Har väldigt svårt att bestämma mig för c1 eller lightroom. Har Sony och Canon som jag främst använder de till. Priset är inte någon störreskillnad mellan c1 och lightroom visst du får med Photoshop i lightroom classic men är ingen större summa så det räknar jag helt bort.
Lightroom classic
+integrerar med Photoshop bättre
+har en del intressanta saker som medge to hdr och panaorama
+ snabb på nya kameror
+ bra katalog , filter och rating mm
-långsamt
-slutat utvecklats ( mesta krutet verkar läggas på iPad eller Cloud)
- värdelöst på lager och masker samt att man inte kan ändra allt i lager som typ hue i röda och mask
- Adobe har lite oklart vad de håller på med just nu med allt
C1
+ riktiga masker / lager
+ flera funktioner och mera avancerade
+ snyggare filer till Sony
+ utvecklas till proffs
- katalogfunktionen är lite tveksam till den då jag inte förstått det
Har försökt testa båda men är fortfarande tveksam.
Hur gör ni som testat båda? Vad tycker ni
Till skillnad från i LR kan katalogen i C1 även användas för att lagra bilder direkt inuti katalogfilen, medan katalogfilen i LR innehåller en databas med referenser till bilder ute i filsystemet. I C1 kan man välja om filerna ska lagras i katalogfilen eller om man ska använda referenser till filsystemet som i LR. Fördelen med att lagra bilderna i C1:s katlogfil är att det bara blir en fil att flytta om man vill flytta sitt arkiv till en ny dator, nackdelen med det är att man inte kan sprida ut filerna på flera diskar.
Oavsett om filerna lagras inuti katalogfilen eller om de ligger ute på filsystemet lagras editeringarna i databasen. Dvs en katalogfil med bilder kan bli stor, men man riskerar inte att tappa bort referenser till bilder om man flyttar filen.
Liksom i LR kan man skapa album och smarta album som kan sorteras i grupper och project. Projekt är precis som en grupp med den skillnaden att smarta mappar i gruppen bara kan se biler som ligger i album inom projektet.
En irriterande skillnad om man väljer att lagra sina bilder i filsystemet är att när man väljer en mapp i C1:s filsystemträd visas bara innehållet i just den mappen, till skillnad från i LR där man även kan se bilderna i underliggande mappar. Egentligen inget större problem det går ju att söka ut bilder efter femtioelva kriterier och skapa ett smart album utifrån det.
Förutom att lagra bilder med hjälp av en katalog (antingen inuti, eller som filsystem referenser) kan man även skapa något som kallas sessioner. Dessa kan ses som minikataloger som kan läggas var som helst på hårddisken. Dessa minikataloger innehåller per default en Råfilsmapp, en Urvalsmapp, en Bearbetningsmapp, och en papperskorg. Lägg dina råfiler i Råfilsmappen flytta de filer som är värda att spara till Urvalsmappen när du sedan väljer framkalla hamnar den färdriga jpeg bilden Bearbetningsmappen. Till skillnad från kataloger kan man i sessionskataloger flytta filer fritt i filhanterare/finder utan att filreferenser i sessionens databas förloras.
En fördel med sessioner är att varje session har sin egen databas med editeringar vilket innebär att bara editeringarna i just den sessionen förloras ifall databasfilen skulle bli korrupt.
Så vad ska man använda sessioner eller kataloger? Kataloger är bra ifall man behöver kunna söka igenom eller skap smarta album utifrån hels sin bilddatabas.
Sessioner är bra för t.ex. fotografer som utför uppdragsfotograferingar. Då kan ju fotografen lägga upp en mappstruktur i sitt filsystem med en mapp för varje kund, därunder en mapp för varje uppdrag som förutom de sessioner som tillhör uppdraget även innehåller sådant som avtal, inskannade model releaser,... så att allt blir samlat på ett ställe vilket gör det enklare att ta backup.
Använder man katalog och bildfilerna ute i filsystemet, fungerar C1 i stort sett som LR
Själv bytte jag till C1 vid version 11 och har inte ångrat mig en sekund. Bättre färghantering, snabbare, lagerhanteringen. Vad jag möjligtvis saknar är kartfunktionen, men det går att lägga in GPS koordinater och gps tracks via gratisprogrammet photolinker.