Annons

Canvas och Epson 3880

Produkter
(logga in för att koppla)

Per S

Aktiv medlem
Är det någon som har försökt att skriva ut canvas med en Epson 3880? Just den Epsonskrivaren saknar rullmatning, så jag undrar om den klarar av canvas klippt i bitar. Då menar jag riktig canvas av textil, och inte den variant där canvasstrukturen är inbakad i ett papper.

Jag vet att Epson 4900 (och Canon ipf5100, och HP Z2100) har rullmatning, men de skrivarna ligger utanför min budgetgräns. Alternativet Epson R3000 klarar tyvärr "bara" format upp till A3+, och Canon Pixma Pro 9500 saknar rullmatning.

Jag skriver ut på Scandinavians Photos canvasduk (a2-ark) med min Epson 3880 och det fungerar utmärkt.

Ett varningens finger för den kombinationen i alla fall. När jag använder min Mac med Snow Leopard och använder den färgprofil som finns på Scandinavian Photos sida för canvasduken så skriver skrivaren ut en cyanton runt bilden (när jag skriver ut mindre än maximal storlek). Efter mycket sökande på nätet hittade jag fler med det problemet, men ingen lösning. Jag har för mig att det var kombinationen mellan Mac och den version som färgprofilen var skapad i som är problemet.

Jag löser det med att skriva ut från en PC när jag ska skriva ut på canvas. Surt eftersom jag måste ta med datorn hem från jobbet, men då är det inga problem i alla fall.

Egentligen är problemen inte specifikt för canvas, men för just denna canvas/färgprofil blir det problem.

Tack för tipsen om Scandinavian Photo respektive Hahnemühles canvas. Det företag som jag förr köpte papper från, Pappermilldirect i England har tyvärr slutat sälja fotoutskriftpapper och canvas i sin webbutik, så det var fint att jag fick tipsen ovan.

Jag skriver ut på Scandinavians Photos canvasduk (a2-ark) med min Epson 3880 och det fungerar utmärkt.

Ett varningens finger för den kombinationen i alla fall. När jag använder min Mac med Snow Leopard och använder den färgprofil som finns på Scandinavian Photos sida för canvasduken så skriver skrivaren ut en cyanton runt bilden (när jag skriver ut mindre än maximal storlek). Efter mycket sökande på nätet hittade jag fler med det problemet, men ingen lösning. Jag har för mig att det var kombinationen mellan Mac och den version som färgprofilen var skapad i som är problemet.

Jag löser det med att skriva ut från en PC när jag ska skriva ut på canvas. Surt eftersom jag måste ta med datorn hem från jobbet, men då är det inga problem i alla fall.

Egentligen är problemen inte specifikt för canvas, men för just denna canvas/färgprofil blir det problem.

Umm, why not simply start the Mac as a PC?

Fick syn påden här tråden idag. Min Canon i9950 klarar inte mitt nya OS, W7/64. Om det ska bli en ny printer vill jag gå upp till A2. Är det fortf Epson 3880 som gäller? Den är väl 2-3 år redan:

.. Om det ska bli en ny printer vill jag gå upp till A2. Är det fortf Epson 3880 som gäller? Den är väl 2-3 år redan:

Såvitt jag vet är de enda A2-skrivarna på marknaden Canon IPF 5100, Epson 3880 och Epson 4990. Möjligen har HP också någon modell. Epson 3880 är märkbart billigare i inköp än de två andra, men den har å andra sidan ingen möjlighet till rullmatning. Ingen av modellerna är ny, utan de har funnits i några år, fast det har trevligt nog medfört att priserna har sjunkit rejält med tiden.

Epson 3880 har enbart arkmatning (tillklippta canvas-bitar lär den dock klara). Drivrutinen för 3880 sätter en maxgräns vid omkring 95 cm långa utskrifter. Det enda sättet att lura den att göra längre utskrifter är att byta ut drivrutinen mot ett dyrt (riktigt dyrt!) RIP-program typ Imageprint.
http://www.colorbytesoftware.com/

Här finns tester av de tre nämnda skrivarna:
http://www.northlight-images.co.uk/reviews.html#Printing

Själv har jag en Epson 3880 sen ett år tillbaka. Den har fungerat oklanderligt, och jag har inte haft några som helst problem med igensatta skrivhuvuden, som var ett gissel med min gamla Epson 2100. Färgåtergivningen hos 3880 är också den märkbart bättre än den hos 2100, och i båda fallen har jag använt skräddarsydda skrivarprofiler.

ANNONS