Annons

Capture NX - underlätta workflow?!

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Sitter och jämför Lightroom, Bibble Pro, C1 och Capture NX nu. Har som så många andra kommit fram till att Capture NX ger riktigt bra reslutat vad gäller brusredusering och skärpa.

Så nu undrar jag om det helt enkelt är möjligt att snabbt markera *flera* foton, ställa in brus-styrka och skärpa, tillasmmans med automatisk balansering av färgerna på EN bild - och därefter få över samma inställning på alla andra bilder jag har markerat?

Jag tror att jag lyckades med det hela, men då hade färgkurvan skrivits över på de andra bilderna, med den färgkurva som bildades av bilden jag "använde" - så det blev inte någon automatiskt färgkurva på alla bilder förutom 1! HUR GÖRA?

Såg dessutom att ACR hade kommit med någon uppdatering - 3.4.1 tror jag det var. Är det någon som märker skillnad mellan förr/nu?
 
Är det inte bara stöd för fler kameror som ingår i ACR 3.4.1 ?

Jag testar själv en för mig ny råfilshanterare.-Raw Therepee. www.rawtherapee.com Det är ett donationware Dvs om man gillar det så är en penningåva välkommen.
Jag tycker personligen det känns bra att arbeta i. Jag utvärderar just nu Linuxversionen, men den finns också för Windows.

//Martin
 
CrazzlY skrev:
Så nu undrar jag om det helt enkelt är möjligt att snabbt markera *flera* foton, ställa in brus-styrka och skärpa, tillasmmans med automatisk balansering av färgerna på EN bild - och därefter få över samma inställning på alla andra bilder jag har markerat?

Detta ska vara möjligt, om jag förstått hur batch-processing går till. Se till att markera rätt inställningar i editlistan och markera dessa. Kopiera sedan dessa inställningar till den grupp bilder du vill påverka.

Jag försöker hitta ett bra arbetsflöde för att använda NX för justering av råbilder, och konvertering till JPEG, och sedan använda lightroom för att hantera bildarkivet med metadata osv. Ett sätt är ju att importera jpeg-filerna i lightroom. Finns något annat sätt? Det vore ju snyggare om lightroom kunde skriva in metadata till nef-filen, så dessa data kommer med även nästa gång man tar upp en bild i Capture NX. Är det någon som har bra tips på hur man kan kombinera NX och lightroom?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.