Annons

Canvas - monterar ni själva?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mavve

Aktiv medlem
Tänkte passa på att beställa en eller ett par canvasutskrifter nu under jul- och nyårshelgerna. Har positiva erfarenheter av Crimson när det gäller vanliga pappersbilder, så det lutar väl åt det hållet även nu. Enligt trådarna här på forumet verkar även canvasprintarna vara bra. Dock undrar jag:

- Monterar ni själva och i så fall - finns det "extra" canvasduk kring exponeringen så att det är möjligt att montera? Svårighetsgrad att få en bra uppspänning?
- Monterar Crimson eller nyttjar ni andra nätbutiker? Lokala fotohandlaren för montering?

Mvh Martn

Beställde min första canvasduk för några veckor sedan och snickrade helt enklet ihop en träram av några bräder jag hade hemma och sedan häftade jag fast duken på ramen ... lite prllrigt ... men ändå ganska enkelt. Med den här sortens ram blir det dock svårt att efterspänna duken, vilket kan behövas.

Det är ganska mycket "extraduk" vid sidan av bilden så man har mycket att spela med.

Beställde den från crimson.

IN-EX, Ö. Larmg. 16, 41107 GÖTEBORG säljer spännramar i "lösvikt".
En 40 x 60 cm:s ram kostar c:a 50:- inkl spännkilar.
Första försöket att montera en canvas-utskrift gick mycket bra. Helt nöjd med resultatet trots att jag använde en vanlig häftapparat i stället för en häftpistol. Var inte rädd för att prova.

Hej Martin!

Jag ser att du bor i Mölndal.

Jag kan mycket varmt rekommendera Max Anjou som bor på Styrsö (www.anjou.se) som jag själv anlitar för utskrift på canvasduk och montering. Priserna på hemsidan är inkl. montering och med ram i ek.

M.v.h. Jonathan

Jag spänner duken själv inte speciellt svårt men jag har gått på kurs hos k-ram o lärt mig från proffs.
Du behöver ha minst 5cm extra runt om för att kunna spänna duken sedan är det bra om du inhandlar en speciell tång att spänna canvasen med.Du bör även ha ett vinkeljärn för det är väldigt viktigt att ramen inte är sne om du ska få på en ram efter.

Dom kilramar som är lite svårare att spänna är dom tjocka sk 3 dimensionella ramarna.

Det låter som att det kan vara värt en test att montera själv. Får ta och titta in på Ö. Larmgatan och kolla.

Ove - vad är det för speciell tång du syftar till?

Jonathan - jag har läst några trådar kring Max på Styrsö och förstår att han gör bra jobb. Får se längre fram om jag får smak för canvas.

Det är ingen som vet om Crimson kan montera direkt?

Mvh Martin

En liten sidofråga: Vad är det för material i Crimsons canvas? Tål en sån utskrift att hängas utan att glasas in?

AnnaKarin skrev:
En liten sidofråga: Vad är det för material i Crimsons canvas? Tål en sån utskrift att hängas utan att glasas in?

Jag kan inte svara på din fråga Anna-Karin, men hoppas verkligen att inglasning inte är nödvändig - då tappar det poängen för mig i alla fall...

Mvh Martin

Jag har fått svar från Crimson ang montering - de monterar ej canvas pga av för många parametrar, men det finns alltid ca 5 cm tyg utanför bildytan för vidarelämning/egen montering.

Den info som finns kring canvasen på hemsidan (ex för utskrift 50 x 70 cm):

Maskin: Epson
Teknik: Ink Jet
Mediasort: Artist Canvas 340 gsm

Mvh Martin

Artist canvas är hahnemuhles canvas riktigt tyg o är det utskrivet med epson kr 3 bläck håller det väldigt länge.Den ska inte glasas in utan spännas på kilram o möjligen en ram om man vill ha det.

Finns även en canvas som hahnemuhle gör som kallas satin den är blank o inte matt som Artist canvasen är.

ANNONS
Götaplatsens Foto