Annons

Caonon 50D långsammare än Canon 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eeros

Aktiv medlem
Bakgrund
För ovanlighetens skull behövde jag ta ett par bildsekvenser med serietagning. Blev mäkta förvånad då jag märkte att min Canon 50D började sacka redan efter ett par sekunders fotande (jpg).

Väl hemma gjorde jag en jämförande test mot min gamla Canon 20D. För att resultatet skulle vara så rättvis som möjligt försökte jag ställa så många parametrar som möjligt lika. Så här såg uppställningen ut:
-Canon Ef 50/1.8 på AF (samma ex användes till båda kamerorna)
-Canon BP-511A batteri (samma ex användes till båda kamerorna)
-Sandisk Extreme IV 8GB minneskort (samma ex användes till båda kamerorna)


Kamerainställningar
Exponering: Manuell, 1/500s, f/8
Ljusmätmetod: Evaluerande mätning
Autofokusmetod: One shot
Matning: Bildserie (med 50D testades både den snabbare som den långsammare varianten)


Test
Testet genomfördes genom att montera kameran på stativ och låsa autofokus med automatiskt val av fokuspunkt på ett och samma motiv som hade många linjer och högkontrsaterande områden (kamerorna hade i inget fall svårighter att hitta och låsa fokus). En fulladdad batteri användes och alla tester upprepades tre gånger.


Resultat
 

Bilagor

  • jamforande_test_hastighet_20Dvs50D.jpg
    jamforande_test_hastighet_20Dvs50D.jpg
    50.8 KB · Visningar: 848
Som ni kan se så klarar 20D att fota 322 bilder med full hastighet i jpg-mode, innan kameran börjar sacka. Med 50D blir antalet fjuttiga 13 bilder i jpg-mode. Till och med i raw klarar 50D av fler bilder (18 st), vilket låter ologiskt.

Är det någon annan som upplevt liknande problem? Finns det någon firmware ute som åtgärdar problemet?
 
Du har väl ställt in brusreducering vid höga ISO eller nåt annat sånt, som begränsar hur många bilder du kan ta i full fräs.
 
Tack Anders!

Jag stängde av brusreducering vid höga IS0 (den var inställd på kraftig reducering). Då ökade antalet från 13 bilder til 1299 bilder innan kamerans hastighet sackade.
 
Testade hur mycket brusreduceringen påverkar antalet bilder i full fräs när man fotar i jpg-mode på EOS 50D.

Brusreducering vid höga ISO
Kraftig........13 bilder
Normal.......63 bilder
Låg...........193 bilder
Av...........1299 bilder
 
Kunniga vi är här, eller hur? ;-)

Jag rekommenderar att du noga läser fotnoterna i bruksanvisningen till de Custom Functions som ligger under del II i den menyn. Där finns angivet hur de påverkar bildtagandet i sekvenser.
 
Lite synd att kameran inte själv kan gå in och styra funktionen av/på vid lägre iso tal. Det är ju inte så svårt att gå in i menyn, men det är lätt att glömma.
 
Den applicerar olika mycket reducering beroende på vilket ISO-värde du använder. Men nedsaktningen av serietagningen blir densamma.

Definiera en inställning med exempelvis ISO 800 och den brusreducering du tycker passar till det. Lagra den under C1. Då kan du välja det läget, och justera ISO efter stundens behov, med kortvarig serietagning och rejäl brusreducering.
När du vill snabba upp serietagningen snurrar du bara tillbaka till Tv eller M eller vad du nu finner passande.
 
Den applicerar olika mycket reducering beroende på vilket ISO-värde du använder. Men nedsaktningen av serietagningen blir densamma.

Definiera en inställning med exempelvis ISO 800 och den brusreducering du tycker passar till det. Lagra den under C1. Då kan du välja det läget, och justera ISO efter stundens behov, med kortvarig serietagning och rejäl brusreducering.
När du vill snabba upp serietagningen snurrar du bara tillbaka till Tv eller M eller vad du nu finner passande.

Det var ju inte så komplicerat när man fick det serverat! ;)

Mikael
 
C-lägena är faktiskt bra. Personligen tycker jag det är synd att de skrotade C3 för att få plats med det i mitt tycke meningslösa CA på 50D.

Fast jag skulle kunna skrotat bort alla krumelurerna och haft C1-C9 på min 40D istället... Men då fick de nog fixa så att man kan skriva in ett namn i klartext på inställningen, så man kan se vad man tänkte den skulle vara till.
 
C-lägena är faktiskt bra. Personligen tycker jag det är synd att de skrotade C3 för att få plats med det i mitt tycke meningslösa CA på 50D.

Fast jag skulle kunna skrotat bort alla krumelurerna och haft C1-C9 på min 40D istället... Men då fick de nog fixa så att man kan skriva in ett namn i klartext på inställningen, så man kan se vad man tänkte den skulle vara till.

Jo det hade inte varit fel. När jag fotar motocross, brukar jag ha C1 på snabb slutartid o C2 med en långsammare panoreringsanpassad tid med tillhörade andra inställningar passande för resp. tid.

Ett önskemål hade varit att begränsa Auto ISO till 400, men iofs en skarp ISO 800 är väl ibland bättre än en suddig 400.

Mikael
 
Auto ISO är ju redan begränsat till 400 neråt, så det du önskar blir som att ställa det fast på ISO 400. Eller?
 
Auto ISO är ju redan begränsat till 400 neråt, så det du önskar blir som att ställa det fast på ISO 400. Eller?

Nej jag var nog ute och cyklade, hade för mig att auto iso på MK II:an gick till ISO 800.

Snabb test: Auto ISO Går mellan 100-3200. Vad jag ville var att man själv kunde bestämma intervallet.

Mikael
 
Förlåt, jag trodde du menade på 40D nu. Där går det i praktiken mellan 400 och 800.
Jag borde nog begrundat syftningen bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.