ANNONS
Annons

Canvas Size i Ps

Produkter
(logga in för att koppla)
Försökte på ett annat forum förut men fick inge svar så jag får väl ta fotosidan till hjälp också. Hoppas någon kan förstå min förklaring utan att jag ska behöva lägga upp en bild.

Nåväl till problemet.

Kanske är det jag som missat poängen med det hela eller så är det något som buggar, hursomhelst

Om jag har en bild som är tex 768px bred och utökar canvaz size på höjd och längd med 5px så blir vänster höjd bara 4px bred medans höger blir 5px, och detta syns rätt bra, Nej jag har inte räknat / skrivit fel.

Om jag däremot inte resizar min bild som jag vill canvaz size på utan låter den vara 2000px bred ungefär och utökar den med 20px på varje sida så blir det korrekt utökning på båda sidorna.

Varför blir det som det blir? Är det mitt photoshop som buggar sig bara?

Jag antar att vad du vill uppnå är att lägga till en ram på 5 px runt om din bild.I så fall ska du ställa in den totala utökningen, dvs 10 px, och markera att bilden ska vara centrerad. Skriver du 5 px i stället kommer PS att öka canvas size med 2 px upptill och till vänster, resp. 3 px på de andra två sidorna. Detta pga att halva pixlar "inte finns" (tror jag såg en annan diskussion om det nyss för övrigt.
Du kan kolla hur stor ramen blir genom att gå in och markera "Rulers" under "View" och högerklicka på linjalen och ändra till px som måttenhet. (Gäller PS CS, engelsk version)

Bilagor

• untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    31.4 KB · Visningar: 135
Ah, det var så lätt alltså, idiotförklarad som vanligt :).

hmm får ta och lära mig de fyra räknesätten igen då, liggande stolen och sådant där, haha. Tack så mkt. Bara o köra lite mer delbara tal då.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar