Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Capture One 5

Produkter
(logga in för att koppla)

Edora

Avslutat medlemskap
Om någon kan vara snäll att förklara för mig vad "Phase One Capture One 5 Licens" så skulle jag bli väldigt glad. Har ingen vana att jobba med bildredigering och har sökt lite på internet om denna vara.
Men får ingen enkel förklaring på vad det egentligen är!

Har beställt ett objektiv och fick detta med på köpet! Är det någon som har erfarenhet av "Phase One Capture One 5 Licens" eller som vet vad det är, berätta gärna för mig då! :)

Mvh / Malin Stagenmark

Capture One är ett program från företaget Phase One (http://www.phaseone.com/)

Programmet används för att "framkalla" bilder från en RAW-fil till exempelvis jpeg.

En RAW-fil är all den information som sensorn registrerade i fotoögonblicket. Kameran kan även "framkalla" denna så du direkt får ut en färdig jpeg, men om man vill ha fler möjligheter att påverka resultatet så ber man kameran spara RAW-datat så man själv (via ex. Capture One) kan bestämma hur den ska tolkas/framkallas.

Du har förmodligen fått ett serienummer till detta program och kan ladda hem det från deras webb.

Capture One är ett program från företaget Phase One (http://www.phaseone.com/)

Programmet används för att "framkalla" bilder från en RAW-fil till exempelvis jpeg.

En RAW-fil är all den information som sensorn registrerade i fotoögonblicket. Kameran kan även "framkalla" denna så du direkt får ut en färdig jpeg, men om man vill ha fler möjligheter att påverka resultatet så ber man kameran spara RAW-datat så man själv (via ex. Capture One) kan bestämma hur den ska tolkas/framkallas.

Du har förmodligen fått ett serienummer till detta program och kan ladda hem det från deras webb.

Tack för ditt svar Göran, det uppskattas verkligen!
Ska bli intressant att se vad det är för något och om jag kommer ha nytta av det. Har du jobbat i programmet själv?
Jag har aldrig fotat i Raw, det är väll det som gör mig förvirrad! Skulle behöva en kurs i detta!

Mvh / Malin Stagenmark

Grattis till licensen - Capture One 5 är det bästa programmet!

Malin,

Capture One 5 är (i mitt tycke) det bästa RAW-konverteringsprogrammet så du är att gratulera till licensen.

Om du är nu inom RAW-fotograferingen så har du en del nytt att lära, här finns videotutorials.
Programmet kan vara tungt och frustrerande i början men ge inte tappt, ge det några kvällar av experimenterande.

Det finns en hjälpfil i det installerade programmet - Capture One User Guide.pdf (engelska) eller Capture One User GuideSV.pdf (svenska) - som i Windows XP finns på C/Program/Phase One/Capture One 5/.
Jag skrev ut den på papper, 150 sidor, för att ha bredvid medan jag mixtrade med bildfilerna.

Man hör ofta folk beklaga sig över att Capture One är svårt att lära sig. Det håller jag inte alls med om - det är inte värre än andra bildbehandlingsprogram.

Deras programsupport är väldigt på hugget och när man öppnat ett supportärende så har man (även som vanlig fotoamatör) oftast skriftligt svar inom 24 timmar.

Jag använder Nikon men Capture One kan användas till alla kamerafabrikat. När en ny modell kommer ut på marknaden så kan det ta någon månad innan en uppdatering till Capture One kommer ut som stöder kameramodellen.

Det installerade programmet känner själv av (normalt en gång/vecka) om det finns uppdateringar att ladda hem.

Malin,

Capture One 5 är (i mitt tycke) det bästa RAW-konverteringsprogrammet så du är att gratulera till licensen.

Om du är nu inom RAW-fotograferingen så har du en del nytt att lära, här finns videotutorials.
Programmet kan vara tungt och frustrerande i början men ge inte tappt, ge det några kvällar av experimenterande.

Det finns en hjälpfil i det installerade programmet - Capture One User Guide.pdf (engelska) eller Capture One User GuideSV.pdf (svenska) - som i Windows XP finns på C/Program/Phase One/Capture One 5/.
Jag skrev ut den på papper, 150 sidor, för att ha bredvid medan jag mixtrade med bildfilerna.

Man hör ofta folk beklaga sig över att Capture One är svårt att lära sig. Det håller jag inte alls med om - det är inte värre än andra bildbehandlingsprogram.

Deras programsupport är väldigt på hugget och när man öppnat ett supportärende så har man (även som vanlig fotoamatör) oftast skriftligt svar inom 24 timmar.

Jag använder Nikon men Capture One kan användas till alla kamerafabrikat. När en ny modell kommer ut på marknaden så kan det ta någon månad innan en uppdatering till Capture One kommer ut som stöder kameramodellen.

Det installerade programmet känner själv av (normalt en gång/vecka) om det finns uppdateringar att ladda hem.

Tack så mycket för denna information! :)
Har nu testat detta program och jag gillar det verkligen jättemycket!

Men. När man sitter och gör om bilderna i programmet så sparas de i en extra mapp och jag förstår inte hur man öppnar bilderna man redigerat? Eftersom dom inte sparas i jpg om jag till exempel redigerat en jpg-bild. Detsamma med Raw.
Någon som kan förklara för mig vad jag ska göra?

Mvh Malin

cos och cop är inte output-bildfiler!

Jo filerna sparas i ett format som heter cos, hur gör jag med dom?

Mvh Malin

Nej, .cos och .cop är inte bildfiler utan filer som bildas så fort du öppnar eller manipulerar bilderna (.NEF om du har Nikon) i Capture One 5.

Ditt outputformat ställer du in under fliken "Output" (symbolen ser ut som ett hjul).
Se skärmdumpen.
I mitt exempel får du ut en 16-bitars TIFF-fil med inbäddad Adobe RGB ICC-profil. Filen kommer att ha samma storlek (pixel x pixel) som min NEF-fil.
När TIFF-filen är klar kommer den att öppnas i Adobe Photoshop CS3.

Bilagor

• tiff_1.jpg
    tiff_1.jpg
    59.4 KB · Visningar: 596
Under samma flik "Output" under "Output naming" anger du var bildfilen (i mitt exempel TIFF-filen) ska sparas och hur den ska namnges.

Se skärmdumpen.

I mitt exempel kommer filen att få samma namn (2010_07_24_d3_0056.TIFF) som orginalet (2010_07_24_d3_0056.NEF) och sparas där jag angett under "output to".

Under "process summary" sammanfattas vad du ställt in.

I detta exempel är det TIFF-filen du ska jobba vidare med i Photoshop eller annat bildbehandlingsprogram.

Bilagor

• output_1.jpg
    output_1.jpg
    59.9 KB · Visningar: 592
Sist av allt så trycker du på "process"

Och när du är trixat färdigt med bilden och ställt in enligt mina två tidigare poster trycker du på knappen "process" - nederst på sista skärmdumpen - så tar det 5-15 sekunder (beroende på bildstorlek och hur snabb dator du har) så är TIFF-bilden skapad.

Och när du är trixat färdigt med bilden och ställt in enligt mina två tidigare poster trycker du på knappen "process" - nederst på sista skärmdumpen - så tar det 5-15 sekunder (beroende på bildstorlek och hur snabb dator du har) så är TIFF-bilden skapad.

Tack så HEMSKT MYCKET! Denna information var guld värd för mig. Har ju Capture one 5 nu men ska nog uppdatera det till capture 5 Pro! Verkar vara ett riktigt grymt program det här!

Har väll inte riktigt förstått varför programmet sparar kopior och sådant på de bilder man öppnat i programmet? Det kanske blir annorlunda nu när jag har dessa inställningar du lärt mig?
Ska rensa hårddisken lite. Har köpt en extern hårdisk. Det tar mycket minne det här, men det är så kul! :)

Tack för all din hjälp!

Mvh / Malin Stagenmark

De "extra" filerna som bildas behövs för Capture Ones funktion.

Har väll inte riktigt förstått varför programmet sparar kopior och sådant på de bilder man öppnat i programmet?

De filer som Capture One skapar (.cop och .cos) när du öppnar programmet respektive börjar arbeta med bilderna är inte kopior på originalbilden.

Någon av filerna är nog de previewbilder du ser nederst i rutan.
Andra av filerna innehåller de metadata som bildas så fort du börjar mixtra med .NEF-bilden. .NEF-bilden finns ju alltid kvar i originalutförandet hur mycket då än justerar och ändrar i Capture One, de ändringsinstruktioner du gör lagras i någon av .cos och .cop-filerna (jag kommer inte ihåg vilken som är vilken av de två).

De kan när som helst radera .cop och .cos-filerna (previewbilderna och dina ändringsinstruktioner kommer då att försvinna och du får börja om från början igen) men filerna kommer återigen att skapas så fort du öppnar Capture One respektive börjar justera .NEF-bilderna.

.NEF är Nikons RAW-bilder.
Har du Canon tror jag RAW-bilderna heter .CR2, så heter de i min Canon Powershot G10.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar