/Fred
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.