Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One eller Digital Photo Prof.?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper K

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte börja utforska RAW-världen och undrar vad Ni som kan det här tycker.

Behöver man köpa C1 om man har DPP?
I så fall varför?
Fördelar och nackdelar med programmen?
Vilket använder Ni?

Vid en första koll så känns DPP mera "lättkört".

Vad tycker Ni?

Jesper

Jag använder DPP. Tycker det funkar bra. Sen så måste ju de flesta bilder efterarbetas i PS.
Om det är viktiga bilder som jag håller på med så konverterar jag i PS:CS. Tar lång tid och det är mycket parametrar men det kan det vara värt för att få perfekt resultat.

/A\

Det går idag att få likvärdigt(relativt) resultat med de olika programmen, men det kräver kunskap av användaren. De har också lite olika features och fördelar/nackdelar. I mångt och mycket är det en smaksak och vad man vill satsa i pengar. Både CS och C1 kostar ju rätt mycket pengar.

C1 är dyrt, men är primärt framtaget för att vara en stor del i arbetsflödet. Konvertern i nya CS2 verkar vara ett klart steg uppåt i det avseendet jämte den gamla.

DPP är ju å andra sidan gratis för de med 20D eller 1D-serien. Vilket jag måste säga är lovvärt då det är klart bättre än Canons tidigare alternativ.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar